واکنش وزیر کشور به نیامدن هاشمی به وزارت/ ۲ نفری که در حصرند رأی دادند

عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری که ظهر امروز در وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: حق هر کسی است که اگر احساس کند حقی از وی ضایع شده، اعتراض کند، شورای نگهبان با توجه به اختیارات قانونی خود، به این اعتراض‌ها و شکایت‌ها رسیدگی خواهد کرد و البته باید مستندات کافی داشته باشند.

 مستقر در ستاد انتخابات کشور عبدالرضا رحمانی فضلی عصر امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: خدا را شکر می‌کنم که توفیق نصیب ملت شد تا در یک آزمون دیگر سرافراز و سربلند باشد و بتواند اقتدار، وحدت، انسجام و نشاط سیاسی را در دو انتخابات بزرگ دیگر به نمایش بگذارد.

وی افزود: خدا را شکر می‌کنیم که به ما توفیق داد در نظر کشورهای خارجی به ویژه کشورهایی که ادعای دموکراسی و مشارکت و همبستگی خودشان را به عنوان یک الگوی دموکراسی معرفی می‌کنند، ما با این شور و نشاط مردم‌سالاری دینی را به منصه ظهور رسانیدم و آن را اثبات کردیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: جمع‌بندی نهایی در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری تمام شده به جز چند حوزه‌ای که کار ثبت و هماهنگی آن باقی مانده است.

وزیر کشور ادامه داد: تمام نمایندگان خبرگان تعیین شدند و بخش عظیمی از نمایندگان مجلس نیز در بخش اول وارد مجلس شدند.

رحمانی فضلی تأکید کرد: ما در تمام مراحل برگزاری انتخابات، مدیون هدایت‌ها و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری هستیم و این هدایت‌ها برای ما دلگرم‌کننده بود. ایشان همیشه به رعایت مرّ قانون و آرامش در جامعه تأکید داشتند و ما نیز تلاش کردیم که قانون را رعایت کنیم. همه تلاش ما بر این بود که یک انتخابات سالم و با امنیت کامل داشته باشیم و در این راه هم موفق بودیم.

وزیر کشور اضافه کرد: از رئیس‌جمهور تشکر می‌کنیم که تمام امکانات، اختیارات و منابعی را که مورد نیاز بود دراختیار ما قرار داد و با ارائه سیاست‌ها و راهنمایی‌های خودشان ما را در وزارت کشور مورد حمایت قرار داد.

وی گفت: از همه نامزدها که احساس وظیفه کردند و در انتخابات حضور داشتند، چه آنهایی که امکان رقابت پیدا کردند و چه آنهایی که نتوانستند در این رقابت حاضر باشند تشکر می‌کنیم، همچنین از همه احزاب، همه دست‌اندرکاران در امر انتخابات و همچنین رسانه‌ها و خبرنگارانی که تلاش کردند چنین حماسه‌ای ثبت شود، قدردانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما میزان کمترین تخلفات را در این انتخابات داشتیم، تأکید کرد: در این انتخابات ما شاهد حضور بیشترین همکاری از طرف رسانه‌ها بودیم و رسانه‌ها تلاش کردند تا فضا را آرام نگه دارند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: به شکایت‌ها باید رسیدگی شود و هیچ کس نباید احساس کند حقش ضایع شده است، وزارت کشور نیز با همکاری شورای نگهبان اجرای مرحله دوم انتخابات را برگزار خواهد کرد، ما تلاش داریم در نیمه دوم فروردین این کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات در تهران اظهار داشت: نفر اولی که به عنوان نماینده مجلس در رسانه‌ها مطرح شدند، همگی به مجلس راه یافتند و نماینده خبرگان هم مشخص شد که اسامی آنها به سمع و نظر مردم رسیده است.

