انتخابات بسیار معناداری انجام شد/ مهندسان ایرانی معادل مهندسان آمریکایی

 حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز (سه‌شنبه) در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو، با اشاره به انتخابات هفتم اسفند، اظهار داشت: نتایج این انتخابات برای ملت و مردم ما مبارک خواهد بود و همان‌طور که دولت پیش از این اعلام کرده بود نتیجه آن هرچه باشد و ترکیب مجلس به هرگونه باشد، دولت خود را موظف به احترام به آرای مردم فهیم ایران و خود را متعهد به همکاری با مجلس شورای اسلامی آینده خواهد دید.

وی با تأکید بر اینکه انتخابات بسیار معناداری در ایران انجام شد، ادامه داد: آرای مردم صدها جلد کتاب، حرف و سخن و رهنمود برای همه ما دارد و من امیدوارم همه ما درس‌آموز از مکتب ملت ایران باشیم و بدانیم این ملت سربلند در هر مقطعی آرا و حرکتش تأثیرگذار در سرنوشت این کشور بوده و خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه صاحب کشور مردم این کشور هستند، تصریح کرد: راه و مسیر این کشور را مردم تعیین می‌کنند و نظرات آنها باید برای مسئولان محترم باشد که البته این‌گونه است.

روحانی با ابراز اینکه مسیر توسعه و شیوه حکمرانی را آرای مردم مشخص می‌کنند، افزود: در سیاست داخلی و خارجی نظرات متفاوتی وجود دارد، این آرای مردم است که راه صحیح را برای کشور مشخص می‌کند و از مردم فهیم و غیور و سربلند سپاسگزاریم که کشور را گامی به پیش بردند و مسیر توسعه را مشخص کردند و گفتند میان سلیقه‌های مختلف کدام به نظر آنها نزدیک‌تر است.

وی ادامه داد: البته این‌گونه نیست که جناحی حاکم باشد و جناحی حق حضور نداشته باشد. همه احزاب و گروه‌ها و فعالان سیاسی از لحاظ مردم و مفهوم اکثریت هستند و چه آنهایی که به‌مفهوم اقلیت هستند برای مردم، ملت و نظام محترم هستند.

رئیس جمهور ادامه داد: در این مرحله دوران رقابت سیاسی و اجتماعی پایان یافته و باید همکاری‌ها بیش از گذشته مد نظر همگان باشد.

روحانی با اعلام "با توجه به شرایط کشور که بعد از چند سال تحریم شدید غیرقانونی ظالمانه مسیر رشد و توسعه صنعتش دچار اختلالاتی شده بود لازم بود با منطق و بیان به دنیا بگوییم که مردم ایران، مردمی صلح‌خواه، امنیت‌دوست و خواهان همکاری و تعامل با مردم جهان هستند" ادامه داد: در سال 92 مردم با صدای رسا به دنیا گفتند ما اعتدال را می‌خواهیم نه افراط را، ما تعامل با جهان را می‌خواهیم نه تقابل را، ما می‌خواهیم مشکلاتمان را با منطق و استدلال و پشت میز مذاکره حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: ما به ملت قول دادیم که مشکلات را پشت میز مذاکره در برابر قدرت‌های بزرگ جهانی حل و فصل کنیم و حقوقشان را بازپس بگیریم و منطق را برای همکاری و توسعه جهانی به‌کار گیریم که آنچه وعده داده بودیم با همکاری و حمایت و پشتیبانی ملت ایران به انجام رساندیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز دوران تقابل به سر آمده است، ادامه داد: اگر کسانی هنوز فکر می‌کنند کشور باید در تقابل با دیگران باشد هنوز پیام سال 92 را با دو سال تأخیر دریافت نکرده‌اند. البته مردم برای حقوق خودشان ایستادگی می‌کنند و در برابر فشار و تهدیدها سر فرود نمی‌آورند اما خواهان تعامل با ملت‌های جهان هستند.

