ظریف: هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیستیم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در جمع اعضا و صاحبنظران موسسه امور بین‌الملل نیوزیلند در محل پارلمان این کشور به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در این نشست به تشریح روند مذاکرات هسته‌ای ایران و ١+٥ پرداخت.

ظریف با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران اظهار داشت: علیرغم تحریم‌ها صنعت هسته‌ای ما پیشرفت کرد و تعداد سانتریفیوژها از ٩ هزار به ٢٠ هزار دستگاه افزایش یافت.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور وزیر خارجه نیوزیلند در نشست شورای امنیت برای بررسی قطعنامه ٢٢٣١ اشاره کرد.

ظریف با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی که عنوان می‌کنند ما مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بسته‌ایم، یادآور شد: ما هیچ وقت به دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم و نیستیم.

وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گسترش  تروریسم به مناطق مختلف دنیا، داعش را تهدیدی برای همه منطقه دانست و خاطرنشان کرد: در دنیای جهانی شده نمی‌توان مانع از تبعات تروریسم شد.   

وی با اشاره به کمک‌های مشورتی ایران به عراق برای مبارزه با داعش به بحران سوریه پرداخت و ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که مردم سوریه خودشان سرنوشت خود را تعیین کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: ما نیاز به بازارهای با ثبات در جهان داریم.

وی در ادامه به سوالات حاضران پاسخ داد.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره بازگشت اجباری مهاجران غیرقانونی ایرانی از استرالیا تصریح کرد: ما هیچکس را مجبور به بازگشت به ایران نمی‌کنیم مگر مجرمانی که اینترپل آنها را مسترد می‌کند.

وی اضافه کرد: ما هیچ وقت عنوان نمی‌کنیم که نیازمند بهبود حقوق بشر نیستیم.

وزیر امور خارجه در ادامه در خصوص اظهارات برخی مقامات آمریکایی درباره اینکه همه گزینه‌ها در مورد ایران بر روی میز است؟ اظهار داشت: از نظر حقوق بین‌الملل این اظهارات تهدید یک کشور دیگر و غیرقانونی است، ایران به هیچ کشوری حمله نکرده است.

وی عنوان کرد که جنگ برنده و بازنده ندارد.

ظریف در پاسخ به سوالی درباره مناسبات تهران و ریاض با بیان اینکه دلیلی نمی‌بینیم که با عربستان رابطه نداشته باشیم، تصریح کرد: عربستان خود اقدام به قطع رابطه کرد.

وی ایران و عربستان را 2 کشور مهم در منطقه خواند و ابراز امیدواری کرد که ریاض نقش مثبتی در منطقه ایفا کند.

وزیر خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره حقوق بشر یادآور شد: ایران تنها کشوری است که برای آن گزارشگر ویژه حقوق بشر تعیین شده است.

ظریف درباره منتقدان داخلی مذاکرات هسته‌ای افزود: همه در ایران آزادند نقطه نظرات خود را بیان کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های تهران و ولینگتون با اشاره به عضویت غیردائم نیوزیلند در شورای امنیت و وجود اشتراکات دیدگاه 2 کشور در برخی موارد عنوان کرد: زمینه‌های مختلفی برای توسعه مناسبات بین ایران و نیوزیلند وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی گفت که ما در دوران جنگ تحمیلی هیچ وقت برای داشتن حتی یک موشک به کسی التماس نکردیم.

ظریف در پایان تصریح کرد که هیچکس جرات حمله به ایران را ندارد.

 رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه به سوالاتی درباره تحریم‌ها، برنامه موشکی ایران، حقوق بشر، اقلیت‌های مذهبی در ایران و... پاسخ داد.