حقوق بشر در هیچ کشوری به نقطه کاملا مطلوب نرسیده است

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری با یوهان اشنایدر همتای مشترک سوئیسی خود، ضمن تشکر از اجابت دعوت از طرف سوئیسی، گفت: از شانس خوب شما سفرتان در روزی قرار گرفت که مردم ایران دو انتخابات بزرگ باشکوه را به صورت فوق‌العاده در روز گذشته برگزار کردند و ازدحام طوری بود که روند رأی‌گیری تا انتهای شب به طول انجامید.

 

وی افزود: مبانی که دو کشور ایران و سوئیس را به یکدیگر نزدیک کرده است همین استقلال، دموکراسی و انتخاباتی است که به صورت آزاد در هر دو کشور برگزار می‌شود. 

 

روحانی تصریح کرد: من در همین جا مناسب می‌دانم از مردم و دولت سوئیس بخاطر مهمان‌نوازی خوبشان در مذاکرات هسته‌ای، توافق ژنو و همینطور توافق لوزان تشکر کنم.

 

رئیس جمهور درباره مذاکرات صورت گرفته بین دو طرف سوئیسی و ایرانی گفت: در مسائل خصوصی و عمومی مسائل مورد علاقه دو کشور به ویژه موضوعات اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، فعال شدن بیشتر بانک‌های سوئیسی و ارتباط بهترشان با بانک‌های کشور ما و همچنین بیمه صادراتی یکی از مسائل بین دو کشور بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

روحانی با اشاره به مسائل صنعت و کشاورزی اظهار داشت: علاوه بر موضوعات کشاورزی، صنعت، حمل و نقل و فعال شدن خطوط هوایی جزو مباحث مورد بحث در جلسات ما بود.

وی ادامه داد: برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی که در سال 2005 قدم عضویت ناظر در این سازمان برای ایران برداشته شد دو کشور قرار است همکاری‌های خود را ادامه دهند همچنین توافقنامه تجاری بین ایران و سوئیس که نیمه تمام مانده بود قرار است دو طرف تلاش کنند تا به پایان برسد.

روحانی افزود: در زمینه مسائل فرهنگی، دانشگاهی، مراکز علمی و تحقیقاتی و نوآوری در علوم جدید بحث و بررسی‌های قابل توجهی داشتیم و در زمینه همکاری‌های علمی و فنی 6 تفاهم نامه بین دو کشور به امضا خواهد رسید.

 

رئیس جمهور گفت: به دلیل ظرفیت‌های فراوان ایران و سوئیس در مسائل گردشگری به همکاری میان دو کشور تأکید شد. 

 

روحانی با اشاره به موضوع حقوق بشر تصریح کرد: درباره مسائل و مشکلات مسلمانان در حوزه حقوق بشر که در سالهای اخیر به خاطر مسئله اسلام هراسی پدید آمده است و همچنین مشکلات بی‌شمار مهاجران به اروپا بحث و گفت‌وگو کردیم، ایران معتقد است حقوق بشر در هیچ کشوری به نقطه کاملا مطلوب نرسیده است و همه کشورها برای رسیدن به شرایط مطلوب باید تلاش کنند.

 

وی با اشاره به مسائل اخیر در منطقه ادامه داد: در موضوع منطقه‌ای درباره مردم سوریه، یمن و موضوع تروریسم بحث و گفت‌وگو کردیم و قرار شد همکاری و رایزنی بیشتری برای مبارزه با تروریست بین دو طرف انجام شود همچنین قرار شد برای ارسال کمک‌هایی به مردم سوریه و یمن همکاری‌های ایران و سوئیس بیشتر شود.

روحانی گفت: می‌توانم بگویم در مسائل دوجانبه و منطقه‌ای اختلاف نظر اساسی بین ما وجود نداشت و دو کشور مصمم هستند تا روابطشان را توسعه دهند امیدوارم این سفر آغازی بر تعمیق روابط دو کشور شود. 

یوهان اشنایدر رئیس جمهور سوئیس در نشست خبری با حجت‌الاسلام حسن روحانی با تشکر از دعوت رئیس جمهور ایران گفت: این اولین باری است که رئیس جمهور کشور سوئیس به ایران سفر می‌کند این سفر نشان می‌دهد همچنان که این روابط 140 ساله ادامه دارد دو طرف خواستار بهبود روابط نیز هستند.

 

وی ادامه داد: به مناسبت این دیدار ما یک نقشه راه را تعیین کرده‌ایم که شامل تمام فعالیت‌ها و همکاری‌‌ها در عرصه‌های مختلف است براین اساس ما توافق‌نامه‌هایی را که امضا کرده‌ایم به اجرا درخواهیم آورد.

رئیس جمهور سوئیس گفت: بنده از توافق برجام  استقبال می‌کنم و به تمام کسانی که در این باره دخیل بودند تبریک می‌گویم، ما نیز سعی کردیم در این راستا نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.

وی درباره مسائل اقتصادی کشور سوئیس گفت: علاقه اقتصادی کشور من روشن است ما بخاطر اندازه کشورمان 40 هیئت اقتصادی با خود آورده‌ایم ولی از ایران انتظار داریم بخاطر وسعتش 400 هیئت اقتصادی با خود به سوئیس بیاورد.