روحانی با اظهار اینکه ایران از دیرباز سرزمین اتصال ملت‌های شرق و غرب بوده است، خاطرنشان کرد: امروز ملت ایران خواهان ایفای همان نقش در گذشته هستند.

وی با بیان "برای اشتغال جوانان و حرکت اقتصادی به‌سمت پیشرفت نیاز به رشد اقتصادی داریم" گفت: آنچه نیاز کشور است، رشد 8درصدی است. البته کشوری که در سال 91 و 92 دارای رشد منفی بوده و در شرایط رکود جهانی می‌خواهد رکود داخلی را بشکند، کار ساده‌ای نیست.

رئیس جمهور گفت: در سال 93 ما توانستیم رشد منفی 8 فصل مداوم را پشت سر بگذاریم و به رشد 3+ در سال گذشته برسیم که در این راه صنعت نقش ارزشمندی را ایفا کرد و در میان صنایع صنعت خودرو جزو صنایع پیش‌رو بود.

روحانی ادامه داد: در سال 94 به‌دلیل شرایط اقتصادی، رکود جهانی، کاهش قیمت نفت با مشکلاتی مواجه شدیم که دولت ناچار شد به کمک برخی از صنایع و از جمله صنعت خودرو بیاید و گامی را بردارد که در این راه از بانک‌های کشور بخواهد در این زمینه در کوتاه‌مدت با تسهیلاتی که به مردم می‌دهد مسیر تقاضا را باز  و انجماد در تقاضا را باز کند.

وی افزود: با پیروزی و موفقیت در مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام و پایان یافتن تحریم‌ها شرایط مناسب‌تری برای کشور به‌ویژه برای اقتصاد باز شد.

رئیس جمهور گفت: در اولین سفر اروپایی دولت یازدهم یکی از صنایع که در مذاکرات توافقات، تفاهمات در مورد آن انجام شد، صنعت حمل و نقل و از جمله صنعت خودرو بود که قراردادهایی امضا شد و این به آن معنا است که مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو باز شده است.

روحانی با ابراز اینکه صنعت خودرو توقعاتی از دولت دارد و توقعاتی نیز دولت از صنعت خودرو دارد، اضافه کرد: دولت خود را ملزم به رضایت مردم می‌داند و همه ما باید رضایت مردم را جلب کنیم که این هدف دولت است که اگر این‌گونه شود به‌طور طبیعی رضایت خداوند هم جلب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دولت همواره از صنعت خودرو برای آنکه فعال باشد حمایت کرده است، ادامه داد: برخی از این حمایت‌ها از طریق ممنوعیت واردات و تعرفه‌های سنگین انجام شده است اما این حمایت دولت نمی‌تواند دائم باشد و دورانی دارد که نمی‌تواند نامحدود باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: آنچه برای ما مهم است این است که صنعت ما باید از کیفیت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد. حمایت بی‌حد و حصر، خارج کردن یک صنعت از رقابت جهانی است.

روحانی با اعلام اینکه مسئله محیط زیست و شدت مصرف انرژی جزو اصولی است که مورد نظر دولت است، ادامه داد: مسئله محیط زیست و پاک کردن هوای کشور از گازهای آلاینده که خواست مردم و ضرورت کشور است جزو اولویت‌های دولت است.

وی ادامه داد: هر خودرویی با هر کیفیتی، با هر شدت در مصرف انرژی و آلایندگی قابل قبول نیست و باید مسئله محیط زیست در اولویت بخش‌های مختلف بنگاه‌های اقتصادی و در صنعت خودروسازی باشد و کاهش انرژی و مصرف آن مورد نظر باشد.

رئیس جمهور با تصریح بر "نمی‌توان کل انرژی را در کشور مصرف کرد و باید بخشی از آن را صادر کنیم" ادامه داد: صادرات انرژی ایران یکی از پایه‌های قدرت ملی است و ما نمی‌توانیم از این قدرت ملی صرف‌نظر کنیم.

