نقش پر‌رنگ گوشی‌های هوشمند در انتخابات ایران

الجزیره در مطلبی نوشت: برگزاری انتخابات به شیوه کاملاً الکترونیک سال‌هاست که در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کنار این روش، استفاده از ابزارهای پیام‌رسان موبایل فرصتی فراهم کرده است تا کاندیداهای انتخابات با کمترین هزینه‌ و محدودیتی نظرات و برنامه هایشان را به گوش رأی‌دهندگان برسانند.

پیشبرد فعالیت‌های انتخاباتی در ایران با استفاده از سرویس‌های اینترنتی و پیام‌رسان گوشی های هوشمند سابقه چندان طولانی ندارد. سیاستمداران در نقاط مختلف جهان برای معرفی برنامه های خود از سرویسهای اینترنتی از قبیل فیسبوک، توییتر و یوتیوب استفاده می کنند. این در حالی است که در ایران، نامزدهای انتخاباتی به نرم افزار‌های پیام‌رسان گوشی های هوشمند روی آورده اند. یکی از نرم افزارهای پیروز در عرصه انتخابات ایران «تلگرام» است.

بنابر گزارش های میدانی، بسیاری از مردم ایران با این نرم افزار آشنا هستند. بر اساس نظر سنجی ها از هر 4 ایرانی یک نفر از این برنامه برای دسترسی به اخبار انتخابات بهره می برد. به عقیده آنها اخبار انتخابات به طور کامل از طریق تلگرام در اختیار مخاطب قرار می گیرد.

نامزدهای طیف‌های سیاسی مختلف نیز با توجه به آمار گرایش ایرانیان به این نرم افزار، با کمترین هزینه اقدام به راه اندازی روبات و کانال های اختصاصی کرده اند و نظرات و برنامه‌هایشان را به سرعت در اختیار رای‌دهندگان قرار می دهند. از سوی دیگر، امکان تبلیغ نظرات نامزدها در محیط تلگرام بسیار گسترده‌تر است.

به باور نگارنده این گزارش، در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران، نرم افزار تلگرام تاثیر بسزایی در اطلاع رسانی و آگاهی ایرانیان داشته است و به نظر می رسد سهم قابل توجهی در انعکاس رفتار انتخاباتی نامزدها و در نهایت برگزیدگان انتخابات داشته باشد.