چرخش صندلی ریاست مجلس دهم به چپ یا راست؟

انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی با تمام رقابت‌های پرفراز و نشیبش سرانجام روز جمعه هفتم اسفند ماه برگزار شد اما سوالی که تا 7 خرداد ماه یعنی شروع به کار مجلس دهم ادامه خواهد داشت این است که کدام یک از نمایندگان بر جایگاه ریاست خانه ملت تکیه خواهد زد؟

با آغاز به کار در هر دوره از مجلس شورای اسلامی، رقابتی درونی برای انتخابات هیات رئیسه شکل می‌گیرد تا تیمی که قرار است به مدت یک سال اداره خانه ملت را برعهده بگیرد، مشخص شوند.

 

*جایگاهی برای تحرکات جریانات سیاسی

ریاست مجلس یکی از مهم‌ترین پست‌ها در کشور محسوب ‌شده که جریان‌های سیاسی برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند و قطعا انتخابات هیات رئیسه در سال اول فعالیت هر دور از مجلس بسیار مهم‌تر است زیرا به نوعی بیانگر تحرکات جریانات سیاسی در مجلس برای کسب کرسی‌های بیشتر در هیات رییسه را نشان می‌دهد.

 

چرخش صندلی ریاست مجلس دهم به چپ یا راست؟

 

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، انتخابات هیات رییسه در آغاز دوره مجلس برگزار و اعضای هیات رئیسه برای یک سال انتخاب می‌شوند و بعد از گذشت یک سال نمایندگان مجددا اقدام به انتخاب رئیس و اعضای هیات رئیسه به مدت یک سال آینده می‌کنند.

*حذف رقیب جدی در انتخابات

شاید بتوان اعلام کرد بحث تکیه بر صندلی سبز رنگ و متفاوت دور دهم خانه ملت این بار قبل از آغاز مجلس دهم، در زمان فعالیت‌های تبلیغاتی و تهیه لیست‌های انتخاباتی با زمزمه ارائه امضا توسط نامزدهای لیست ائتلاف اصولگرایان به منظور تایید ریاست "غلامعلی حداد عادل" آغاز شد.

البته بلافاصله این ادعا توسط حداد عادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان تکذیب شد اما این ماجرا به همین جا ختم نشد و به نوعی با سکوت نامزدهای لیست ائتلاف اصولگرایان و ادعاهای دوباره به صورت مبهم باقی ماند اما با جا ماندن این رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم از ورود به مجلس دهم رسما از دور رقابت‌ها برای تصدی کرسی ریاست مجلس حذف شد.

با مشخص شدن نتایج انتخابات دور دهم مجلس و پیروزی لیست جریان اصلاح‌طلبی، گمانه‌زنی‌ها برای نامزدی محمدرضا عارف سرلیست امید برای ریاست مجلس تقویت شد تا جایی که علیرضا خامسیان مسئول روابط عمومی دفتر عارف در واکنش به نامزدی وی برای ریاست مجلس آینده اظهار داشت: همه بحث‌ها در مورد ریاست و مدیریت مجلس آینده تا قبل از برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس زودهنگام بوده و این موضوع بعد از صف‌بندی‌های سیاسی شکل خواهد.

*رقیبی با خط اصلاح‌طلبی

خامسیان در ادامه بیان داشت: قاطبه کسانی که به تفکر اصلاح‌طلبی رای داده‌اند در تشکیل مدیریت مجلس آینده انتظاراتی از عارف دارند که وی نیز به نحوی باید پاسخگوی این انتظارات باشد.

مسئول روابط عمومی دفتر عارف در پاسخ به این سوال که با احتمال نامزدی لاریجانی در مجلس آینده و با توجه به حمایت بخشی از اصلاح‌طلبان از ریاست وی آیا عارف رئیس مجلس خواهد شد، تاکید کرد: عارف به عنوان سرلیست جریان اصلاح‌طلبی در انتخابات شناخته شده و بعید می‌دانم در اردوگاه اصلاح‌طلبی بخواهند فردی خارج از این اردوگاه مدیریت مجلس را در دست بگیرد .

اما علی لاریجانی نماینده خوش شانسی که توانست طی دو دوره هشتم و نهم مجلس با رأی بالای نمایندگان به عنوان ریاست خانه ملت انتخاب شود، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین گزینه‌های ریاست دور دهم مجلس است.

