دولت کشور را با نفت ۲۵ دلاری اداره کرده/ارزش پول ملی را حفظ کردیم

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در چارچوب بیست و پنجمین سفر استانی دولت به همراه محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در اجتماع مردم یزد در محل میدان امیرچخماق حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت. 

مـهـم‌تـریـن مـحـور‌هـای سـخـنـان روحـانـی در اجـتـمـاع مـردم یـزد بـه شـرح ذیـل اسـت: 

* مردم یزد در همه صحنه‌های انقلاب افتخار و حماسه آفریدند.

* مردم قهرمان ایران در انتخابات هفتم اسفند حماسه دیگری آفریدند. همانطور که در سال 92، حماسه آفریدند و در آن حماسه برادر من، آقای عارف هم نقش بسزایی داشت. 

* در حماسه هفتم اسفند، بعد از مقام معظم رهبری که نقش اصلی را در حرکت مردم، پای صندوق انتخابات داشت، همه نخبگان و بزرگان و به‌ویژه افتخارات این شهر در این انتخابات مردم را برای یک حماسه بزرگ دعوت کردند.

* ایرانِ قهرمان، خدمتگزاران خود را هیچ وقت فراموش نخواهد کرد. آ‌ن‌هایی که برای عظمت ایران تلاش کردند، آن‌هایی که به عنوان افتخار سرزمین ایران هستند، هیچ‌کس نمی‌تواند نام آن‌ها و عظمت آن‌ها را خاموش کند. 

* انتخابات هفتم اسفندماه پیروزی یک جناح به جناح دیگر نبود و همه جناح‌ها پیروز شدند؛ اخلاق بر بداخلاقی پیروز شد. اعتدال و میانه‌روی بر افراط پیروز شد. 

* مردم با حضورشان در پای صندوق‌های انتخابات، بار دیگر نشاط و امید را به این کشور بازگرداندند. رأی شما مردم، رأی به عقلانیت و منطق و امید به آینده بود. امروز، روز وحدت و اتحاد است و خداوند نعمت بزرگی در این انتخابات داد. 

* دولت آماده همکاری بیشتر با مجلس دهم در سال آینده است. مجلس دهم و دولت یازدهم در کنار یکدیگر برای حل معضلات این کشور و از جمله استان یزد، بیش از گذشته تلاش خواهند کرد. 

* سال 94، که روزهای پایانی آن است، به‌دلیل رکود جهانی و کاهش بی‌نظیر نفت که در طول تاریخ قیمت نفت سابقه نداشته است، قیمت نفت به یک پنجم و یک ششم تقلیل پیدا کند، با اینکه تمام کشورهای نفت خیر دچار مشکل شدند. ارزش پول ملی در یک‌سال و نیم گذشته در روسیه 98 درصد کاهش پیدا کرده و تقریبا به نصف رسیده است. در جمهوری آذربایجان، در طول یک‌سال و نیم گذشته ارزش پول ملی 104 درصد کاهش پیدا کرده است. در ترکیه، با اینکه کشور صادرکننده نفت نیست،‌ارزش پول ملی 31 درصد کاهش پیدا کرده است. 

* آن‌ها که می‌گویند دولت یازدهم چه کرده توجه کنند که دولت یازدهم کشور را با نفت 25 دلاری، اداره کرده است. ارزش پول ملی را علی‌رغم کاهش قیمت نفت، حفظ کرده و ثبات و آرامش بازار را نیز حفظ کرده است؛ روند کاهنده تورم را هم حفظ کرده‌ایم. درست است که مردم مشکلات فراوانی دارند، درست است که جوانان برای اشتغال نگاه‌شان به رونق آینده است، من همه را قبول دارم اما آن‌هایی که انصاف را در این روزهای انتخابات، با بوق‌هایی که در دست داشتند، فراموش کردند؛ می‌گویم که در دوران وفور نفت وقیمت نفت در سال های گذشته با اینکه در آمد نفتی ما در سال 90، 120 میلیارد دلار بود، هیچ‌گونه اشتغالی برای جوانان ما درست نکردند. 

