اخطار بودجه ای توکلی به دولت

احمد توکلی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 16 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی در تذکری آئین نامه‌ای با استناد به آئین نامه داخلی مجلس که دولت را موظف می‌کند در صورت عدم ارائه لایحه بودجه کل کشور تا تاریخ تعیین شده لایحه چند دوازدهم را نیز همراه آن ارائه دهد، گفت: وقتی دولتی که سوگند به قانون اساسی خورده و از قانونگرایی سخن می‌گوید و آمده است که قانون شکنی‌های قبلی را تکرار نکند لایحه بودجه را ارائه نمی‌دهد، ارائه طرح برای بودجه چند دوازدهم از سوی نمایندگان تسلیم شدن به این قانون شکنی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با درخواست از هیأت رئیسه مجلس جهت مذاکره با دولت با هدف انجام وظیفه قانونی در ارائه بودجه چند دوازدهم بودجه افزود: وقتی دولت نص صریح قانون را رعایت نمی‌کند و از ارائه بودجه چند دوازدهم خودداری می‌کند نمایندگان نباید به جای دولت در این باره طرح ارائه دهد.

محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر توکلی و با تائید این تذکر گفت: دولت باید تا 15 آذر لایحه بودجه سال 95 را به مجلس ارائه می‌داد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات قبلی انجام شده با دولت افزود: دولت اعلام کرد که لایحه بودجه از نظر شکلی و احکام آماده است اما مسائلی از قبیل برجام و میزان صادرات و قیمت نفت مطرح بود که دولت باید مد نظر قرار می‌داد از این رو با توجه به ملاحظاتی که دولت داشت که از نظر ما نیز قابل تأمل است ارائه لایحه بودجه سال بعد به تاخیر افتاد.

باهنر با تاکید بر اینکه در موضوع بودجه چند دوازدهم اولویت با ارائه لایحه از سوی دولت است، گفت: البته ما در گذشته چند سال بودجه چند دوازدهم تصویب کردیم که تنها یک مورد آن لایحه و بقیه آن طرح نمایندگان بوده است اما مجدداً تاکید می‌کنم اگر نیاز به بودجه چند دوازدهم باشد وظیفه دولت ارائه لایحه است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ابلاغ قانون بودجه سال 95 به دولت پیش از پایان فروردین گفت: دولت معتقد است که تا 25 فروردین از نظر پرداخت‌ها مشکلی ندارد اما به محض آنکه به آخر فروردین برسد و قرار باشد که اولین حقوق و مزایا را پرداخت کند نیاز به مجوز و قانون دارد.

نائب رئیس دوم مجلس نهم با اشاره به ضرورت سرعت بررسی بودجه سال 95 در کمیسیون تلفیق در فرصت باقی مانده گفت: اگر به این نتیجه برسیم که ابلاغ قانون بودجه به پایان فروردین نمی‌رسد یا دولت را مکلف به ارائه لایحه بودجه چند دوازدهم می‌کنیم و یا خود در مجلس طرح آن را ارائه می‌دهیم.