برخی یکی از نقاط قوت لاریجانی را در دو دور هشتم و نهم داشتن حامی مهم و باتجربه‌ای در مجلس، به نام محمدرضا باهنر می‌دانستند که توانست رای نمایندگان مستقل را به نفع لاریجانی جذب کند البته باهنر دیگر در دور دهم مجلس حضور نخواهد داشت و باید دید آیا شخص لاریجانی می‌تواند رای نمایندگان مستقل را به نفع خود جذب کند؟

*رئیسی با قدرت ایجاد توازن

البته داشتن رابطه نسبتاً خوب از گذشته با روحانی رئیس جمور کشورمان نیز یکی دیگر از امتیازات لاریجانی است و به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران لاریجانی رای برخی از اصلاح‌طلبان را نیز برای کسب کرسی ریاست مجلس با خود همراه داشته و می‌تواند با توجه به نوع سیاست مدیریتش توازن خوبی را میان دو جریان مطرح اصلاح‌طلبی و اصولگرایی در مجلس و دولت ایجاد کند.

عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه در ارتباط با ریاست مجلس در دور دهم معتقد است که اصلاح‌طلبان باید از علی لاریجانی برای ریاست مجلس دهم حمایت کرده و عارف همچون سال 92 که به نفع روحانی کنار ایستاد به نفع لاریجانی هم کنار برود ‌زیرا با کنار رفتن عارف به نفع لاریجانی که یک سیاست مدار تمام‌عیار است ما شاهد بهترین مجلس پس از انقلاب خواهیم بود.

همچنین فتاحی در ادامه گفت: معتقدم برای ریاست مجلس دهم گزینه‌ای بهتر از علی لاریجانی نداریم و همه باید این موضوع را قبول کنند و اگر اصلاح‌طلبان پیشنهاد ریاست مجلس را به علی لاریجانی بدهند لاریجانی پیشنهاد آنها را می‌پذیرد چرا که وی نسبت به موضوع برجام و دولت روحانی مواضع خوبی داشته است.

این نماینده مردم ارومیه تاکید کرد: ریاست لاریجانی در مجلس دهم کار نیمه تمام را تمام کرده و اگر لاریجانی به ریاست مجلس دهم برسد اختلاف میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به حداقل خواهد رسید.

اما مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تصدی کرسی ریاست مجلس توسط لاریجانی و عارف نظر دیگری دارد، وی معتقد است این امر بسته به شرایط آن زمان در مجلس داشته و هرکدام یک از آن‌ها می‌تواند ریاست مجلس را بر عهده بگیرد.

 

چرخش صندلی ریاست مجلس دهم به چپ یا راست؟

 

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر همچنین در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا علی لاریجانی در ایجاد یک توازن میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان و کنترل شرایط مجلس آینده موفق‌تر نخواهد بود، گفت: شاید، اما رای کنونی بنده مخفی است.

 

*رای بالای لاریجانی برای ریاست

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت نیز براساس گمانه‌زنی‌ها میان علی لاریجانی و محمدرضا عارف برای ریاست مجلس دهم معتقد است: ضمن احترام به عارف به نظر بنده علی لاریجانی رئیس مجلس دهم خواهد بود.

اما حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به گمانه‌زنی‌ها برای ریاست مجلس دهم میان علی لاریجانی و محمدرضا عارف، گفت: اگر رقابت بین لاریجانی و عارف برای ریاست مجلس دهم شکل گیرد هر دوی این افراد رأی قاطعی از مجلس کسب نخواهند کرد البته پیش‌بینی بنده این است که رأی لاریجانی برای ریاست مجلس دهم بیشتر باشد.

وی با اشاره به اینکه مباحثی درباره توافقی بین عارف و لاریجانی برای ریاست مجلس دهم شنیده می‌شود، نیز بیان داشت: برخی به موضوع توافق بین لاریجانی و عارف برای ریاست مجلس دهم انتقاد دارند و همواره می‌گویند ریاست مجلس باید در فرایند شفاف انتخاب شود.

اما برخی شنیده‌ها طی روزهای اخیر در مجلس خبر از تصمیمات و جلساتی می‌دهد که طی آن محمدرضا عارف برای تصدی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و علی لاریجانی به منظور ریاست دور دهم مجلس در نظر گرفته شده‌اند.

درست است که نحوه انتخاب هیئت رئیسه مجلس طی یک فرایند انتخابات در آغازین روزهای تشکیل دور دهم مجلس در صحن انجام می‌شود اما بسیاری معتقدند لابی و تعاملات تا قبل از روز انتخابات هیئت رئیسه نقش بسیار مهمتر و موثرتری خواهد داشت. حال باید دید لاریجانی و عارف کدام یک می‍توانند در این امر موفق‌تر عمل کنند.

البته نتیجه انتخابات دور دهم مجلس برای بسیاری دور از ذهن بود و نمایندگان مطرحی موفق به حضور در مجلس دهم نشدند  شاید انتخابات برای ریاست مجلس نیز نتیجه‌ای دور از ذهن داشته و نماینده‌ای غیر از این دو شخص مطرح بر کرسی ریاست مجلس دهم تکیه بزند.