میانه‌رو‌هایی برای تغییر سیاست ایران می‌خواهیم!

 روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی با اشاره به نتایج انتخابات ایران در جمعه گذشته و ذکر «پیروزی غیر قابل پیش‌بینی میانه‌رو‌ها و اصلاح طلبان در اولین انتخابات بعد از توافق هسته‌ای ایران نوشت: در کنگره آمریکا بسیاری از منتقدان سرسخت توافق حال می‌گویند که نتایج انتخابات موردی قابل ملاحظه نبود.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی با زیر سئوال بردن نظام سیاسی ایران گفت: «نظام سیاسی ایران یک لطیفه است.»

وی افزود، با وجود پیروزی قابل توجه میانه روها در تهران و دیگر نقاط، این نتایج هیچ گشایشی در بر ندارد.

گراهام گفت: «در ایران هیچ میانه رویی وجود ندارد. این موضوع افسانه‌ای است که من خریدارش نیستم.»

به نوشته این روزنامه، بسیاری از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران قبل از انتخابات نیز به خاطر حذف بسیاری از نامزدهای میانه‌رو و اصلاح طلب از حضور در انتخابات به سرزنش و انتقاد از این انتخابات پرداخته بودند.

«جان مک‌کین» سناتور جمهوریخواه ایالت آریزونا و رییس کمیته نیروهای مسلح سنا که از مخالفان توافق هسته‌ای است، در این زمینه گفت: «انتخابات ایران اهمیتی ندارد.»

سناتور جمهوریخواه «جیمز ریش» از آیداهو  نیز با انتقاد از میانه‌روهای ایران گفت: «من این افراد را میانه رو نمی‌نامم. انتخابات هیچ تغییری را نشان نمی‌دهد.»

واشنگتن پست در ادامه به شادی برخی اندک مخالفان توافق هسته‌ای با ایران نسبت به نتایج انتخابات ایران اشاره کرد و نوشت آن‌ها در حال جشن گرفتن این مسئله هستند زیرا آن‌را نشانی از تغییر در ایران می‌دانند.

«باب کورکر» سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «من از انتخاب چهره‌های میانه‌روتر در ایران خوشحالم. البته سئوال اینجاست که آیا اضافه شدن چهره‌های بیشتری از میانه روها  موردی ظاهری است یا این‌که سیاست‌های ایران تغییر خواهند یافت؟

البته سناتور دموکرات «کریس کوونز» با احتیاط بیشتری در این باره نظر داد، به طوری که وی گفت: «نامزدهای تایید شده از سوی رژیم ایران حکایت از نیات ایران دارند.»

وی گفت که به شدت شک و تردید دارد که پیروزی میانه روها پیشرفتی را موجب شود.

و سرانجام این‌که «رابرت منندز» سناتور دموکرات ایالت تنسی با ابراز ناامیدی از پیروزی میانه روها در ایران از تقدیم لایحه‌ای ضد ایران به سنا در آینده خبر داد.