مجلس ششم، مجلس افراطی اصلاح‌طلبان بود

علی مطهری در همایش "مطالبات دانشگاهیان از مجلس آینده" که  عصر امروز (دوشنبه) در دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: ما در جمهوری اسلامی دموکراسی داریم و اساس انقلاب اسلامی در ایران نجات مردم از دست استبداد داخلی و استعمار خارجی بود.

وی ادامه داد:‌ اگرچه برخی اعتقاد داشتند جمهوریت با اسلامیت سازگاری ندارد که به آن‌ها پاسخ داده شد که این دو با یکدیگر منافاتی ندارند و دموکراسی مطلق در هیچ کجای دنیا تحقق نیافته است.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به اینکه با نظارت استصوابی نقش مردم در انتخابات محدود شده است، ادامه داد: در مجلس چهارم قانون نظارت استصوابی تصویب شد که باید صلاحیت نمایندگان ثابت شود. در این نظارت اگر اطلاعات کافی در مورد شخصی وجود نداشته باشد از دور رقابت خارج می‌شود.

مطهری تصریح کرد: در نظارت استصوابی تحقیقات محلی انجام می‌شود که این مسئله تبدیل به مسئله سیاسی و گرایشات سیاسی شده است که ما با آن مخالفیم و این کار فرهنگ چاپلوسی و تملق را رواج می‌دهد که این برای کشور خوب نیست.

وی با بیان اینکه قانون انتخابات باید اصلاح شود، گفت: به طور مثال باید بند یک و سه قانون 28 در انتخابات باید اصلاح شود زیرا برخی افراد از طریق این قانون متهم به عدم التزام به اسلام می‌شوند.

کاندیدای مجلس دهم در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا شما به سلامت قوه قضائیه اعتماد دارید که می‌گویید عاملان حوادث 88 باید در دادگاه صالحه محاکمه شوند گفت: حرف ما این است که باید قانون رعایت شود در قانون اساسی آمده است که حبس افراد بدون حکم قضایی خلاف قانون است. این قانون‌ها برای اجرا است.

مطهری تصریح کرد: ما باید به عاملان حوادث 88 حق دفاع بدهیم و از مزایای یک متهم استفاده کنند و اجازه حرف زدن به آنها بدهیم تا قضیه روشن شود. همچنین سایر عواملی که در حوادث  88  نقش داشتند باید محاکمه شوند.

وی ادامه داد : برخی نهادهای حکومتی و حتی احمد‌ی‌نژاد رئیس دولت نهم و دهم با شیطنت‌هایی که داشت یکی از مسببان فتنه 88 بود که باید طبق قانون با آنها برخورد شود و نباید رویه‌ای در جمهوری اسلامی ایجاد شود تا افرادی را بدون حکم قضایی حبس کنند.

مطهری ادامه داد: طبق قانون اساسی باید برای عاملان فتنه 88 دادگاه علنی تشکیل شود.

وی ادامه داد: در برخی مواقع قوه قضائیه تحت تاثیر فشارهای بیرونی قرار دارد که این مورد را در دادگاه حوادث که در شیراز اتفاق افتاد دیدم و برای کسانی که به من حمله کرده بودند حبس تعلیقی داده شد ولی دانشجویی که مرا به شیراز دعوت کرده بود و رئیس و معاون آن دانشگاه تنبیه شدند.

مطهری در پاسخ به سوالی در خصوص عملکرد مجلس نهم و مجلس ششم و تفاوت آنها گفت: مجلس ششم غیر از مسئله تحصن که تندروی بود و آن دو لایحه که به لوایه دوقلو معروف شد مجلس بدی نبود ولی به حقوق ملت توجه داشت. 

وی ادامه داد: مجلس ششم، مجلس افراطی اصلاح‌طلبان بود و مجلس نهم افراطی اصولگرایان بود که هر دو مجلس نقص‌هایی داشتند.

مطهری در پاسخ به سوالی به حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی گفت:  هیچ فرقی میان مردان و زنان برای حضور در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی وجود ندارد.

نماینده مجلس در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایا اتفاقات سال 92 رخ دهد آیا تضمینی وجود دارد که با آرای مردم همچنین شود، ادامه داد: الحمدلله مجری انتخابات دولت است و اعتماد بیشتری به این دولت وجود دارد و ما باید اعتماد داشته باشیم.

مطهری افزود: با توجه به حضور ناظران و فیلترهای موجود امکان تقلب به این آسانی‌ها نیست اگرچه ممکن است تخلفات جزیی وجود داشته باشد اما انتخابات بخوبی برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مجلس شورای اسلامی می‌تواند در میدان‌های زیر نظر رهبری نظارت داشته باشد تصریح کرد: در اصل 84 و 86 قانون اساسی ذکر شده هر نماینده‌ای درباره هر مسئله‌ای در کشور می‌تواند اظهار نظر کند و حتی رهبری خود اعلام کردند که می‌توانید تحقیق و تفحص را از دفتر من داشته باشید. 

مطهری در پاسخ به سوالی درباره حمایت رسانه‌های غربی از اصلاح‌طلبان گفت: من ماهواره ندارم که ببینم آنها چه می‌گویند آن‌ها برای خود مواضعی دارند و دوست دارند گروهی در مجلس حضور پیدا کنند که روابط آن‌ها با ایران بهتر شود ولی دلیل نمی‌شود که اصلاح‌طلبان را انگلیسی بدانیم.

وی ادامه داد: دلیل نمی‌شود از قبل بگوییم اصلاح‌طلبان با آن‌ها تبانی کرده باشند و این حرف‌ها غلط است.