با عجیب‌ترین ستاد انتخاباتی آشنا شوید
قبل از انتخابات به سراغ یکی از عجیب ترین ستادهای انتخاباتی رفتیم. اما حالا که انتخابات تمام شده ماجرای این ستاد و اعضای آن را روایت می کنیم. از همان ابتدا که وارد این ستاد انتخابات می‌شویم، متوجه تفاوت این ستاد با بقیه ستادها می‌شویم. موقع سخنرانی که می‌شود، هر کس در سر جای خود قرار می‌گیرد. ردیف اول مخصوص کسانی است که قامت کوتاه‌تری دارند؛ کسانی که ما اسمشان را گذاشته‌ایم کوتاه‌قامتان بلندهمت!

انتهای هر ردیف هم کم و بیش معلولانی می‌بینیم که ویلچیرنشین به حرف‌های نامزد انتخاباتی گوش می‌دهند. تعداد افرادی هم که لباس محلی به تن دارند یا با گویش خاصی صحبت می‌کنند، فراوان است. اینجا عجیب‌ترین ستاد انتخاباتی نامزد مجلس شورای اسلامی است که در آن می‌توانید از کوچولوها تا معلولین، قومیت‌ها و اقلیت‌ها را ببینید.

سراغ مدیر این ستاد می‌رویم تا او از شکل و شمایل عجیب این ستاد انتخاباتی بگوید: «اینجا از هر شهر و قومیتی حضور دارند. از معلولان گرفته تا معتادانی که الان ترک کرده‌اند و بی‌خانمان‌هایی که الان خانه و زندگی دارند، همه اینجا حضور دارند. دلیل این همه تفاوت این ستاد با بقیه ستادها هم طی زمان شکل گرفته است. اینجا پر از یتیم‌های اجتماعی است. به نوعی من این‌ها را دو دسته می‌کنم. کسانی که به نوعی دچار آسیب جسمی هستند و دسته دوم کسانی که دچار آسیب اجتماعی هستند و به حال خود رها شده‌اند. خدماتی که طی سال‌ها این کاندیدا به این قشرها کرده، باعث شده که حالا این بچه ها برای جبران آن‌ها به این ستاد بیایند.»

با بذر گیاه تبلیغ می‌کنیم

آقای نجفی می‌گوید که نه تنها سر و شکل ستاد که شیوه تبلیغاتی آن‌ هم متفاوت است: «تفاوت کار ما در شیوه تبلیغات و رویکرد کاندیدا و سبد رای ماست. ما اعتقادی به تهیه پوسترها و هدررفت کاغذ نداریم. یکی از دغدغه‌های اصلی این ستاد، مسائل زیست‌محیطی است و در کار تبلیغاتی خود هم به این مسئله می‌پردازد. تبلیغات در اینجا به این گونه است که درون کاغذهای کاهی که جذب طبیعت می‌شوند، بذر را قرار می‌دهیم و تبلیغات خود را روی این کاغذهای تبلیغاتی انجام می دهیم و به دست مردم می‌دهیم. ما درون این پاکت ها ماش و عدس و گندم نمی‌ریزیم که به سبزه عید مردم تبدیل شود؛ چون به عقیده ما این کار اسراف است و به جای آن بلکه آن درون این بسته‌ها، بذر گل و گیاه می‌ریزیم که مردم می‌توانند در گلدان خانه خود بکارند.»

در ستاد ما همه قومیت‌ها حضور دارند

ستاد پر از میزهایی است که روی هر کدام از آن‌ها نام یک قومیت نوشته شده است. آقای نجفی درباره چرایی این میزها می‌گوید: «در این ستاد هر قومیتی برای خود یک میز دارد که با عنوان کمیته همان قومیت شناخته می‌شود. هر شب در ستاد ما یکی از قومیتها جلسه دارند. مثلا دیشب جامعه کردهای مقیم تهران مهمان ما بودند.» علاوه بر قومیت‌ها اقلیت‌های مذهبی هم یکی از پایه‌ثابت‌های این ستاد هستند. «اهل سنت ایران در حمایت از این نامزد نامه داده‌اند که البته این حمایت هم داستان دارد. پدر این نامزد یکی از روحانیون شیعه زاهدان و از خیرین منطقه بوده و معروف است که ۱۴ مدرسه و ۱۴ کتابخانه به نیت ۱۴ معصوم ساخته و وقف کرده است. پدربزرگ مادری این نامزد هم یکی از علما و امام جمعه شیعیان سیستان و معاصر با مولوی عبدالعزیز امام جمعه اهل سنت سیستان بوده است. رابطه خوب این دو عالم با یکدیگر باعث می‌شود که اهل سنت خاطره خوبی از این خانواده داشته باشند و به همین دلیل الان در بیانیه‌ای از او حمایت کنند. خود این نامزد در بسیاری از موارد جوانان مشکل بیکاری جوانان اهل سنت را حل کرده است که در افزایش محبوبیت او بی‌تاثیر نبوده است.»

کوتاه قامتانی که پوستر می‌چسبانند

حمایت کوتاه‌قامتان و فعالیتشان هم بی‌دلیل نیست. آقای نجفی می‌گوید که بسیاری از همین کوتاه‌قامتان با کمک این کاندیدا صاحب شغل شده‌اند. حرف‌های خود این بچه‌ها هم سندی می‌شود برای صحت حرف‌های او. وقتی صحبت از چرایی حضورشان در ستاد می‌شود، یکی از آن‌ها بلند می‌شود و می‌گوید: «حدود ۲۰ نفر از همین بچه‌ها با کمک این نامزد سر کار رفته‌اند. خود من هم همین گونه سر کار رفته‌ام و موفق شدم ازدواج کنم!» آقای یوسفی ۱۷ روزی می‌شود که متاهل شده است. یکی دیگر از آن‌ها سال گذشته کارآفرین برتر شده؛ خانم قریشی می‌گوید که نه حمایت‌های مالی که حمایت‌های دلی این نامزد انتخاباتی، الان او را به این ستاد کشانده است. بچه‌ها خود تبلیغات را به دست می‌گیرند و وارد خیابان می‌شوند و تبلیغات می‌کنند. حتی گاهی با همین قدوقامت کوتاه پوستر می‌چسبانند. خودشان می‌گویند: «وقتی ما برای یک نامزد تبلیغات می‌کنیم، همه کنجکاو می‌شوند و حداقل برای برطرف شدن کنجکاویشان هم که شده، از ما سوال می‌کنند و خیلی وقت‌ها خود این کار خیلی‌ها را جذب می‌کند.» حالا اینجا کل‌کل رای جمع کردن بالا می‌گیرد که خانم قریشی با ۱۱۴ رای برنده این مسابقه می‌شود!

هیچکس اینجا پول نمی‌گیرد

آقای نجفی می‌گوید اینجا هیچکس پول نمی‌گیرد و از نهار و شام انتخاباتی خبری نیست. «شاید باور نکنید حتی ما پولی برای اجاره این ستاد هم پرداخت نکرده‌ایم. همه چیز اینجا دلی جلو می‌رود.» و برای اینکه به من ثابت کند، یکی‌یکی اعضای ستاد را صدا می‌زند و همه با شوخی و خنده از رقم‌هایی می‌گویند که برای فعالیت در اینجا دریافت می‌کنند! «فعالیت در این ستاد نه تنها برای کسی منفعتی ندارد که بچه ها از جیب خود هم برای ستاد پول خرج کرده‌اند. اینجا هر کس به اندازه خودش فعالیت می‌کند بدون اینکه  به فکر نتیجه کار باشد.»