* قبول دارم که کار فراوانی برای اشتغال جوانان انجام دهیم؛ علی‌رغم همه مشکلات قول می‌دهم که سال 95، سال شکوفایی و رونق اقتصادی ایران خواهد بود.

* قدم به قدم به سمت جذب سرمایه داخلی و خارجی حرکت خواهیم کرد. ما قدم به قدم به سمت رونق اقتصادی و اشتغال حرکت خواهیم کرد. نیاز به اتحاد، وحدت و انسجام داریم.

* باید از همه قهرمانان و ارتش و سپاه و نیروی انتظامی و بسیج و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی تشکر کنیم که امنیت و ثبات ایران اسلامی را در سایه فداکاری و تلاش آن‌ها و در سایه انسجام و وحدت ملی شاهد هستیم.  

مـشـروح سـخـنـان رئـیـس‌جـمـهـور در اجـتـمـاع مـردم یـزد بـه شـرح ذیـل اسـت: 

رئیس‌جمهور در بخش ابتدایی سخنانش، یزد را نگین کویر ایران دانست و اظهار داشت: مردم یزد در همه صحنه‌های انقلاب افتخار و حماسه آفریدند.

وی با بیان این مطلب که یزد شهر ایمان، عرفان و عشق به خاندان رسالت است، گفت: آشنایی من با دیار یزد بیش از 50 سال می‌گذرد و شور مردم یزد همان شور سال 54 است؛ مردم یزد در سال 54 تا 57 در انقلاب اسلامی ایران فعالیت‌های مهمی انجام دادند و بعد از قم و تبریز، سومین ستون تحرک انقلاب اسلامی ایران در انقلاب 57 بودند.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: در فروردین 57، من در شهر یزد بودم و دلاوری‌های مردم این استان را از نزدیک دیدم، همچنین قهرمانی‌های تیپ‌الغدیر را در عملیت‌های مختلف و به‌ویژه در عملیات خیبر از نزدیک شاهد بودم.

وی ادامه داد: مردم یزد دار ایمان، جهاد، فداکاری، کوشش و عشق به انقلاب، امام، رهبری معظم انقلاب و ایران اسلامی هستند و من خودرا از دیار شما یزد می‌دانم و به این موضوع افتخار می‌کنم که شاگرد استاد بزرگ حوزه آیت‌الله العظمی سید محمد محقق داماد بودم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه استوانه‌های علم و دانش در حوزه علمیه قم و موسس حوزه علمیه قم از دیار یزد بوده است، بیان کرد: با استعداد‌ترین شاگردان در حوزه و دانشگاه از دیروز تا امروز از استان یزد بوده است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه مردم در انتخابات 7 اسفند همانند سال 92 حماسه‌ای بزرگ آفریدند که در این حماسه آقای عارف نیز نقش مهمی داشت، گفت: در حماسه بزرگ هفتم اسفند، بعد از مقام معظم رهبری که نقش اصلی را در حرکت مردم پای صندوق انتخابات داشتند، همه نخبگان و بزرگان و به‌ویژه افتخارات این شهر مردم را برای یک حماسه بزرگ دعوت کردند.

روحانی بیان کرد: من وقتی در سال 59 وارد مجلس شورای اسلامی شدم، آنچه مردم یزد به مجلس فرستاده بودند، دسته‌گل‌ها و چراغ‌های درخشان مجلس شورای اسلامی بودند.

وی به روح مرحوم سیدرضا پاک‌نژاد نماینده شهید مردم یزد در مجلس شورای اسلامی درود فرستاد و گفت: آقای پاک‌نژاد یکی از نمایندگان برجسته مجلس اول بود و در همان مجلس از اردکان، برادرم آقای خاتمی در مجلس بود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر‌اینکه ایرانِ قهرمان، خدمتگزاران خود را هیچ‌وقت فراموش نخواهد کرد، گفت: آن‌هایی که برای عظمت ایران تلاش کردند و امروز به‌عنوان افتخار سرزمین ایران هستند را هیچ‌کسی نمی‌تواند نام آن‌ها و عظمت آن‌ها را خاموش کند.