روحانی با تذکر نسبت به "برای حمایت از صنعت خودرو و کاهش آلودگی‌ها و کم کردن مصرف انرژی دو راه داریم" ادامه داد: اولین راه این است که در داخل کشور منتظر بمانیم تا تحقیقات ما قدم به قدم به نقطه‌ای برسد که در تولید موتور خودرو و بدنه به جایی برسیم که هم شدت انرژی و مشکلات محیط زیست را حل کند که مشخص نیست چه‌میزان زمان می‌برد و در رقابت جهانی چه‌میزان موفق شویم.

وی با بیان اینکه یک راه میانبر وجود دارد، ادامه داد: راه میانبر مشارکت با شرکت‌های خارجی و استفاده از تحقیقات خودمان است تا بتوانیم خودروی ملی داشته باشیم.

روحانی در ادامه به تعبیر و تعریف قرآن از مرکب و خودرویی مناسب اشاره کرد و گفت: خودروی خوب تولید داخلی باید قابل رقابت با تولیدات خارجی باشد، به‌طوری که تعبیر قرآن این است که خودرو وسیله جمال و زینت و افتخار شما است و ما نیازمندیم که به این نقطه مطلوب برسیم.

وی با اعلام "ما از لحاظ رشد اقتصادی و اشتغال به توسعه صنعت خودرو نیاز داریم" اضافه کرد: صنعت خودرو، صنعتی است که در جهان رقمی بیش از 2 هزار و 700 میلیارد دلار را به خودش اختصاص داده و 48 میلیون نفر را مستقیم و غیرمستقیم از نظر اشتغال به کار گرفته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: خودروسازی ایران این توانمندی را دارد که سالی دو تا سه میلیون خودرو تولید کرده و به بازارهای جهانی صادر کند. ما تا زمانی که بازاریابی نکنیم و وارد بازارهای جهانی نشویم، نمی‌توانیم کیفیت و قیمت خودرو را اصلاح کنیم؛ ارتقای کیفیت و قیمت خودرو با حضور مؤثر در بازارهای جهانی امکان‌پذیر است.

روحانی همچنین سیاست دولت یازدهم در صنعت خودروسازی را در اختیار قراردادن این بازار به مردم و خصوصی‌سازی این بخش دانست و گفت: دولت هیچ‌گاه مدیر خوبی در صنعت و از جمله صنعت خودروسازی و حتی کل اقتصاد نخواهد بود، صنعت خودرو باید به‌طور کامل خصوصی‌سازی و رقابتی شود.

رئیس جمهور در همین زمینه تصریح کرد:  اینکه یکی ــ دو بنگاه صنعتی درست کنیم و تولیدات آن را به مردم تحمیل کنیم و بگوییم اینها تولیدات است و دروازه‌های جهانی را ببندیم درست نیست و دولت چنین منطقی را نمی‌پذیرد.

وی اضافه کرد: برای دولت خواست و منافع مردم به‌عنوان اولویت اول و وظیفه قانونی است؛ البته روشن است که ما باید صحنه رقابت را ایجاد کنیم، ما باید بخشی از خودرو را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

روحانی خصوصی‌سازی، رقابتی و صادراتی کردن را از اصول مهم در صنعت خودروسازی دانست و تأکید کرد: تا این اصول در صنعت خودروسازی حاصل نشود ما به اهداف‌مان نخواهیم رسید؛ البته روشن است که صنعت خودرو به‌عنوان یک صنعت پیشران فولاد، نساجی، قطعه‌سازی، پتروشیمی و خدمات پس از فروش را نیز با خودش به‌همراه دارد.

