اسرائیل هم از برجام حمایت کرد!

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا امشب مهمان کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان بود و برای جلب نظر بودجه‌ای نمایندگان، اقدامات هزینه‌بر آمریکا در فراسوی مرزها را برای آنها برشمرد.

کری به حمایت از متحدان آمریکا در آسیا و مقابله با کره شمالی، تعاملات دیپلماتیک جدید در آمریکای جنوبی و باز شدن درب‌های دیپلماتیک به سمت کوبا، حمایت مالی، تسلیحاتی و آموزشی از کشورهای خاورمیانه برای مقابله با داعش و محدود کردن روسیه بین 2 گزینه احترام به تمامیت ارضی اوکراین و یا چشیدن طعم تحریم‌های سخت‌تر به عنوان این اقدامات فرامرزی اشاره کرد.

جان کری در خصوص اقدامات مرتبط با آتش‌بس سوریه گفت:«امروز صبح با (سرگئی) لاوروف (وزیر خارجه روسیه) صحبت کردم و تیم‌هایمان در چند روز آینده با هم ملاقات خواهند کرد؛ در خصوص تشکیل گروه کاری نشستی خواهیم داشت.»

کری گفت: «این تنها راه جلوگیری از ادامه جنگ در سوریه بود؛ راهکار دیپلماتیک به دست نیاید، سوریه نابود می‌شود.»

جان کری در خصوص موضع کشورش درباره آینده سیاسی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه گفت: «معتقدایم که بحران سوریه به جز با رفتن وی، حل نمی‌شود.»

گروه کاری که البته هنوز ترکیب کشورهای حاضر در آن نهایی نشده، بناست بر پایبندی طرفین جنگ سوریه به آتش‌بس، نظارت کند.

جان کری در ادامه به دیگر کشورهای تأثیرگذار بر روند بحران سوریه پرداخت و گفت: «همه گفته‌اند که باید به یک راهکار دیپلماتیک دست یافت، اما سوال درستی که مطرح است، این است که آیا روسیه با حسن نیت عمل خواهد کرد؟ آیا ایران با حسن نیت عمل خواهد کرد تا انتقال سیاسی آنطور که در بیانیه ژنو خواسته شده، صورت گیرد؟»

وزیر خارجه آمریکا در خصوص روابط جدید کشورش با کوبا هم صحبت کرد. وی گفت روند اجرایی شدن تغییرات حقوق‌بشری مدنظر آمریکا در این کشور «همانطور که اوباما هم بارها گفته» به طول خواهد انجامید و به سرعت دیگر موارد نخواهد بود.

جان کری ادامه داد: «اوباما در این خصوص (حقوق‌بشر) مستقیم با مردم کوبا سخن خواهد گفت.»

باراک اوباما بنا دارد به زودی به کوبا برود تا اولین رئیس‌جمهور آمریکایی باشد که پس از حدوداً 100 سال به کوبا می‌رود.

جان کری در خصوص توافق 1+5 با ایران هم سخن گفت. کری ادعاهای پیشین در خصوص بسته شدن راه‌های ایران به سمت بمب اتم در نتیجه این توافق را تکرار کرد و گفت: «حتی رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل اخیرا در یک سخنرانی گفت که توافق هسته‌ای، تهدید ایران برای بقای اسرائیل را از میان برد.»

کری ادامه داد: «ایران تا امروز به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده؛ این کشور 19 هزار سانتریفیوژ خود را به 5 هزار و 60 عدد تقلیل داد و قلب راکترو اراک را درآورد، نابود کرد و با سیمان پر نمود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در خصوص روند عملی تعامل با ایران گفت: «تحریم‌های موشکی، تسلیحاتی و حقوق‌بشری این کشور کماکان در حال اجرا است و ماه ژانویه بود که به دلیل آزمایش موشکی که پیش از این انجام شده بود، اشخاصی را تحریم کردیم.»

نشست در حال برگزاری است ...