تعیین برد موشک های ایران از سوی آمریکا!

رزمایش موشکی اقتدار ولایت که هفته گذشته از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد با واکنش های زیادی روبرو گشت. این رزمایش از سلسله رزمایش های برنامه ریزی شده در طول سال 94 بود که بر اساس زمانبندی آن برگزار شد.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته توانستند با تمرکز بر رسیدن به خودکفایی در حوزه نظامی و دفاعی، به دستاوردهای بزرگی برسند، دستاوردهایی که دشمنان را به واکنش واداشته است. این پیشرفت های در شرایط تحریمی می تواند الگوی بسیار مناسبی برای حوزه اقتصادی باشد.

پیشرفت های دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران در شرایطی به دست آمده که شدیدترین تحریم های نظامی علیه ایران اعمال شده است و این تحریم ها همچنان ادامه دارد.

حتی تحریم های نظامی اجازه خرید سلاح دفاعی را هم از جمهوری اسلامی ایران گرفته است به گونه ای که خرید موشک های پدافند هوایی هم در فهرست تحریم ها قرار دارد. خرید موشک های اس 300 روسی که 7 سال از قرارداد آن می گذرد هنوز به نتیجه نرسیده است.

در مسیر این قرارداد و فروش سامانه پدافند هوایی اس 300 آمریکایی ها و رژیم اسرائیل کارشکنی های زیادی را انجام دادند. اکنون پس از توافق هسته ای پوتین دستور تحویل موشک های پدافند هوایی اس 300 را صادر کرد اما از زمان صدور دستور او این سامانه ها هنوز تحویل ایران نشده است و بر اساس سخنان مقامات روسیه قرار است موشک ها چند ماه آینده تحویل ایران شود.

هر چند تاکنون روسیه بارها خلف وعده کرده و هنوز اطمینانی به اینکه مقامات این کشور قطعاً موشک های خریداری شده را به سوی ایران تحویل بدهند، وجود ندارد. اما ایران در همین زمینه هم بیکار ننشسته و در زمینه تولید موشک های پدافند هوایی دست به کار شده و موشک های ویژه ای را هم ساخته است.

در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران همواره از سوی دشمنانش با تهدیدات جدی روبرو است، آیا می توان دست روی دست گذاشت و هیچ اقدامی برای ارتقاء توانمندی دفاعی و نظامی خود نکرد؟ در حالی که دشمنان منطقه ای ایران بودجه های سنگینی را برای خرید سلاح اختصاص می دهند و به روزترین و پیشرفته ترین سلاح ها را از آمریکا، روسیه و اروپا خریداری می کنند.

غرب آسیا اکنون در التهاب کامل است، بحران هایی که در منطقه به واسطه اقداماتی که از سوی برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای ایجاد شده، ایجاب می کند که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توانمندی های خود را به رخ دشمن بکشند. قدرت نمایی انقلاب اسلامی در حوزه نظامی تقش مهمی در بازدارندگی دارد. هدف اصلی از بحران های غرب آسیا، ایران است.

واکنش هایی که نسبت به رزمایش اقتدار ولایت نشان داده می شود، اثبات می کند که راهی که سال هاست آغاز شده و همچنان ادامه دارد، درست است. آمریکایی ها تصورشان از برجام این است که ایران هر آنچه که دارد باید کنار بگذارد. ا ما توافق هسته ای فقط و فقط بر سر برنامه های هسته ای ایران بود و بس، حوزه های دیگر به ویژه نظامی و دفاعی به هیچ عنوان قابل مذاکره و معامله نیست.

آزمایش های موشکی ایران به این خاطر نقض برجام نیست که در توافق هسته ای، ادعای دروغین آمریکا و غرب علیه ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای بر اساس گزارش های راستی آزمایی آژانس دیگر وجود ندارد. گرچه پیش از این هم آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچگاه گزارشی که نشان دهد ایران در صدد ساخت سلاح هسته ای است، ارائه نکرد و آمریکایی ها هم هیچ سند و مدرکی که ثابت کند ایران برای ساخت سلاح هسته ای اقدام کرده در دست نداشتند.

اکنون که مقوله هسته ای با برجام به پایان رسیده و غرب و اروپا بر اساس این توافق و با استناد به گزارش های آژانس به این نتیجه رسیده اند ایران نمی تواند سلاح هسته ای تولید کند، نگرانی از بابت موشک های بالستیک بیجا است چرا که کلاهک هسته ای که آمریکایی ها ادعای تلاش ایران برای تولید آن را داشتند، با برجام از بین رفته و محلی از اعراب ندارد.

ضمن این که برجام تنها بر سر موضوعات هسته ای ایران بود و هیچ ارتباطی با دیگر مسائل از جمله دفاعی و نظامی نداشته و ندارد. جمهوری اسلامی ایران نمی تواند اجازه دهد که دیگر کشورها در امور نظامی او دخالت و برای آن تعیین تکلیف کنند. اگر به همین گونه پیش برود آنها به خود اجازه خواهند داد حتی در زمینه مسائل اقتصادی هم برای ایرات تعیین تکلیف کنند و بگویند چه چیزی وارد کندی و چه صادر کنید!

واکنش هایی که از سوی آمریکایی ها و سران رژیم اسرائیل به رزمایش می شود نیازمند پاسخ از سوی مسئولین دولتی و دستگاه دیپلماسی است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای قبلی درباره برنامه موشکی ایران، آن را تهدیدی بالقوه برای منطقه توصیف کرد. جان کری بار دیگر شلیک چند فروند موشک بالیستیک از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روزهای گذشته را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل دانست.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «این موشک‌ها نقض قطعنامه شورای امنیت هستند، چون آنها دارای (برد) طولانی‌تری نسبت به فاصله مجاز برای موشک‌های بالیستیک هستند و به همین دلیل، تهدیدی بالقوه برای کشورهای منطقه و فراتر از آن هستند.

کمی توجه به سخنان جان کری نشان می دهد که آنها حتی قصد دارند تا برد موشک های ایران را هم تعیین کنند. تعیین فاصله مجاز! از سوی آمریکایی ها برای موشک های ایران غیر قابل پذیرش است. این رویه از آنجا ناشی می شود که آنها تصور می کنند پس از برجام هر آنچه که بخواهند می توانند بر سر ایران بیاورند اما رزمایش موشکی سپاه پاسداران این پیام را به آنها داشت که توافق هسته ای آخرین توافقی است که میان ایران و آمریکا بسته شده و قرار نیست مسائل دیگر با مذاکره به توافق منجر شود.

آمریکایی ها پس از آن که فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران را با توافق محدود کردند، اکنون در پی خلع سلاح جمهوری اسلامی هستند. آنها با توجه به این که می دانند نیروهای مسلح ایران قابلیت های ویژه ای را به دست آورده اند، می خواهند با تضعیف جایگاه آن، راه را برای حملات احتمالی خود علیه ایران باز کنند.

اما در حالی که پیشرفت های موشکی جمهوری اسلامی ایران هیچ تهدیدی برای کشورهای منطقه نیست، برای مقابله با دشمنانی است که طمع حمله و ضربه زدن به ایران و انقلاب اسلامی را دارند. ایران از این توان بالقوه خود در زمان نیاز به خوبی بهره خواهد برد.