فرد متهم به دور زدن تحریم‌ها در آمریکا دستگیر شد

رسانه‌های آمریکایی روز سه‌شنبه گزارش داده‌اند فردی به نام «شاهین طباطبایی»، هنگام ورود به آمریکا از کانادا دستگیر شده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد آقای طباطبایی یکی از چهار فردی است که در کیفرخواستی سابقاً محرمانه به تلاش برای دور زدن تحریم‌های تجاری علیه ایران بین سال‌های 2007 تا 2011 متهم شده است. 

طبق اعلام اداره تحقیقات فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، شاهین طباطبایی روز جمعه هنگام ورود به آمریکا در بخش شمالی شهر «سیاتل» (ایالت واشنگتن) دستگیر شده است. 

آسوشیتدپرس بر اساس متن کیفرخواستی که هیئت منصفه دادگاه فدرال «ناحیه کالیفرنیای مرکزی»، طباطبایی را بر اساس آن متهم شناخته گزارش داده وی صاحب شرکت‌هایی در مکزیک و کانادا برای انتقال کالاهای آمریکایی از طریق ترکیه یا امارات به ایران بوده است.   

مطابق این ادعا، این کالاها که تجهیزات فنی از انواع مختلف را شامل می‌شده‌اند کاربردهایی در صنایع گاز و نفت داشته‌اند و برخی از آنها - چنانکه در متن کیفرخواست ادعا شده - برای مصارف نظامی هم قابل استفاده بوده‌اند. 

دادستان‌ها ادعا کرده‌اند آقای طباطبایی در اسناد مربوط به انتقال این اقلام از آمریکا به مکزیک و کانادا به دروغ مدعی شده آنها به کشور ایران، یا هر کشور دیگری که خلاف قوانین آمریکا باشد، صادر نخواهند شد.

«جیسی کانتور» یکی از وکلای طباطبایی، هنوز به ایمیل «آسوشیتدپرس» که خواستار اظهارنظر درباب این موضوع شده، پاسخ نداه است.

طباطبایی، طبق گزارش آسوشتیدپرس روز دوشنبه برای اولین بار در دادگاه ناحیه‌ای شهر سیاتل حاضر شد و مقرر شد ظهر سه‌شنبه در جلسه استماع برای بازداشت حضور پیدا کند.  

دیگر خوانده‌های این پرونده در کانادا و ایران مستقر هستند. یکی از آنها فردی به نام «سید محمد اخوان فاطمی» است که در کیفرخواست، مالک شرکت IRCA در کانادا معرفی شده است. 

«عباس مرادی»، رئیس شرکت «کنترل فرایند ابزار دقیق» در ایران و یکی از کارمندان او به نام «امیررضا صاحب جامعی» دیگر متهمان این پرونده هستند.