وی با بیان این مطلب که مردم بزرگ و قهرمان ایران در هفتم اسفند کار بزرگ و عظیمی کردند و دنیا را به حیرت وا داشتند، گفت: در این انتخابات پیروزی یک جناح بر جناح دیگر نبود. هیچ جناحی شکست نخورد بلکه همه جناح‌ها پیروز شدند.

حجت‌الاسلام روحانی با تاکید براینکه در این انتخابات اخلاق بر بداخلاقی پیروز شد، تصریح کرد: پیروزی اعتدال و میانه‌روی بر افراط در این انتخابات رقم خورد و امروز، روزی است که بعد از انتخابات باید برای ساختن ایرانی سربلندتر و آبادتر، دست در دست هم نهاده و با وحدت، هماهنگی و اتحاد ایران را بسازیم.

رئیس‌جمهور خطاب به مردم ایران تصریح کرد: شما با حضورتان پای صندوق انتخابات، بار دیگر نشاط و امید را به این کشور بازگرداندید؛ رأی شما مردم رأی به عقلانیت، منطق و امید به آینده بود.

وی ادامه داد: امروز، روح و امیدی جدید در کالبد این کشور دمیده شده و دل‌ها را باید از کینه‌ها بشوئیم، امروز روز وحدت، اتحاد است. خداوند نعمت بزرگی در این انتخابات به ما داد و باید قدردان این نعمت بزرگ باشیم و قدردانی و سپاس این نعمت به این است که به مردم عزیز کشورمان، خدمت کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی با تاکید براینکه دولت آماده همکاری بیشتر با مجلس دهم در سال آینده است، اظهار داشت: مجلس دهم و دولت یازدهم در کنار یکدیگر و برای حل معضلات این کشور و از جمله استان عزیز یزد بیش از گذشته تلاش می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: امسال که روزهای پایانی آن را می‌گذرانیم، به‌دلیل رکود جهانی و کاهش بی‌سابقه نفت که در طول تاریخ قیمت نفت سابقه نداشته است، شاهدیم در طول دو سال گذشته قیمت آن به یک‌پنجم و به یک‌ششم تقلیل پیدا کرده است؛ با اینکه تمام کشورهای نفت‌خیز دچار مشکل شده‌اند و ارزش پول ملی در یک سال و نیم گذشته در روسیه 98 درصد کاهش پیدا کرده و تقریباً به نصف رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در جمهوری آذربایجان هم در این مدت ارزش پول ملی 104 درصد، در ترکیه با اینکه کشور صادرکننده نفت نیست، این میزان به 31 درصد کاهش پیدا کرده است؛‌ در ترکمنستان 22 درصد و در قزاقستان این ارزش 88 درصد کاهش پیدا کرده است، آن‌هایی که می‌گویند دولت یازدهم چه کرده به این آمار توجه کنند که دولت، کشور را با نفت 25 دلاری اداره کرده است.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: دولت منتخب مردم، ارزش پول ملی ایران را علی‌رغم کاهش نفت حفظ کرده و ثبات و آرامش بازار و روند کاهنده تورم را هم حفظ کرده است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: درست است که مردم مشکلاتی دارند و جوانان برای اشتغال نگاه‌شان به رونق آینده است، اما آن‌هایی که انصاف را در این روزهای انتخابات با بوق‌هایی که در دست داشتند، فراموش کردند؛ بدانند که در دوران وفور نفت و قیمت نفت در سال‌های گذشته، با اینکه درآمد نفتی ما در سال 90 معادل 120 میلیارد دلار بود، هیچ‌گونه اشتغالی برای جوانان ما درست نکردند.

وی با تاکید براینکه در این دو سال به تعداد شاغلان در کشور، یک‌میلیون و 179 هزار نفر اضافه شده که در 2سال گذشته تقریباً به‌صورت میانگین سالی 600 هزار اشتغال بوده است و این میزان باید به یک میلیون اشتغال در سال برسد، گفت: به مردم ایران و یزد قول می‌دهیم که سال 95، سالِ شکوفایی و رونق اقتصادی ایران خواهد بود.