وزیر کشور اضافه کرد: باید از لطف و هماهنگی و لبیکی که همه مردم به فراخوان نظام دادند قدردانی کرد و این عمل، حجت را تمام کرد و مسئولان دیگر نمی‌توانند کوتاهی کنند، نوبت به نمایندگانی است که در مجلس دهم حضور پیدا خواهند کرد، آنان باید مشکلات اقتصادی مردم را برطرف کرده و به دنبال رفاه، وحدت و انسجامی که مردم می‌خواهند را فراهم کنند. مردم به دنبال تنش و درگیری نیستند، آنها مسئولین را انتخاب می‌کنند تا پیگیر مطالباتشان باشند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: انشاالله با همکاری و تعامل مجلس دهم با دولت و قوه قضائیه و سایر نهادها همه آماده خواهیم شد تا در راستای آرمان‌های شهدا، امام(ره) گام برداشته و برای رفع مشکلات مردم تلاش کنیم.

وزیر کشور با اشاره به مشارکت خوب مردم در انتخابات اخیر ادامه داد: مشارکت در تهران 50 درصد است و 62 درصد مردم نیز در کل کشور در این انتخابات حضور داشتند.

رحمانی فضلی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران تأکید کرد: هر کسی احساس کند که حقی از وی ضایع شده، حتماً باید اقدام کند تا به آن رسیدگی شود. قانونگذار فرصتی را دراختیار این افراد قرار داده و شورای نگهبان نیز با توجه به اختیارات قانونی خود، حتماً به شکایت‌ها رسیدگی خواهد کرد. ما هم آمادگی کامل داریم هر نوع شکایت و هر نوع ادعایی را بررسی کنیم.

وزیر کشور گفت: همه کسانی که شکایت دارند باید مستندات لازم را داشته باشند و مواردی که مستند نباشد و اتهامی زده شود، برای طرف مقابل هم حق اعاده حیثیت گذاشته شده است.

رحمانی فضلی در رابطه با این سؤال که برخی از افراد لیست اصلاح‌طلبان را لیست انگلیسی می‌دانستند، نظر شما در این رابطه چیست، گفت: ما همه کسانی را که در مسیر قانون اقدام به حضور و مشارکت می‌دانند و طی طریق قانونی صورت می‌گیرد، در چارچوب نظام محق می‌دانیم و همه آنها را برای رسیدن به اهدافی که دارند، طبق قانون کمک می‌کنیم. اگر کسی هم متهم است و رابطه مناسبی با کشورهای مختلف داشته و یا نفوذی این کشورهاست، دستگاه‌های متولی و مسئول باید به این جریان رسیدگی کنند، بنابراین ما به صورت کلی نمی‌توانیم در جامعه قطب‌بندی سیاسی ایجاد کنیم، زیرا این منجر به اختناق، اختلاف و درگیری‌های سیاسی می‌شود. ما باید تلاش کنیم بعد از رقابت انتخاباتی، رفاقت کنیم.

وی در رابطه با اعلام نشدن تعداد آرای مجلس خبرگان در مراحل اول، گفت: خیلی وقت‌ها لیست‌ها در آخرین لحظه به دست ما می‌رسد و فقط فرصت می‌شود اسامی خوانده شود، وگرنه اعداد روی سایت قرار دارد. در مورد خبرگان، آماری که به عنوان آمار نهایی اعلام شد، مشکلی بود که به خاطر عجله پیش آمد که بعد از آن سریعاً اصلاح شد.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: تعداد آرای نفرات اول تا شانزدهم نمایندگان مردم در مجلس خبرگان تهران اعلام شد و نفرات بعدی نیز اعلام خواهد شد.

رحمانی فضلی با اشاره به برخی شایعات در فضای مجازی تأکید کرد: وقتی ما و همکارانمان اینجا حاضر هستیم و اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد، نباید توجهی به شایعات داشته باشیم.

 وی در رابطه با این سؤال که آیا در مدت انتخابات فشاری روی وزارت کشور بوده یا خیر،‌ گفت: اصولاً من فشارپذیر نیستم و اگر فشاری هم باشد من عکس آن عمل می‌کنم و هیچ فشاری واقعاً بر ما نبوده است. 

وی با اشاره به نظارت دقیق بر انتخابات از سوی وزارت کشور، گفت: هر نوع اطلاعاتی در کشور در ابتدا به بنده می‌رسید و هر نوع دستکاری و دخالت و مسئله دیگری را ما می‌توانستیم از اینجا مشاهده کنیم، البته موردی هم وجود نداشت.

