مجلس دهم تابع ترین مجلس پس از انقلاب خواهد بود

گروه سیاسی-حسن روحانی در نشست خبری با نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی هنگامی که درباره ترکیب مجلس شورای اسلامی مورد سوال قرار گرفت با بیان اینکه ما مجلس تابع دولت نمی خواهیم و اصلا چنین مجلسی نداریم گفت: مجلس و دولت کنار هم و البته تابع اصول مشابه و واحد هستند و اهداف ملی واحدی را دنبال می کنند و ما دولت و مجلسی همراه و همدل می خواهیم و بسیار امیدواریم که همکاری ما با مجلس دهم بیش از مجلس نهم باشد. واقعیت ماجرا اما به نظر می رسد جز این باشد.

به گزارش افکارخبر،از نمایندگان جریان ساز و مستقل مجلس نهم احمد توکلی در مجلس بعدی حضور ندارد، مصطفی افضلی فرد از اعضای کمیسیون اصل نود مجلس نهم که بسیاری از تخلفات را پیگیری و رسانه ای کرد نتوانست از حوزه اردبیل به مجلس راه یابد. سید حسین دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس از راه یابی به مجلس باز ماند.

تنها نگاهی به عملکرد نظارتی مجلس نهم نشان می دهد عمده نمایندگانی که در موضوعات مبارزه با مفاسد و پرونده های اقتصادی نقش برجسته داشتند یا از راه یابی به مجلس دهم بازمانده اند. در چنین شرایطی و با وجود نمایندگان تازه کار بعید به نظر می رسد خیال دولت تا اندازه زیادی از بابت مجلس جمع شده است.

حسن روحانی در عین حال با توجه به شناختی که از فضای مجلس دارد تلاش می کند پیش از انتخابات هیات رئیسه تاثیرگذاری دولت بر نمایندگان تازه راه یافته به مجلس را به طرف های قدرتمند و مدعی در مجلس نشان بدهد.

او دست در دست محمدرضا عارف منتخب مردم تهران به یزد رفت و در شهر یزد نیز وانمود کرد رای مردم تهران به عارف رای به فهرست مورد انتخاب شخص رئیس جمهور بوده است. محمدرضا عارف در مجلس دهم به احتمال زیاد ریاست فراکسیون اصلاح طلبان را بر عهده خواهد گرفت. و با توجه به اینکه احتمالا فراکسیون رهروان ولایت نیز با همین نام و یا نام فراکسیون اصولگرایان با ریاست کاظم جلالی به کار خود ادامه خواهد داد باید گفت دولت از همین حالا سایه قیمومیتش را بر دو فراکسیون اکثریت و اقلیت مجلس پهن کرده و نمی توان انتظار داشت این دو فراکسیون وظایف نظارتی خود را مستقل از وابستگی جناحی به دولت انجام بدهند.

گو اینکه فراکسیون رهروان در مجلس نهم نیز مواضعی نزدیک به دولت اتخاذ می کرد و در مقابل نمایندگان منتقد می ایستاد. وضعیت نمایندگان مستقل نیز چندان مشخص نیست چرا که بسیاری از آنان تجربه پارلمان نداشته و مشخص نیست بتوانند استقلال خود را پس از صف کشی های داخلی مجلس حفظ کنند. نتایجتاً باید گفت مجلس دهم با ترکیبی که از آن انتظار می رود به احتمال زیاد یکی از نزدیک ترین مجالس به دولت خواهد بود. هرچند دولت از این موضوع با عنوان همکاری و همدلی مجلس و دولت استقابل می کند اما شان نظارتی مجلس بر دولت موضوعی است که به نظر می رسد در انتخاب نمایندگان تا حد زیادی مورد غفلت قرار گرفته است.