شکست سیاست منطقه‌ای ریاض در برابر تهران

روزنامه رای الیوم در سرمقاله تحلیلی امروز خود به بررسی علل و ابعاد تصمیم اخیر عربستان برای لغو کمک نظامی چهار میلیارد دلاری خود به ارتش و نیروهای امنیت داخلی لبنان و سیاست های سعودیها در منطقه پرداخت و نوشت:

"این تصمیم مقامات سعودی باعث برور شکاف شدید در کشوری شد که خود غرق در شکاف ها و اختلافات طائفه ای و دخالت های خارجی است و دیگر نیازی به هرگونه عامل تنش زای جدید در این برهه حساس ندارد".

به نوشته رای الیوم، توقف کمک نظامی عربستان از لبنان نشانه رویکرد جدید سعودیها در مسیر "رویارویی" دارد. این تغییر رویکرد در نتیجه اذعان غیرعلنی ریاض به شکست خود به نفع نفوذ ایران و حضور نظامی سرنوشت ساز حزب الله در میدان نبرد در سوریه است که باعث تقویت پایداری ارتش سوریه در مقابله با مخالفان مسلح مورد حمایت محور سعودی- ترکی- آمریکایی شده است.

این روزنامه افزود: به اختصار شدید، مسئولان سعودی احساس می کنند که لبنان را از دست داده اند و در آستانه از دادن سوریه و پیش از آنها - عراق و چه بسا یمن- به نفع رقیب ایرانی خود هستند. از دست دادن عراق بعد از آن صورت گرفت که سعودیها با همراهی با حمله آمریکا به عراق برای تغییر رژیم این کشور، در محاسبات خود در اشتباه کردند. لذا مسئولان سعودی تصمیم گرفته اند که از همه برگه های فشار خود - از جمله همین کمک نظامی- برای ایجاد شکاف در بین لبنانی ها یا بخشی از انها علیه هم پیمانان ایران و به طور مشخص حزب الله بهره برداری کنند.

به نوشته رای الیوم، نهاد المنشوق وزیر کشور لبنان که از اعضای گروه 14 مارسِ مورد حمایتِ شدیدِ عربستان در این کشور به شمار می رود، به لبنانی ها درباره حادثه های بدتر در روزهای آینده هشدار داد اما از ماهیت این حادثه ها چیزی نگفت. این امر باب پیش داوری ها را باز کرد که ممکن است یکی از این خبرهای بد، بلوکه یا خارج کردن سپرده 800 میلیون دلاری عربستان در بانک مرکزی لبنان باشد.

این روزنامه خاطرنشان کرد: اما المنشوق نگفت عربستانی که مخالفان سوری در لبنان را مسلح و حمایت مالی کرد و تهدید کرد که آنها را به موشک های ضد هوایی مجهز خواهد کرد، چه بسا به مسلح کردن و حمایت از شبه نظامیان لبنانی و ایجاد مجدد جنگ داخلی در لبنان روی بیاورد زیرا کسی که هواپیماهای خود را اعزام می کند و ائتلاف های اسلامی و عربی در یمن و سوریه و عراق ایجاد می کند؛ در حرکت به سمت (بدتر) از آن در لبنان تردید نخواهد کرد.

روزنامه رای الیوم تاکید کرد: هدف از مسلح کردن ارتش لبنان با حمایت سعودیها و تجهیزات فرانسوی، تبدیل آن به ارتشی قوی برای مقابله با اسرائیل نبود بلکه هدف از آن این بود که به رقیبی قوی برای حزب الله تبدیل شده و آن را خلع سلاح کند. به نظر می رسد مسئولان سعودی درک کرده اند که این هدف وارد نیست و در آینده نزدیک به آن نخواهند رسید.

به نوشته این روزنامه، بیشترین زیان از تصمیم عربستان را کارخانه های تسلیحاتی فرانسه خواهند برد که برای چهار میلیارد دلار دندان تیز کرده بودند. عربستان خرید چهار میلیارد دلار سلاح و تجهیزات با پول خودش برای ارتش و نیروهای امنیت داخلی لبنان را به عنوان پاداش به فرانسه داد که درقبال پرونده هسته ای ایران موضعی سرسختانه گرفت و با توافق هسته ای مخالفت کرد اما این مخالفت دیری نپایید و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه اولین کسی بود که بعد از امضای این توافق، به تهران سفر کرد.

این روزنامه خاطرنشان کرد: تصمیمات مسئولان سعودی واکنشی و از روی خشم و انفعال است و درچارچوب یک راهبرد به دقت مُدون نیست یا فکر می کنیم که اینگونه باشد. دلایل زیادی هم در این زمینه وجود دارد؛ از یمن گرفته تا لبنان و سوریه. دشوار است که با قاطعیت درباره میزان نادرستی یا درستی آن قضاوت کنیم زیرا عمر حکومت ملک سلمان بیش از یکسال نیست و باید منتظر بود؛ با وجود اینکه ما ملاحظات زیادی داریم.