لزوم رای به تمام نفرات لیست اصولگرایان/کارنیکو کردن از پر کردن است

گروه سیاسی-انتخابات 94 مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری از جهات بسیاری حائز اهمیت است. نامزدهای انتخاباتی از فیلترهای شورای نگهبان عبور کرده اند، اما این شورا تنها مبانی را در نظر گرفته است و برای انتخاب اصلح از جهات مختلف و متعدد نیازمند اعتماد به یک الگوی قابل قبول هستیم که در این انتخابات محقق شد؛ ائتلاف و لیست واحد.

 

 به گزارش افکارخبر،نحوه ورود اصولگرایان و اصلاح طلبان به عرصه انتخابات تنور این رقابت سیاسی را دوچندان گرم کرده است. ائتلاف 30 نفره اصولگرایان با شعار «معیشت، امنیت، پیشرفت» وارد عرصه انتخابات شده اند. در لیست تهران این جریان10 چهره اقتصادی، 10 چهره فرهنگی و 10 چهره سیاسی دیده می شود. این در حالی است که در لیست ائتلاف اصلاح طلبان در شهر تهران خبری از هیچ چهره اقتصادی نیست. این نکته سنجی لیست ائتلاف اصولگرایان بیانگر این است که این ائتلاف با تفکر و برنامه ریزی دقیق پای به عرصه رقابت انتخاباتی گذاشته است. ائتلافی که ماحصل دو سال تلاش و نشست سه جانبه موتلفه، ایثارگران و جبهه پایداری است.

اصولگرایان با تجربه ای که از آخرین انتخابات ریاست جمهوری داشتند، پای در مسیر وحدت گذاشتند تا مرتکب خطای بزرگ 92 نشوند.

تئورسین های اصولگرا این بار دریافتند که رقیبی سخت پیش رو دارند و برای برتری در میدان سیاست باید با تمام قوا حضور یابند. برای اصولگرایان ائتلاف از نان شب واجب تر بود. گروه های مختلف که با تابلوی اصولگرایی در جامعه سیاسی نفس می کشند از طیف گسترده ای برخوردار هستند. حضور آن ها بدون قرار گرفتن در قالب ائتلاف چیزی جز شکست عاید اردوگاه اصولگرایی نمی کرد، لذا تنها مسیری که می تواند بازتابی از پیروزی اصولگرایان متساعد کند ائتلاف بوده و هست.

حال ائتلاف اصولگرایان شکل گرفته است. در شرایط فعلی برای موفقیت اصولگرایان در انتخابات و سپردن کشور به این جریان فکری تنها یک گام و یک راه پیش روی مخاطبین این حزب است؛ رای به تمام نفرات لیست. اما چرا باید به شکل لیستی رای داد؟

رهبر معظم انقلاب در 19 دی ماه 94 در دیدار با مردم قم به گونه ای دلیل پسندیدن نگاه لیستی را در انتخاب تشریح کرده و می فرمایند: البته شناخت کاملِ یکایک نامزدها، واقعاً دشوار است اما می‌توان با دقت در سوابق و مواضعِ کسانی که فهرست‌ها و لیست‌های انتخاباتی را ارائه می‌کنند، درباره‌ی لیست‌ها تصمیم گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه می افزایند: اگر پیشنهاد دهندگانِ لیست‌ها، مؤمن و انقلابی هستند و خط امام را واقعاً قبول دارند می‌توان به لیست آنها درباره‌ی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی‌دهند و دلشان دنبال حرف‌های آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند.

برای تحقق مبانی سخنان رهبری جهت ورود نمایندگان انقلابی به بهارستان و مجلس خبرگان رهبری باید توجه بیشتری به لیست ائتلاف اصولگریان کرد.

گستردگی و پراکندگی نامزدها در عرصه انتخابات راهی جز اعتماد به لیست های انتخاباتی باقی نمی گذارد و برای تاثیرگذاری مثبت در روند انتخابات باید تمام نفرات لیست را برگزید تا اشخاص دیگری براساس این اهمال کاری وارد خانه ملت نشوند.

حدادعادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در این باره می گوید: در انتخابات مجلس دهم شرایط نسبت به انتخابات دوره قبل مجلس فرق کرده است، هرکس در این دوسال و نیم اخیر تحولات جامعه را دیده باشد، تصدیق خواهد کرد «این انتخابات رقابت اصول‌گرایان با جبهه رقیب است» به همین جهت هرکس به تمام این ۳۰ نفر رأی ندهد یا به بعضی از آنها رأی دهد و به عده‌ای دیگر از نامزدهای متفرق هم رأی دهد، عملاً به جبهه رقیب رأی داده است. تأکید می‌کنم هرکس به کمتر از ۳۰ نفر رأی دهد یا به غیر این ۳۰ نفر رأی دهد، نتیجه آن می‌شود که به جبهه رقیب رأی داده است، حال مردم خود می‌دانند اگر می‌خواهند مجلس آینده اصول‌گرا باشد، باید از فهرست ۳۰ نفره پشتیبانی کنند و به همه هم رأی دهند و غیر از این عمل کنند، سود آن را رقیب می‌برد؛ خیلی روشن است.

