محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که شنبه شب ١٥ اسفند ماه در سفر به چند کشور آسیایی پس از اجرای برجام به اندونزی سفر و به عنوان نماینده ایران در پنجمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین و قدس شریف شرکت کرد.

وی پس از اندونزی راهی سنگاپور شد و در آنجا رایزنی‌های یک روزه فشرده‌ای را با مقامات سنگاپور در راستای گسترش همکاری‌ها به ویژه در ابعاد اقتصادی انجام داد و در سومین مقصد سفرش راهی برونئی شد و در یک روز حضورش در بندر سری بگاوان و در گفت‌وگو با مقامات این کشور و از جمله سلطان این کشور راه‌های گسترش همکاری‌ها به ویژه در ابعاد اقتصادی را با مقامات این کشور بررسی کرد.

وزیر خارجه از آنجا برای دیدار با مقامات تایلند و شرکت در چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا چهارشنبه شب ١٩ اسفند وارد بانکوک شد. وی ضمن شرکت در این نشست به رایزنی با مقامات این کشور پرداخت و پس از آن در پنجمین مقصد سفر آسیایی و اقیانوسیه‌اش وارد نیوزیلند شد.

 

ورود وزیر امور خارجه به نیوزیلند

 

رئیس دستگاه دیپلماسی در نخستین برنامه خود در نیوزیلند به سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم این کشور پرداخت.

ظریف در این دیدار جامعه ایرانی در خارج از کشور را فرهیخته‌ترین و موفق‌ترین اقلیت قومی در کشوری برشمرد که در آن اقامت دارند و افزود: سفارتخانه خانه شماست کسانی که در سفارتخانه‌ها کار می‌کنند چند روزی مهمان شما هستند و ما چند روزی در خانه در خدمت شما هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه عربستان تلاش می‌کند فضای تهدید در منطقه را حتی به هزینه خودش ایجاد کند، عنوان کرد: قیمت نفت را آنچنان پایین آوردند که پشت اقتصاد ایران را بشکنند و اجازه ندهند ما با سربلندی مذاکره کنیم، ولی امروز به لطف خدا پایین آمدن قیمت نفت باعث شده که اتکای ما به نفت از بالای ٥٠ درصد به ٣٠ و چند درصد کاهش یافته و کمر سعودی و هم قطارانش شکسته شده و به وام گرفتن از موسسات مالی بین‌المللی روی آورده‌اند.

 

سخنرانی ظریف در جمع ایرانیان مقیم نیوزیلند

 

به گزارش خبرنگار فارس در ابتدای این مراسم که با صرف ناهار همراه بود، جلال‌الدین نمینی میانجی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ولینگتون طی سخنانی ضمن خیرمقدم به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و با تبریک به مناسبت اجرای برجام، ظریف را قهرمان این توافق خواند.

وی با بیان اینکه حدود 10 هزار ایرانی در نیوزیلند زندگی می‌کنند که عمده تمرکز آنها در آکلند است، به اقدامات فرهنگی ایرانیان مقیم نیوزلند اشاره و عنوان کرد که اولین مسجد ایرانی در نیوزیلند امسال در آکلند افتتاح شد.

 

وزیر خارجه در جمع ایرانیان مقیم نیوزیلند

 

وزیر امور خارجه در ادامه برنامه‌های خود با حضور در دفتر موری مک کالی وزیر خارجه نیوزیلند در پارلمان این کشور با وی دیدار و رایزنی کرد.

 

دیدار ظریف با وزیر خارجه نیوزیلند

 

 

در این ملاقات دو طرف در خصوص تحولات منطقه غرب آسیا و آینده بحران سوریه و دیگر بحران‌های جاری در این منطقه و همچنین فرصت‌های گسترش روابط دو و چندجانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی رایزنی و تبادل نظر کردند.

 

دیدار وزیر خارجه با همتای نیوزیلندی خود

 

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در ضیافت شام همتای نیوزیلندی خود شرکت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌ها با مقامات نیوزیلند، پیش از ظهر امروز دوشنبه با حضور در پارلمان نیوزیلند با تاد مک کلی وزیر تجارت این کشور دیدار کرد.

