واکنش باهنر به تذکر نادران

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (دوشنبه) پارلمان در تذکری با استناد به ماده 79 آیین نامه داخلی مجلس، اظهار داشت: آقای محجوب گفت بهتر بود کمیسیون تلفیق جلسات خود را جهت رسیدگی به لایحه بودجه قطع نکرده و ادامه می‌داد تا جواب بی‌نظمی را با نظم می‌دادیم. باید بگویم جلسات متعدد و مدونی را با دولت جهت رسیدگی به لایحه بودجه 95 برگزار کردیم و تا امروز 16 جلسه رسمی و تعداد کثیری جلسات غیر رسمی برگزار شده تا بودجه سال 95 به موقع تقدیم شود و این در حالی است که در 3 هفته تعطیلی مجلس نیز با دولت مذاکره کردیم و کمیسیون تلفیق جلساتی را برگزار کرد.

وی افزود: نخست آنکه نمی‌شود در ذیل یک طرح و لایحه دائمی و همیشگی، چندین موضوع را مورد بررسی قرار داد، هر چند در برنامه های پنجساله توسعه و بودجه این کار به دلیل آنکه کوتاه مدت هستند انجام می‌شود اما اکنون که یک قانون دائمی مورد بحث است لذا باید مطابق قانون اساسی و آئین نامه داخلی مجلس هر موضوعی ذیل قانون دائمی خودش رفته و بررسی شود.

نادران گفت: موضوعات متعدد و مختلفی همچون نیروهای مسلح،‌ دانشگاه ها، کمیته امداد و غیره در این لایحه آمده است و نیاز به تشکیل کمیسیون اصلی دارند و باید ذیل قانون خودشان بررسی شوند، حداقل می‌گفتند کدام ماده از کدام قانون اصلاح، ایجاد و یا تغییر داده شود، این شیوه قانون نویسی اشتباه است.

وی با اشاره به لایحه دائمی شدن احکام برنامه‌های پنجساله توسعه، تصریح کرد: در مواد 153 ، 154 و 155 آیین نامه داخلی مجلس که به گردش جدید کار در کمیسیون‌ها و صحن علنی مربوط می‌شود، آمده است که کمیسیون موظف است پیشنهادات نمایندگان را در خود کمیسیون مورد بررسی قرار دهد، به عنوان مثال در ماده 154 آمده است که چنانچه 24 ساعت قبل از رسیدگی در کمیسیون پیشنهادات داده شده باشد،‌ کمیسیون مکلف است این پیشنهادات را بررسی کند و اداره قوانین نیز به نمایندگان اعلام کند که زمان رسیدگی به پیشنهاد آنها رسیده است.

نماینده تهران در مجلس یادآور شد: اکنون به تاریخ 9 اسفند پیشنهادات کمیسیون اصلی را برای طرح در صحن چاپ کرده و بعد از آن مطابق اعلام خود کمیسیون، پیشنهادات متعددی توسط نمایندگان داده شده است، اما به این پیشنهادات با وجود مطرح شدن در زمان مقرر، رسیدگی نشده و از نمایندگان برای دفاع از آنها دعوت نکرده‌اند، در رویه جدید، آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید ابتدا پیشنهاد کمیسیون اصلی، سپس اصلاحی و پیشنهاد کمیسیون‌های فرعی و در نهایت پیشنهادات نمایندگان مطرح شود، اما با این شیوه حق نمایندگان برای پیشنهاد در صحن علنی عملاً ضایع می‌شود، بنده استدعا دارم اگر ممکن است به شیوه قبل بازگردیم.

در ادامه محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس در پاسخ به تذکر نادران توضیح داد: در خصوص فعالیت کمیسیون تلفیق شهادت می‌دهم که این کمیسیون در تمام مدت حداکثر تلاش خود را برای رسیدگی به وضعیت بودجه طبق جدول زمان‌بندی انجام داد، در حالی که دولت توقع داشت که بعضا‌ً زمان‌بندی آیین‌نامه داخلی مجلس رعایت نشود، اما در این آیین‌نامه یکسری حقوق برای نمایندگان، کمیسیون ها و صحن علنی در نظر گرفته شده است، به همین منظور به هیچ عنوان اجازه نداریم از این حقوق و قوانین تخطی کرده و آنها را کم و زیاد کنیم، در واقع راه دیگری برای اینکه بودجه سریعتر مورد بررسی قرار گیرد، وجود نداشت و باید طبق آیین‌نامه رفتار می‌کردیم.

باهنر همچنین درباره دیگر تذکر نادران درباره لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور گفت: هر ساله خصوصاً در رابطه با قوانین بودجه سالانه، لوایحی که هر سال تکرار می‌شود،‌ وجود دارد. این اتفاق در برنامه ششم نیز رخ داده است که یکسری مواد عیناً طبق برنامه قبلی تکرار می‌شود. همان زمان نیز تصویب شد که یکسری احکام باید دائمی شوند اما به دلیل آنکه نواقص آن شناسایی شوند، رأی به موقت بودن آنها داده شد، بنابراین ماده 135 کاملاً رعایت شده است.

وی در پایان درباره آیین‌نامه جدید پارلمان تصریح کرد: نمایندگان با همان ترتیبی که در آیین‌نامه آمده است، وقت اظهارنظر دارند، ممکن است برخی از آنها بگویند بهتر است طبق روال گذشته شود، چرا که اگر ابتدا نظر کمیسیون مطرح شود، حق نمایندگان ضایع خواهد شد، در حالی که قبلاً برعکس این موضوع بود، ولی باز هم نمایندگان معترض بودند و دقیقاً به همین دلیل تغییر یافت.