اما یکی از مهم ترین شاخصه هایی که باید در زمان نوشتن افراد در برگه رای در نظر داشته باشیم اصلح بودن نامزدهای انتخاباتی است. احصای این مهم نیازمند مطالعه و پژوهش گسترده است و با توجه به زمان اندک باقی مانده تا انتخابات دستیابی به این شاخصه ها غیرممکن به نظر می رسد. این درحالیست که می توان با اعتماد به لیستی که برای گنجاندن تک تک نفرات آن ساعت ها وقت صرف شده و برآمده از یک تفکر ارزشی و جریان انقلابی است این وظیفه خطیر را به نحو احسن انجام داد.

برخی از چهره ها نیز با وجود صلاحیت و داشتن مختصات ایده آل برای ورود به خانه ملت نام آشنا و شناخته شده نیستند، به همین دلیل قرار گرفتن آن ها در لیست ائتلاف می تواند کشور را از وجود افرادی با برنامه های مدون و کارآمد که تنها غیرمعروف بودن شان می توانست به عنوان پاشنه آشیل محسوب شود، برخوردار کند. حال اگر فردی تنها با این استدلال که فرد حاضر در لیست از شهرت برخوردار نیست بر نام آن نامزد خط قرمز بکشد اشتباهی بزرگ و شاید نابخشودنی را مرتکب شده است. در چنین شرایطی و برای اینکه بهترین انتخاب رقم بخورد باید چشم به لیست دوخت و هیچ فردی از نفرات حاضر در تیم ائتلاف را نباید کنار گذاشت؛ چراکه با این کار فضایی برای ورود فردی از جریان رقیب فراهم خواهد شد که می تواند مخاطراتی جدی برای کشور فراهم کند.

 محمدرضا باهنر «رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و عضو شورای مرکزی ائتلاف اصول‌گرایان» نیز در پاسخ به این پرسش که «چرا باید لیستی در انتخابات مجلس رأی داد؟» گفت: «هنوز در انتخابات مجلس شورای اسلامی آن هم در سطح کشور به صورت کامل و کافی، اسامی نامزدها جریانی نشده است و هر دیدگاهی خود را مصمم به هر لیست، جریان و تفکر می‌کند.»

به هرشکل لیست ائتلاف اصولگرایان از فیلترهای متعدد عبور کرده است. همانطور که بالاتر ذکر شد برای ورود هر چهره ساعت ها وقت و مطالعه صرف شده است. گفته می شود برخی از این لیست ها بیش از ده بار توسط گروههای نظرسنجی معتبر در معرض ارزیابی نخبگان و عامه مردم قرار گرفته است.

عبور از چنین کانال های متعدد قطعا خروجی اصلح را پدید خواهد آورد و در آوردگاه انتخابات پیش روی رای دهندگان قرار می دهد. اما شاید برخی افراد شائبه ای بر لیست ائتلاف وارد کنند و آن اینکه این لیست ها براساس مکانیزم شرکت سهامی و بر مبنای سهم خواهی صورت گرفته است. باید گفت این خدشه به لیست ائتلاف اصولگریان وارد نیست. مشارکت تمام گروه های تاثیرگذار و موثر در رسیدن به این لیست را شاهد بودیم. از طرفی، مکانیزم و فرآیند صورت گرفته برای انتخاب افراد حاضر در لیست مورد اجماع تمامی بزرگان اصولگرا در جریان های مختلف اصولگرایی قرار گرفته است. برای یافتن این حقیقت کافی است نگاهی به سخنان بزرگان و سرشاخه های مختلف طیف های اصولگرایی بیاندازید. حتی طیف هایی که به دلایل مشخص نماینده ای در این ائتلاف ندارند بر لزوم حمایت از این لیست تاکید می کنند.

نکته ای که باید به آن توجه داشت اینکه ریختن آرای مکتبی به صندوق های رای، مصلحت های اسلامی و انقلابی را به ارمغان خواهد آورد. این مهم جز با انتخاب تمام نام های قرار گرفته در لیست ائتلاف اصولگرایان میسور نخواهد بود.

یک نگاه ساده ما را به این نتیجه می رساند که لیست ائتلاف اصولگرایان می‌تواند مسیری مطمئن برای عبور از بحران ها و خطرات پیش روی نظام جمهوری اسلامی باشد. تاریخ و تجربه ثابت کرده است مانیفست اصولگرایی همواره در جهت اهداف انقلاب اسلامی تعریف شده و در آزمون های مختلف نیز سربلند بیرون آمده است.