سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز در واکنش به آزمایش دو موشک بالستیک ایران گفت که امریکا از گزارش‌های منتشر شده درباره پرتاب موشکی ایران مطلع است ولی فعلاً نمی‌تواند آنها را تأیید کند. مارک تونر گفته که اگر گزارش آزمایش موشکی ایران درست باشد، ایالات متحده به دنبال این خواهد بود که موضوع را در شورای امنیت مطرح کند و «پاسخی مناسب» نیز به این اقدام خواهد داد: «ما همچنین به اعمال ابزار‌های یک جانبه خودمان برای مهار تهدید موشکی ایران ادامه خواهیم داد.» بر اساس گزارش روزنامه گاردین، مقام‌های امریکایی و فرانسوی می‌گویند که آزمایش موشکی ایران ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که بعد از توافق هسته‌ای ایران با 1+5 صادر شده، است. این قطعنامه از ایران خواسته که فعالیت موشکی که قادر به پرتاب سلاح‌های هسته‌ای باشد را انجام ندهد ولی مقام‌های ایرانی معتقدند لفظ استفاده شده برای این قطعنامه الزام‌آور نیست. عباس عراقچی گفته است: «در بحث موشکی در قطعنامه جدید (2231) هیچ الزامی برای ایران وجود ندارد.» جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید که آزمایش موشکی ایران، نقض برجام نیست ولی تأکید کرده که این آزمایش احتمالاً ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است.  جو باید معاون رئیس‌جمهور امریکا هم که در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برد، دیروز بعد از ملاقات با نتانیاهو به اسرائیلی‌ها اطمینان داد که اگر این آزمایش موشکی ناقض برجام باشد، امریکا اقدام خواهد کرد: « ما در این عقیده که ایران مسلح به سلاح اتمی برای اسرائیل، منطقه و امریکا تهدید است، متفق‌القول هستیم.»

 

از البرز تا ناوگان پنجم امریکا

موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیروز در گفت و گو با رادیو رژیم صهیونیستی گفت که این آزمایش موشکی ایران نشان داد خصومت ایران از زمان اجرای توافق هسته‌ای تغییری نکرده است: « متأسفانه کسانی در غرب هستند که با جملات مهربانانه مقامات ایران گمراه می‌شوند در حالی که بخش دیگری، همچنان به پیشبرد ادوات و سلاح‌های لازم برای مسلح کردن گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهند.» آزمایش موشکی ایران و اظهار رسانه‌های ایرانی درباره اینکه روی موشک آزمایش شده نوشته شده بود، «اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی داشت.

آسوشیتدپرس نوشت: «ایران دو موشک شلیک کرد که نماد اسرائیل باید محور شود» داشت. آسوشیتدپرس با استناد به گزارش رسانه‌های ایرانی گفته که موشک‌های ایران از رشته کوه‌های البرز تا سواحل دریای عمان شلیک شده ولی ناوگان پنجم امریکا که در این منطقه است، در این باره اظهار نظری نکرده است. این خبرگزاری به موضع‌گیری امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه اشاره کرده که گفته است برد 2 هزار کیلومتری موشک‌های ما در مقابل رژیم صهیونیستی است. رویترز هم گزارش کرد که ایران دو موشک با توانایی هدف قرار دادن اسرائیل آزمایش کرد. نیوزویک هم تیتر زد: «ایران موشک‌های بالستیک با پیام «اسرائیل باید محور شود» آزمایش کرد. خبرگزاری فرانسه به این نکته اشاره کرده که آزمایش موشکی دو هفته بعد از انتخابات در ایران انجام شده است؛ انتخاباتی که به گفته این خبرگزاری، به نفع متحدان میانه‌رو حسن روحانی تمام شد. خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «آزمایش موشکی بالستیک به عنوان ابزاری برای نشان دادن این است که توافق هسته‌ای هیچ اثری بر برنامه‌های موشکی آن که می‌گوید برای اهداف دفاعی است، ندارد.» در واشنگتن، نمایندگان کنگره امریکا واکنشی تندتر داشتند. پاول رایان، رئیس مجلس نمایندگان امریکا دیروز در بیانیه‌ای گفت: قانونگذاران امریکایی «تا هنگام اتمام رفتارهای خشن و تحریک‌آمیز ایران ضد امریکا و متحدان ما» فشار وارد خواهند کرد. پیش از این، باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا روز سه‌شنبه گفته بود: امریکا و سازمان ملل متحد باید نشان دهند که آزمایش موشکی ایران «تبعات فوری و سریع» دارد. این سناتور امریکایی اضافه کرد: «شک و تردیدهای دولت و امتناع شورای امنیت از اقدام، بعد از تخلفات مکرر ایران در پاییز گذشته نباید این بار که ایران آماده آزمودن اراده جامعه بین‌الملل در پرتو توافق هسته‌ای است، تکرار شود.» تام کاتن، دیگر نماینده مجلس سنا، اوباما را مقصر آنچه به گفته وی «رفتار ایران» است خواند و گفت: «واضح است که دشمنان ما دیگر هراسی از امریکا ندارند.» مارک کرک و کلی آیوت هم گفته‌اند اقدام جدید ایران در انجام این آزمایش‌ها نشان می‌دهد تحریم‌ علیه ایران لازم است.