وزیر کشور افزود: وقتی رئیس‌جمهور کشور در انتخابات مجلس خبرگان نفر سوم می‌شود، نشان دهنده برگزاری انتخابات سالم است، در تهران هم مردم اراده کردند و به یک لیست 30 نفره رأی دادند، مطمئن باشید تخلفی صورت نگرفته، ما 60 هزار بازرس داشتیم که  کار روند انتخابات را بازرسی می‌کردند.

وزیر کشور ادامه داد: گاهی این سؤال از ما می‌شد که آیا دستگاه‌های نظامی دخالتی در روند برگزاری انتخابات دارند یا خیر، در این مورد باید بگویم نوع افرادی که در تهران انتخاب شدند، پاسخ این سؤال را به درستی می‌دهد.

وی در ادامه ضمن تأکید بر تعامل و همکاری بین مجلس دهم و دولت و سایر نهادها گفت: اگر این تعامل و همکاری نباشد، کارها پیش نخواهد رفت، دولت تمام امکانات را فراهم خواهد کرد تا یک تعامل مثبت و سازنده با مجلس دهم داشته باشیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: ما از ابتدا همه نامزدها را دسته دسته اصلاح‌طلب، اصولگرا، مستقل و معتدل تقسیم‌بندی کردیم و اکنون تعداد راه‌یافتگان به مجلس از این طیف‌ها مشخص است که چه تعدادی هستند، البته در فضای مجازی تقسیم‌بندی‌هایی صورت گرفته و آمارهایی اعلام شده بود که هیچ‌کدام شبیه آمار ما نیست.

رحمانی فضلی گفت: هیچ تغییری در لیست 30 نفره‌ای که برای تهران اعلام شده بود تا به حال صورت نگرفته است و همان لیستی که اعلام شده بود، تاکنون به عنوان راه‌یافتگان به مجلس انتخاب شدند.

وی در رابطه با حضور هاشمی رفسنجانی در ستاد انتخابات کشور گفت: آقای هاشمی رفسنجانی به وزارت کشور نیامد، من خبرهایی شنیدم، دلیلی هم که به اینجا نیامدند را باید از خودشان پرسید.

وزیر کشور در رابطه با شایعاتی که در رابطه با برگزاری انتخابات کرج و تخلفات صورت‌گرفته در آن شنیده می‌شود، گفت: در کرج دو بزرگواری که رأی آوردند به صورت کاملاً قانونی بوده است، کسی هم اگر شکایتی دارد مراجعه کند و حتماً به آن رسیدگی خواهد شد.

وزیر کشور در رابطه با این سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس چرا تعداد صندوق‌های سیار در این انتخابات نسبت به انتخابات گذشته کاهش یافته است؟ گفت: بنای ما بر این بود که صندوق‌های سیار به اندازه نیاز داشته باشیم، همچنین ما گفتیم صندوق‌های سیار را با اتوبوس جابجا کنند تا هیأت‌های نظارت و هیأت‌های اجرایی بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند.

وی در رابطه با حضور نیروهای انتظامی در نزدیکی وزارت کشور افزود: در رابطه با حضور نیروهای انتظامی نیز باید بگویم که با توجه به فضای برگزاری انتخابات، همه نیروهای ما در کشور آماده‌باش هستند و در چند نوبت هم شاهد بودیم که گروه‌های تروریستی منهدم شدند و نیروهای انتظامی برای برقراری نظم حضور دارند وگرنه برگزاری هیچ جشن یا مراسمی به ما اعلام نشده است.

وزیر کشور در رابطه با این سؤال که آیا سه نفر سران فتنه در انتخابات شرکت کردند یا خیر، گفت: دو نفر از کسانی که در حصر بودند توانستند رأی خود را به صندوق بیندازند، یکی از آنها نیز چون آخر وقت بود موفق به این کار نشد.

وی با اشاره به پیروزی یک گفتمان در انتخابات مجلس تهران گفت: اصل در این است که همه ما در خدمت مردم و انقلاب باشیم و برای رفع مشکلات مردم تلاش کنیم.