ظریف در دیدار با وزیر تجارت نیوزیلند ضمن بررسی ظرفیت‌های همکاری دوجانبه در زمینه های مختلف از جمله انرژی و پتروشیمی، توریسم، بنادر، حمل و نقل، کشاورزی، علوم پیشرفته و نانوتکنولوژی، منابع انسانی به ویژه در حوزه های مهندسی، بر انجام هر چه سریعتر سفر برنامه ریزی شده وزیر تجارت نیوزیلند به تهران تاکید کرد.

 

دیدار ظریف با وزیر تجارت نیوزیلند

 

وزیر تجارت نیوزیلند نیز با اشاره به اینکه تاریخ سفرش به تهران به زودی قطعی خواهد شد، برخی زمین‌های همکاری دو کشور را برشمرد و گفت: روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف می‌تواند گسترش یابد.

در این دیدار همچنین مشکلات فراروی گسترش همکاری‌های دو کشور از جمله در زمینه خدمات بانکی بررسی شد.

به گزارش فارس، وزیر خارجه ایران همچنین در دیدار اعضای شورای بازرگانی خاورمیانه نیوزیلند از بازرگانان نیوزیلند برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازار بزرگ ایران دعوت کرد.

 

دیدار ظریف با وزیر تجارت نیوزیلند

 

 

ظریف در ادامه رایزنی‌ها با مقامات نیوزیلند با جان کی نخست وزیر لین کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این دیدار راه‌های گسترش مناسبات دوجانبه به ویژه در ابعاد اقتصادی را بررسی کردند.

وی در این ملاقات با اشاره به ملاقات‌های خود با وزرای خارجه، تجارت و اعضای "شورای بازرگانی خاورمیانه" نیوزیلند، زمینه‌های روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور را برشمرد و بر ضرورت افزایش همکاری‌ها در مرحله پسابرجام تاکید کرد.

وی همچنین توضیحاتی در خصوص تحولات سوریه و عراق و مسائل منطقه‌ای ارائه کرد.

 

دیدار ظریف با نخست وزیر نیوزیلند

 

نخست وزیر نیوزیلند نیز با ابراز خشنودی از رفع تحریم‌ها علیه ایران، اعلام کرد از گسترش روابط 2 کشور حمایت و دستورات لازم برای رفع برخی مشکلات فراروی روابط تجاری و اقتصادی 2 کشور را صادر خواهد کرد.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌ها در ولینگتون با ناتان گای وزیر صنایع اولیه (کشاورزی، دامداری و شیلات) نیوزیلند دیدار و در خصوص روابط و همکاری‌های 2 کشور گفت‌وگو کرد.

وزیر صنایع اولیه نیوزیلند در این ملاقات ضمن ابراز خشنودی از دیدار ظریف از نیوزیلند اعلام کرد ایران کشوری باثبات بوده و منافع مشترک 2 کشور در گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع اولیه است.

وزیر خارجه همچنین با اشاره به سفر پیش روی وزیر تجارت نیوزیلند به ایران، برای تنظیم سفر وزیر صنایع اولیه نیوزیلند به ایران، اعلام آمادگی کرد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین دیداری با رهبر حزب کارگر نیوزیلند داشت و پس از آن در آخرین برنامه خود در سفر به نیوزیلند به سخنرانی در جمع اعضا و صاحبنظران موسسه امور بین‌الملل نیوزیلند در محل پارلمان این کشور پرداخت و در پایان به سوالات حاضران پاسخ گفت.

 

سخنرانی ظریف در جمع اعضا و صاحبنظران موسسه امور بین‌الملل نیوزیلند

 

ظریف در این نشست به تشریح روند مذاکرات هسته‌ای ایران و ١+٥ پرداخت و با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران گفت: علیرغم تحریم‌ها صنعت هسته‌ای ما پیشرفت کرد و تعداد سانتریفیوژها از ٩ هزار به ٢٠ هزار دستگاه افزایش یافت.

وی همچنین با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی که عنوان می‌کنند ما مسیر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بسته‌ایم، یادآور شد: ما هیچ وقت به دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم و نیستیم.

وزیر خارجه کشورمان در ششمین مقصد سفرش به آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه نیوزیلند را به مقصد استرالیا ترک کرد.

سفر به استرالیا و دیدار و رایزنی با مقامات این کشور برنامه پایانی سفرهای آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان است.