وی با بیان اینکه خودروسازی تحرک بزرگ در اشتغال و صنعت کشور ایجاد می‌کند، اظهار داشت: دولت به اهمیت این صنعت توجه دارد، برای اینکه این صنعت در جایگاه خودش قرار گیرد، قطعه‌سازی و قطعه‌سازان ما باید در سطح و کلاس بین‌المللی باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: باید با شرکت‌های خارجی به‌شرط اینکه قطعه‌ساز ما در بازارهای جهانی حضور یابد، مشارکت کنیم.

روحانی تصریح کرد: بخش‌های دیگر نظیر مهندسان و طراحان می‌توانند اگر در کلاس جهانی قرار گیرند، حضور جهانی پیدا کنند، ما برای این کار از شرکت‌های خارجی به‌جهت حضورشان در ایران و نه به‌عنوان مصرف در جامعه 80 میلیونی بازار کشور، استقبال می‌کنیم.

وی با اعلام "برای اینکه با بخشی از بازار داخلی و بخشی از بازار جهانی وارد مشارکت شویم و این بازار را به دست آوریم، از حضور خودروسازان خارجی استقبال می‌کنیم" اظهار داشت: ما از حضور شرکت‌های خارجی خودروساز برای مشارکت در طرح‌های آینده استقبال می‌کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر بخواهیم در صنعت فعلی خودرو در داخل کشور بمانیم، 20 سال دیگر هم صنعت خودرو نخواهیم داشت. باید در تحقیقات برای آینده در بازارهای جهانی مشارکت و حضور داشته باشیم.

روحانی تصریح کرد: شرکت‌های خارجی توجه کنند که ایران کشوری است که دارای امنیت و ثبات مثال‌زدنی در سطح منطقه و جهان است به‌طوری که یک انتخابات بزرگ در کشور برگزار می‌شود و ما یک حادثه امنیتی نداریم که این از افتخارات کشور است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های ایران برای ورود به بازارهای جهانی افزود: ما دارای خطوط مواصلاتی مهم در سطح کشور و منطقه هستیم؛ جاده‌ها و راه‌های ما به اطراف متصل است و زیربناهای آبی خوبی داریم که به اقیانوس‌ها متصل است؛ البته زیربنای انسانی خوبی نیز در کشور داریم. مهندسین کشور ما معادل مهندسین فارغ‌التحصیل ایالات متحده آمریکا هستند.

رئیس جمهور اضافه کرد: نیروی انسانی بااستعداد، باسواد و آماده به کار و از طرفی خطوط مواصلاتی و سابقه بیش از 50 سال خودروسازی را ما در کشورمان داریم که اینها زمینه‌های فراوان برای مشارکت و ارتقای کیفیت خودروی داخلی و مشارکت در ساخت انواع خودرو را فراهم کرده است.

روحانی با ابراز امیدواری از اینکه این کنفرانس زمینه‌ای برای قراردادها و همکاری‌های نزدیکتر با شرکت‌های خارجی را فراهم کند، افزود: ما برای رسیدن به نقطه‌ای که به‌نفع شرکت‌های داخلی و خارجی باشد، باید منافع مشترک‌مان را پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: هر خودروسازی در دنیا اگر در ذهنش این باشد که همه طراحی‌ها و قطعات را خودش بدون همکاری با دیگران می‌سازد، در خطا است و در دنیای افسانه‌ای زندگی می‌کند.

رئیس جمهور یکی از اهداف مشارکت خودروسازی داخلی با خودروسازان خارجی را تولید بهترین، زیباترین، مطمئن‌ترین و ارزان‌ترین خودرو در جهان و داخل کشور دانست و گفت: ما باید از استعدادها، توانمندی‌ها و موقعیت‌ جغرافیایی یکدیگر استفاده کنیم به‌طوری که مشارکت عادلانه به‌نفع همه ما است.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد:‌ این کنفرانس باید نقطه‌ای برای همکاری و مشارکت باشد که در نهایت به‌نفع مردم جهان و صنعت خودرو در سطح جهانی تمام شود.