حجت‌الاسلام روحانی در ارتباط با کسری دولت‌ها، اظهار داشت: کسری همه دولت‌های منطقه نسبت به آمار تولید ناخالص داخلی در عربستان 21 درصد، ونزوئلا 24 درصد، عراق 23 درصد، الجزایر 13.9 درصد، امارات متحده عربی 5.5 درصد و  قطر 4.5 درصد کاهش بوده است درحالی که این میزان، در ایران 2.9 درصد بوده است. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از همه محققان، اساتید و افراد منصف جامعه می‌خواهم، آمار را در شرایط سختِ سالی که رو به اتمام داریم برای جوانان توضیح دهند، گفت: به حول و قوه الهی ما قدم به قدم به سمت جذب سرمایه داخلی و خارجی حرکت می‌کنیم و قدم به قدم به سمت رونق اقتصادی و اشتغال می‌رویم.

وی با تاکید براینکه به اتحاد، وحدت، انسجام، همدلی و همزبانی نیاز داریم، گفت: در مجلس دهم شاهد همدلی بیشتر هستیم و می‌توانیم روز به روز برای این ملت افتخار بیشتر بیافرینیم.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش، با تاکید براینکه مردم ایران باید به امنیت کشورشان افتخار کنند، گفت: در انتخابات و در طول سال جاری در تمام کشور امنیت کامل حاکم بود ولی در کشورهای همسایه ما وضع امنیت را باید دید که چگونه است؟ باید از بسیج، سپاه، ارتش، نیروهای نظامی و امنیتی و اطلاعاتی تشکر و قدردانی کنیم، این امنیت در سایه تلاش این نیروها و در سایه وحدت و انسجام ملی ایجاد شده و انشاءالله روز‌به‌روز شاهد امنیت و ثبات بیشتر در ایران خواهیم بود.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنانش در ارتباط با برنامه‌های دولت برای استان یزد، اظهار داشت: اختصاص 532 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های راه و راه‌آهن یک بخش از این برنامه‌ها است؛ اختصاص 155میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های بخش کشاورزی به‌ویژه طرح‌های نوین آبیاری که استان و شهر یزد در زمینه آب نیازمندی‌های شدید خود را دارد، از دیگر برنامه‌ها است.

وی افزود: اختصاص 85 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های بخش علمی، فرهنگی، گردشگری، دفاع‌مقدس و ایثارگران، 17 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل 8 پروژه ورزشی استان یزد، 7 میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان شهید صدوقی و دانشکده طب سنتی، 5 میلیارد تومان برای اجرای طرح ویژه مشارکت جامع در طرح‌های زیست‌محیطی و 237 میلیارد تومان از محل منابع شرکت‌های وزارت نفت برای طرح تکمیل گازرسانی استان در این سفر رقم می‌خورد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: همچنین اختصاص 425 میلیارد تومان از محل سازمان تامین اجتماعی برای تامین بهداشتی و درمانی و 195 میلیارد تومان از محل وزارت ارتباطات برای اجرای طرح‌های پروژه ارتباطی و فناوری اطلاعاتی در یزد از جمله مصوبات این سفر است.

وی تصریح کرد: در سال‌های آینده پروژه‌هایی برای انتقال آب به فلات مرکزی خواهیم داشت، براساس برنامه‌هایی که داریم، یزد نخستین استانی است که در این فلات آب خلیج‌فارس به آن می‌رسد و 4 هزار میلیارد تومان برای این طرح اختصاص داده شده است. برای این طرح 400میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اختصاص می‌دهیم و 900 میلیارد تومان هم از منابع شرکت‌ها، 600 میلیارد تومان از منابع بانک‌ها و 1000 میلیارد تومان هم از بخش خصوصی به این طرح اختصاص می‌یابد.

حجت‌الاسلام روحانی در خاتمه با بیان اینکه در این سفر 44 طرح و پروژه برای این استان اختصاص داده می‌شود و اعتبار این طرح‌ها 970 میلیارد تومان است، گفت: همه این طرح‌ها در سال‌های 95 و 96 اجرا می‌شود.