پسا انتخابات

 «محمود فرشیدی» در سرمقاله شماره امروز روزنامه «رسالت»نوشت:

واژه "پسا"، سابقه چندانی در ادبیات سیاسی ما ندارد. ورودش بیانگر پیدایش این تفکر است که باید پیامدهای اقدامات را پیش بینی کرد و آینده‌نگری و آینده پژوهی داشت و از آنجا که این روزها مهم‌ترین مسئله سیاسی کشور برگزاری انتخابات می‌باشد، جا دارد که تحلیلگران با توجه به مولفه‌های موثر در انتخابات، مسئله "پسا برجام" را در دستور کار تحلیل‌‌های خویش قرار دهند.اما رویکرد این مقاله، پیش‌بینی اهداف دشمن پس از برگزاری انتخابات می‌باشد. اهدافی که لازمه دستیابی به آن، طراحی برنامه‌هایی است که از هم اکنون دشمن، آنها را تدارک دیده است و در این آینده‌نگری، عملکرد استکبار در ماجرای فتنه 88 تجربه‌ای گرانبهاست و از آن تجربه آموخته‌ایم که دشمن می‌خواهد از فرصت انتخابات به هدف شوم خود یعنی براندازی نظام اسلامی نزدیک شود و گامی در این راه بردارد. برخی راهکارهای دشمن در طی این مسیر عبارتند از: 

1- اعتراض به عملکرد دستگاه‌های مسئول و برگزارکننده انتخابات

2- دمیدن در تنور رقابت تا سر حد شکستن وحدت و دو قطبی ساختن جامعه و رو در رو قرار دادن رقبا

3- القای این باور در یکی از جناح‌های رقیب که پیروزی‌اش قطعی است

4- تحریک و آماده ساختن طرفداران همان جناح برای اعتراض و بروز عکس العمل در صورتی که نتایج انتخابات، خلاف انتظار آنان باشد. چنانچه دشمن در این مرحله موفق شد موج اعتراضات را مدیریت کند می خواهد از این اعتراضات در جهت نافرمانی مدنی و براندازی نظام بهره‌برداری کند.

5- در صورت عدم موفقیت، در مرحله قبل، دشمن با توجه به طراحی اولیه همچنان سعی می‌کند به نارضایتی‌های پدید آمده دامن بزند و به عنوان یک سرمایه آن را حفظ کند و به اعتبار آنها خدشه وارد سازد.

این روزها شاهد هستیم که نظام سلطه جهانی، همان سیاست‌ها را در برگزاری انتخابات جدید به کار گرفته است و از هم اکنون روند انتخابات و عملکرد قانونی دستگاه‌های مسئول را زیر سئوال می‌برد تا اگر جناح مورد نظر وی موفقیت کامل نداشت، نتیجه انتخابات را زیر سئوال ببرد که معنی آن غیرقانونی بودن مجلس و پیامد آن غیرقانونی بودن مصوبات آن است. چنانچه رهبر فرزانه نیز به آن اشاره فرمودند:

"معنایش این است که انتخاباتی که پیش روست غیرقانونی است، نتیجه‌اش این است مجلسی که بر اساس این انتخابات تشکیل خواهد شد غیرقانونی است. معنای غیرقانونی بودن مجلس این است که در طول چهار سال، قانونی که در این مجلس بگذرد اعتبار ندارد و بی‌اعتبار است." 

البته از دشمن جز فتنه‌‌انگیزی انتظاری نیست اما مسئولین و سیاستمداران مصدر امور نباید در دام دشمن گرفتار شوند و تب و تاب رقابت‌های انتخاباتی آنقدر آنان را بفریبد که از پیامد رفتار و گفتار سیاسی خویش بر جامعه غافل شوند. متاسفانه در این مرحله تبلیغاتی، بارها از زبان برخی مسئولین عالی رتبه سخنانی شنیده می‌شود که ساختارشکنانه است و نسبت به عملکرد قانونی شورای نگهبان، ایراداتی وارد می‌آورند. 

حتی گاهی شنیده می‌شود که از مجلس معتدل (بخوانید متشکل از نامزدهای دولت) سخن به میان می‌آورند و یا نگرانی خود را از شکل‌گیری مجلس منتقد دولت ابراز می‌دارند. 

بیم آن می‌رود که این نگرانی کارشان را بدانجا بکشد که خدای ناکرده با آمریکا علیه شورای نگهبان همصدا شوند. این آقایان باید توجه داشته باشند که مجلس طبق قانون اساسی یک قوه مستقل است و البته نه باید مخالف دولت باشد نه موافق دولت. بلکه باید موافق امام، رهبری و منافع ملت باشد و لذا در شرایطی که تب و تاب انتخابات به اوج خود می‌رسد بیش از هر زمان دیگر باید به رهنمودها‌ی پدرانه امام خمینی مراجعه و آنها را مطالعه کنند که فرمود: "مسئله انتخابات یک امتحان الهی است." و در مذمت و محکومیت کسانی که علیه شورای نگهبان یا قانون سخن می‌گویند فریادها برآورد.

خوشبختانه جریان اصولگرایی همواره سعی می‌کند حریم رقابت را حفظ کند و در دام دشمن نیفتد و الا اگر در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 1392، اصولگرایان نسبت به نتیجه آراء اعتراض می‌کردند و تا مدتی امور کشور را به این مسئله مشغول می‌داشتند بعید نبود که دشمن در این اقدام طرفدار اصولگرایان شود، چرا که هدف او براندازی نظام اسلامی است. بر این اساس انتظار می‌رود دولتمردان محترم و طرفداران تفکر اصلاحات و اعتدال و تمامی شرکت کنندگان در رقابت‌های انتخاباتی از 

هم اکنون خود را برای پذیرش نتایج انتخابات آماده کنند و بلافاصله پس از اعلام نتایج، ضمن تمکین در برابر قانون و پذیرش این نتایج، جامعه را دعوت به آرامش و وحدت نمایند و فعالیت‌های خویش را برای حل مشکلات مردم، به‌خصوص مشکلات معیشتی آنان آغاز کنند.