روزنامه نیویورک تایمز آمریکا (NYTimes) طی گزارشی به بررسی انتخابات روز جمعه در ایران پرداخته و پیروزی "متحدان حسن روحانی" در تهران را حائز "دستاوردهای بزرگی" قلمداد کرده است.

 

 

در همین حال بی بی سی (BBC) از شکست لیست موسوم به امید در دیگر مناطق خبر داده و می نویسد: نتایج این دو انتخابات در شهرهای دیگر ایران در بیشتر موارد از پیشی گرفتن اصولگرایان از نامزدهای اصلاح طلب حکایت دارد.

 

 

نیویورک تایمز گزارش خود را زیر عنوان "به نظر می رسد، رئیس جمهور ایران و میانه روها،  دستاوردهای بزرگی را در انتخابات به دست آورده اند" تنظیم و منتشر کرده است.

 

 

هرچند این روزنامه طبق روال مرسوم در رسانه های آمریکایی برچسب هایی مانند "ارتجاعی" و "تندرو" را به اصولگرایان می زند اما به واقعیتی نیز اشاره کرده که برای فضای سیاسی کشور ما درس آموز است.

 

 

سوای از نتیجه انتخابات، آنچه می تواند به "رشد سیاسی در ایران"، "ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی" و " فرهنگ احترام به آراء مردم" کمک کند، توجه به واکنش سیاسیون پس از اعلام نتایج انتخابات و پیامدهای آن برای کشور است.

 

 

نیویورک تایمز نوشته که اصلاح طلبان پس از شکست در انتخابات 2009 [انتخابات ریاست جمهوری سال 88] دست به اعتراض زده و شکست خود را حاصل "نتایج جعلی" انتخابات خواندند.

 

 

اشاره نیویورک تایمز به فتنه ای است که برخی سران اصلاح طلب پس از شکست در انتخابات 88 به راه انداختند و با سربازدن از پذیرش رای مردم هزینه های بعضا جبران ناپذیری را بر کشور تحمیل کردند.

 

 

ناآرامی های 88 درحالی رقم خورد که اختلاف آراء دو نامزد اصلی رقیب بسیار زیاد بوده و سلامت انتخابات حتی برای سران فتنه روشن بود. موسسات نظرسنجی معتبر بین المللی چون گالوپ نیز پیروزی احمدی نژاد با اختلاف بالا را پیش بینی کرده بودند.

 

 

اما 6 سال بعد و پس از پیروزی قاطع لیست موسوم به امید در تهران، چهره های سرشناس رقیب با قدردانی از حضور مردم در انتخابات، بر لزوم احترام و پایبندی به این آراء سخن گفته اند.

 

 

از جمله علیرضا زاکانی، با تاکید بر اینکه "اصولگرایان رأی مردم را به خوب و بد تقسیم نمی‌کنند" در خصوص نتیجه انتخابات دهمین دوره از مجلس با توصیه بر تمکین از قانون به خبرگزاری فارس گفت: نتیجه انتخابات هر چه بود پس از تأیید مجاری قانونی حتماً خیر و برکتی برای جامعه خواهد داشت و باید مورد احترام واقع شود.

 

 

نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود و در تبیین آنچه "دستاورهای بزرگ حامیان روحانی" در انتخابات اخیر خوانده نوشته است: آن ها توانستند کنترل تمامی 30 کرسی مجلس از تهران را در اختیار بگیرند.

 

 

این روزنامه آمریکایی افزود که، در همین زمان دو روحانی سرشناس اصولگرا [آیت الله مصباح و محمد یزدی] از ورود به مجلس خبرگان باز ماندند. مجلس که طبق قانون اساسی، وظیفه تعیین رهبر آینده ایران را برعهد دارد.

 

 

نیویورک تایمز بر این باور است که نتیجه انتخابات اخیر به نفع سیاست های حسن روحانی و همچنین توافق هسته ای اخیر می باشد.