یوهان اشنایدر اظهار کرد: امیدواریم برای بهبود مسائل اقتصادی موضوعاتی چون مالکیت معنوی، پرهیز از کاغذ بازی و صدور ویزا برای هیئت‌های اقتصادی بهبود یابد تا فعالیت این عرصه بتوانند به راحتی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: ما به ایران قول داده‌ایم تا در عضویتش در سازمان تجارت جهانی به این کشور کمک کنیم و از این پس نیز این کمک را فعالانه‌تر صورت خواهیم داد. 

یوهان اشنایدر با ابراز امیدواری از بهبود روابط دو کشور گفت: امیدوارم پرواز مستقیم تهران- ژنو هرچه سریعتر برقرار شود  که خود می‌تواند نشانه بهبود روابط دو کشور باشد.

وی گفت: اگر کشوری بخواهد خدمات اقتصادی و صنعتی خود را وارد کشور دیگر کند نیاز دارد که نظام بانکی کارا در اختیار داشته باشد و سوئیس علاقه دارد این خدمات بانکی را در ایران ارائه کند.

رئیس جمهور سوئیس درباره فعالیت‌های علمی و فرهنگی نیز گفت: سنت همکاری طولانی در این زمینه بین دو کشور وجود دارد و ما علاقه داریم تا این روابط بهبود بخشیده شود در حال حاضر 600 دانشجوی ایرانی در کشور سوئیس مشغول به تحصیل هستند که 65 نفر از آنها طی 30 سال گذشته توانسته‌اند بورسیه فدرال سوئیس را بدست بیاورند که خود نشانه میزان روابط دو کشور است.

وی با اشاره به مسئله حقوق بشر گفت: مهمترین بحث در این بین احترامی است که دو کشور برای مباحث حقوق بشری هم به یکدیگر قائل هستند در این باره صحبت‌هایی انجام شد و تبادل نظر صورت گرفت که باید همچنان ادامه داشته باشد.

در ادامه حجت‌الاسلام حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره چگونگی نقش سوئیس در آینده ایران گفت: روابط دو کشور منحصر به روابط دوجانبه نیست روشن است که سوئیس به عنوان حافظ منافع بین ما و ایالات متحده همواره نقش مثبتی را ایفا کرده است و از این پس نیز با همین عنوان بین ایران و عربستان دارای نقش خواهد بود.

وی ادامه داد: از لحاظ فرهنگی مردم ایران برای سوئیس احترام خاصی قائل هستند که خود زمینه گسترش فعالیت‌های گردشگری را ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی اظهار کرد: درباره مسائل اقتصادی، مالی و بیمه‌ای سوئیس تاکنون نقش مثبتی را در کشور ایران ایفا کرده که از این پس نیز به آن ادامه خواهد داد.

یوهان اشنایدر افزود: بدیهی است این گام گام‌هایی موازی سیاسی به همراه خودش دارد و بنده اینجا می‌خواهم مستقیما به تحریم‌های اولیه آمریکایی علیه بانک‌های بزرگ سوئیسی اشاره کنم. نیاز به زمان داریم که این مسائل حل شود لذا به همراهی سیاسی احتیاج دارد که ما این همراهی سیاسی را خواهیم داشت و مؤسسات مالی هم باید فعال شوند و باید تلاش کنیم که در این زمینه خدماتی را که دارند در اختیار ایران قرار دهند.

 

رئیس جمهور سوئیس افزود: جناب آقای روحانی این دیدار علاقه زیاد اذهان عمومی را در اروپا و همچنین در سوئیس به خودش جلب کرده، سوالم این است که بازار ایران با چه سرعتی می‌خواهد درهای خود را بسوی دنیا باز کند و اقتصاد خصوصی در اینجا چه نقشی را ایفا خواهد کرد؟ از طرفی دیگر سوال من مربوط به تحولات درون اجتماعی است، دادن آزادی‌های اجتماعی بیشتر و همراهی این مسائل باهم چطور خواهد بود؟

روحانی گفت: در جمهوری اسلامی زمینه‌های فراوانی برای فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری وجود دارد.

وی با بیان اینکه به همه شرکاهای تجاری سابقمان در اتحادیه اروپا و دربرخی از کشورهای دیگر اروپایی گفتیم که ما برای سرمایه گذاری در زمینه‌های مختلف از جمله پتروشیمی، نفت و گاز، راه آهن، بنادر، صنایع و بخش گردشگری در کشورمان آماده‌ایم، افزود: در صورتی که این سرمایه خارجی بیاید می‌توانیم مشارکت کنیم.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: ایران مایل به جذب فناوری های نوین و ایجاد فرصت‌های شغلی در کشور است. ایران با توجه به موقعیت ویژه ای که در منطقه دارد عملا تنها کشوری با جمعیت 80 میلیونی نیست بلکه یک بازار 400 میلیون نفری را باید مدنظر قرار داد.

روحانی خاطر نشان کرد: بخش خصوصی در کشور ما روز به روز در حال فعالتر شدن است البته همه فضاها برای بخش خصوصی ما باز نیست، ما رقابتی را که در کشورمان در بخش خصوصی است را باید رقابتی جدی قرار دهیم و باید انحصارات و رانت‌هایی را که وجود دارد را کنار بزنیم.

وی گفت: یکی از اهداف این دولت این است که کارها به بخش خصوصی سپرده شود و بخش دولتی ما از تصدی‌گری دست بردارد.

رییس جمهور سوئیس در ادامه این نشست در جواب سوال خبرنگاری درباره روابط دو کشور گفت: تهران و برن دروازه اقتصاد و علم هستند و علاقه مندیم با ترسیم نقشه راهی که طیف های مختلف همکاری را دربرمی گیرد، سطح روابط خود را توسعه دهیم.