صندوق های انتخابات به همه استان ها ارسال شد

حسینعلی امیری افزود: برای اخذ رای 55 میلیون واجد شرایط دو انتخابات مجلس و خبرگان 120 هزار صندوق تهیه و توزیع شد.

 

صندوق های اخذ رای با نظارت نمایندگان هیئت نظارت مُهر و موم و تحویل فرمانداری‌ها شدند و صبح 7 اسفند طی تشریفات قانونی در شعب اخذ رای در معرض واجدان شرایط قرار خواهد گرفت .

 

قائم مقام وزیر کشور گفت: در اجرای دستور رئیس جمهور برای شفاف بودن صندوق‌ها و با هماهنگی شورای نگهبان صندوق ها به گونه ای طراحی شده است که محتوی داخل صندوق ها مشخص است اما رای نوشته شده در داخل تعرفه ها قابل خواندن نیست و اصل مخفی ماندن رای مردم رعایت شده است .

 

امیری افزود: تعداد صندوق ها 120 هزار است که در 207 حوزه انتخابیه اصلی با حضور نمایندگان هیئت‌های نظارت تحویل فرمانداری ها شد .

 

سخنگوی وزارت کشور درباره تعرفه ها نیز گفت: با توجه به برگزاری دو انتخابات و وجود 55 میلیون واجد شرایط رای دهی 110 میلیون تعرفه به اضافه  15درصد تعرفه اضافه چاپ شده است.

 

امیری افزود:‌ تعرفه ها امسال شرایط خاصی دارد و رنگ هر تعرفه به ازای هر استان متفاوت و مشخص است؛ به طوری که هر تعرفه فقط در استان مربوطه قابل استفاده خواهد بود و در استان های همجوار قابل استفاده نیست.

 

وی با اشاره به اینکه تعرفه ها در یکی از چاپ خانه های معتبر مخصوص چاپ اسکناس منتشر شده است گفت: تعرفه های رای گیری دارای شاخص های امنیتی فراوان است که قابل جعل نیست و هرگونه کپی از این تعرفه ها نیز به طور کامل قابل شناسایی است و امکان تقلب در تعرفه ها وجود ندارد .

 

قائم مقام وزیرکشور درباره تفاوت تعرفه های شهرهای کشور با کلان شهرها نیز گفت :‌ در کلان شهرها مانند تهران واجدان شرایط باید به شانزده نفر برای انتخابات خبرگان و 30 نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی رای دهند .

 

امیری افزود:‌ با توجه به تعداد بالای نامزدها در کلان‌شهرها به مردم توصیه می کنیم که نامزدهای موردنظر خود را از قبل انتخاب کنند تا زمانی که وارد شعبه اخذ رای می‌شوند، آمادگی نوشتن برگه های تعرفه را داشته باشند زیرا به طور همزمان دو انتخابات برگزار می شود و به طور طبیعی تراکم در شعب اخذ رای بالا خواهد بود.

 

وی گفت:‌ توصیه می کنیم مردم رای دادن را به ساعات میانی و پایانی موکول نکنند زیرا در این ساعات با تراکم در شعب مواجه خواهیم بود و سبب معطلی مردم خواهد شد .

 

سخنگوی وزارت کشور افزود: امیدواریم در این دوره از انتخابات نیز شاهد حضور پرشور و باشکوه و جلال مردم باشیم و این انتخابات منجر به ارتقاء انسجام و وحدت ملی و ارتقا امنیت در کشور خواهد بود و ملت بار دیگر همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند حماسه سیاسی خلق خواهند کرد .

 

تعرفه ها در دو انتخابات متناسب با استان و تعداد کرسی های مجلس و خبرگان دارای رنگ های متنوع است

 

مدیرکل فناوری اطلاعات وزارت کشور گفت: واجدان شرایط روز جمعه قبل از مراجعه به شعب اخذ رای حتما از همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی اطمینان حاصل کنند.

 

امیر شجاعان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به اینکه همراه داشتن کارت ملی برای احراز هویت رای دهنده ضرورت دارد افزود:  [ارسال صندوق ها و تعرفه های انتخابات به همه استان ها] زمانی که مردم به شعب اخذ رای مراجعه می کنند همکاران ما در شعب ابتدا شناسنامه را کنترل و با استفاده از کارت ملی هویت فرد را احراز می کنند.

 

وی گفت: اگر رای دهنده کارت ملی همراه داشته باشد با استفاده از  بارکدخوان به راحتی هویت فرد از طریق کارت ملی خوانده خواهد شد و کار تسریع می شود.

 

مدیرکل فناوری اطلاعات وزارت کشور افزود: پس از این مرحله تعرفه رای دهی به واجدان شرایط تحویل می شود و مردم می توانند اسامی نامزدهای موردنظر خود را در تعرفه ها وارد کنند.

 

شجاعان گفت: برای کاهش خطا در مواردی که نامزدها تشابه اسمی دارند حتما رای دهندگان کد داوطلبی را نیز در برگه های تعرفه پرکنند و سپس برگه ها را داخل صندوق بیاندازند.

 

این مقام مسئول وزارت کشور با اشاره به اینکه تعرفه ها در این دو انتخابات متناسب با استان و تعداد کرسی های مجلس و خبرگان دارای رنگ های متنوع است افزود: در تعرفه های کل کشور از یک تا شش نفر فضای نوشتن برای دو انتخابات خبرگان و مجلس در نظر گرفته شده است و فقط در تهران برای انتخابات خبرگان فضا برای نوشتن نام 16 نفر و برای انتخابات مجلس فضا برای نوشتن نام 30 نفر در برگه های تعرفه وجود دارد.