20 خرداد 88 بود. قرار بود حامیان مهدی کروبی که آن سال نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود، پس از تجمع در میدان تجریش مسیر خیابان ولیعصر را به سمت پارک ملت طی کنند و در پارک زنجیره انسانی بسازند.

ساعت حدود 4 بود و یک ساعت از زمان مقرر برای حرکت گذشته بود. افراد مختلف به مسئولین این کارناوال تبلیغاتی اعتراض می کردند ولی لیدرها قصد نداشتند جمع را حرکت دهند. مرتب با موبایل هایشان در حال تماس با افراد مختلف بودند و می گفتند با این جمعیت کم آبرویمان می رود. بالاخره با تاخیر گروه حرکت کرد. برنامه ای که چند روز با بیشترین حجم تبلیغاتی وتوسط تمام ستادهای نامزد مذکور تبلیغ شده بود، فقط توانسته بود حدود 300 نفر را با خود همراه کند.

از طرفی این آخرین تجمع و لابد بزرگ ترین تجمع هواداران آن نامزد در دو روز مانده به انتخابات بود. یادم هست که یکی از دوستان همراه که خیلی هم سیاسی نیست گفت با این وضع، کروبی یک میلیون هم رای نمی آورد.

شنبه پس از انتخابات یعنی 3 روز بعد، نتایج آرا مشخص شد. کروبی 334 هزار رای آورده بود.

از چند روز پیش تمام ستادهای ائتلاف اصلاح طلبان در شهر تهران مردم را دعوت به شرکت در آخرین گردهمایی انتخاباتی در روز چهارشنبه 5 اسفند کردند. زمان تجمع ساعت 12 ظهر تا 14 اعلام شد، یعنی تقریبا 40 ساعت مانده به آغاز رای گیری. مکان هم سالن ورزشگاه شهید شیرودی اعلام شده بود. جایی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری 92 حامیان روحانی در آن تجمع پر شور برگزار کرده بودند و برایشان خوش یمن بود. اصلاح طلبان تلاش کردند تا محبوبیت و مقبولیت مردمی خود را با برگزاری یک گردهمایی چند هزار نفری به رخ بکشند. شبکه های اجتماعی پر است از پیام های دعوت مردم به همایش بزرگ اصلاح طلبان و کانال های تلگرامی در این ایام، روزی 10 بار مردم را دعوت به حضور کرده اند.

اما نتیجه چه شد؟

ساعت 10 صبح امروز یعنی 2 ساعت مانده به آغاز تجمع بزرگ اعلام کرده اند : « فوری - گردهمایی بزرگ ائتلاف اصلاح طلبان که قرار بود امروز 12 در ورزشگاه شیرودی برگزار شود به دلیل ضرورت حضور جوانان در ستادها و دعوت از عموم مردم برای مشارکت در انتخابات لغو شد. »

و اما چند نکته :

1-    این جالب است که خود را از تک و تا نمی اندازند و حتی در خبر لغو برنامه واژه « بزرگ » را حذف نمی کنند و می گویند « گردهمایی بزرگ لغو شد ».

به عبارت ساده تر می گویند برنامه را برگزار نمی کنیم ولی آن چه قرار بود برگزار کنیم و نشد برنامه بزرگی بود!

2-    آن روزی که برنامه را تنظیم می کردید و حتی در تمام این روزها و تا چند ساعت پیش که مرتبا خبر آن را مخابره می کردید واقعا نمی دانستید که حضور جوانان در ستادهایتان ضرورت دارد؟ به شعور مخاطب احترام بگذارید. حداقل ای کاش دلیل لغو همایش بزرگتان! را هوای بارانی شهر تهران اعلام می کردید.

3-    چطور شده در این دوره جوانان باید در ستادهایشان باشند ولی در دوره های قبل چنین ضرورتی نبود؟ ضمنا دعوت مردم به مشارکت در انتخابات داخل اتاق های ستاد قابل انجام است یا در یک تجمع مردمی؟

پیشنهاد می کنیم قبل از برگزاری هر تجمع از توان خود برای همراه کردن مردم برای شرکت در تجمع و پر کردن سالن مطمئن شوید تا مجبور نشوید در ساعات آخر به علت عدم استقبال مردمی برنامه را لغو کنید. نکند مانند مسئولین ستاد مهدی کروبی در سال 88، شنبه پس از انتخابات، نتیجه آرای مردم مانند پتکی از خواب بیدارتان کند.