معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنج‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره آزمایش موشکی اخیر ایران گفت که واشنگتن همچنان در حال بررسی مستندات درباره آزمایش‌های موشکی ایران است و هنوز نمی‌تواند اعلام کند که ایران به طور قطع، قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده است.

«مارک تونر» درباره خبر تماس اخیر وزیران امور خارجه آمریکا و ایران، با ادعای این‌که «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی‌اش، تماس داشته، گفت: هدف از این ارتباط ابراز نگرانی‌های کری درباره پرتاب‌های موشکی اخیر ایران بود. من از اعلام دقیق این‌که این تماس دقیقا چطور صورت گرفت خودداری می‌کنم اما این تماس یک تماس تلفنی نبود. ابزارهای زیادی برای ارتباط وجود دارد. هدف از این تماس این بود که کری نگرانی آمریکا را درباره این آزمایش‌های موشکی تهران اعلام کند. وی از ابزارهای مختلفی برای ارتباط با ظریف برخوردار است و از یکی از این ابزار‌ها استفاده کرد و ما کاملا مطمئن هستیم که این پیام رسانده شده است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، وی درباره این‌که آیا پاسخی به این تماس داده شده است، گفت که دقیقا نمی‌دانم آیا پاسخی از طرف ظریف دریافت شده است، یا خیر. با این حال تصور می‌کنم که این طور بوده است. من جزییات بیشتری درباره این پیام رسانی ندارم.

تونر در پاسخ به این سوال که چرا درباره این ابزار این همه پنهانکاری صورت می‌گیرد، بیان کرد: بیشتر تماس‌هایی که کری با ظریف می‌گیرد تلفنی است، با این حال من در حال حاضر اجازه ندارم که روش ارتباطی تماس اخیر کری با ظریف را اعلام کنم. با این حال تماس اخیر کری و لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تلفنی بود و آن‌ها درباره سوریه و شمار دیگری از مسایل منطقه گفت‌وگو کردند.

این در حالی است که یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه کشورمان گفته است: جان کری مدتی است که می‌خواهد با وزیر امور خارجه ایران گفت‌و‌گوی تلفنی کند و یک هفته است با ارسال ایمیل به دکتر ظریف خواستار این گفت‌وگو شده است.

وی یکی از موضوعات درخواست گفت‌وگوی جان کری با ظریف را آزمایشات موشکی ایران بیان کرد.

این منبع آگاه ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر تماس تلفنی جان کری با ظریف به دلیل انجام موشکی در تهران را رد کرد و گفت: درخواست تماس تلفنی به دلیل سفر وزیر خارجه محقق نشده است.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره اظهارات کورکر رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا درباره تحریم جدید ایران به بهانه آزمایش‌های موشکی اخیر گفت: زمانی که کنگره قانونی را مطرح می‌کند ما آن‌را به دقت بررسی می‌کنیم و در صورت لزوم با آن‌ها همکاری می‌کنیم. اگر آن‌ها نگرانی‌هایی داشته باشند آن‌ها را علنی و اعلام می‌کنیم، با این حال همه تلاش ما همکاری با آن‌ها برای اطمینان از این است که نگرانی‌هایی که درباره ایران داریم را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: ما اطمینان داریم که از طرق مختلف، به‌طور یک‌جانبه و از طریق سازمان ملل ابزار فشار بر ایران را درباره اقداماتی که ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، در اختیار داریم. ما در حال حاضر در مرحله بررسی گزارش‌ها و جمع آوری اطلاعاتی در این باره هستیم. آنچه مشخص است برخی در ایران به شدت درباره این آزمایش موشکی خودستایی کرده‌اند با این حال ما در حال بررسی این مسئله هستیم که پرتاب‌های اخیر موشک‌های بالستیک بوده است و این مسئله و نگرانی‌های خود را سازمان ملل مطرح خواهیم کرد.

تونر تاکید کرد: ما در حال حاضر اطمینان داریم که ابزارهای لازم برای اعمال فشار بر ایران از جمله بازگشت فوری تحریم‌ها و ابزارهای دیگر را در اختیار داریم.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: همانطور که جان کری حدود دو هفته پیش در جلسه استماع سنا گفته است آمریکا در حال حاضر هیچ ضرورتی برای بازگرداندن قانون تحریم‌های ایران نمی‌بیند، چرا که اگر در واقع ایران قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده باشد از ابزارهای کافی برای اعمال فشار بر این کشور برخورداریم.

تونر یادآور شد: آمریکا همچنین از طریق شورای امنیت سازمان ملل به درخواست از ایران برای پاسخگو بودن در این باره ادامه می‌دهد، البته این در شرایطی است که اثبات شود واقعا ایران قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است. در شرایط کنونی ما قاطعانه نمی‌توانیم بگوییم که ایران آزمایش موشکی انجام داده است.

وی مدعی شد: من باید این مسئله را به طور قاطعانه اعلام کنم؛ اینکه با ایران توافق هسته‌ای دست یافته‌ایم به هیچ وجه به این معنی نیست که ایران مجوز آزمایش آزادانه موشک‌های بالستیک را دارد. در صورتی که اثبات شود تهران آزمایش موشکی بالستیک انجام داده است از دو طریق سازمان ملل و نیز تقویت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا می‌تواند به آن پاسخ داده شود.

معاون سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان، افزود برجام به طور انحصاری مربوط به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و مسدود کردن تمام مسیرهای ایران در این زمینه بود و بار‌ها نیز اعلام شده است که این توافق به طور موثرمانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود، با این حال این توافق ارتباطی با رفتارهای ایران در منطقه از جمله حمایت از حزب الله و دیگر گروه‌ها در منطقه یا آزمایش موشک‌های بالستیک این کشور ندارد.

شایان ذکر است، ایران ضمن رد ادعا‌ها علیه برنامه هسته‌ای کشورمان، همواره تاکید می‌کند که سلاح هسته‌ای هیچ جایی در دکترین دفاعی اینران ندارد، بنابراین برنامه موشک‌های بالستیک ایران نیز برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند و ایران همانگونه که حق هر کشوری است برای توسعه توان دفاعی‌اش به برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد.