خاتمی: حرکت در مسیر ولایت فقیه مصداق بارز «احسن الحال» است

آیت‌الله سیداحمد خاتمی شامگاه دوشنبه در ویژه برنامه طرح آرامش بهاری بقاع متبرکه و امامزادگان که در خواجه اباصلت برگزار شد اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند امامزادگان باید قطب فرهنگی باشند و حدود دو دهه است که سازمان اوقاف و امور خیریه جان مجددی گرفته و کارهای فرهنگی خوبی در بقاع متبرکه صورت گرفته و از ظرفیت آن نیز نهایت استفاده صورت پذیرفته است.

وی افزود: عبدالسلام ابن الصالح (خواجه اباصلت هروی) در سال 160 هجری قمری در مدینه متولد شد و پس از 76 سال عمر بابرکت در سال 236 هجری قمری وفات یافت و این شخصیت خادم افتخاری امام رضا(ع) بود و نقش خبرنگار را در مجالس ایشان که بسیار هم متعدد بود ایفا می‌کرد.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: این شخصیت افتخار درک سه امام هفتم، هشتم و نهم(ع) را داشته و خاطرات زیادی هم از امام رضا(ع) بیان کرده است.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: امامان ما از آغاز تا پایان عمر شریفشان معصوم هستند و دچار کوچکترین لعزشی نمی‌شوند و به آن عصمت می‌گویند که بخشی از آن عنایات الهی بوده و بخش دیگر نیز مربوط به خودشان بوده است.

وی تأکید کرد: کتاب هفت جلدی مدینة المعاجز (شهر معجزه‌ها) هزار خاطره از امامان معصوم(ع) که دارای علم غیب هستند و به اذن الله ولایت تکوینی دارند بیان کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خواسته امام هفتم شیعیان از زندان‌بانشان در زندان هارون گفت: زندان‌بان امام کاظم(ع) در بغداد مرید ایشان بود و حضرت خطاب به او فرمودند دلم برای فرزندم رضا که در مدینه است تنگ شده و می‌خواهم او را ببینم، که فرد زندان‌بان خطاب به ایشان عرض کرد می‌خواهم کمکتان کنم اما برای خودم ایجاد مشکل می‌شود و در این هنگام امام هفتم شیعیان به اذن الهی این کار کردند و به دیدار فرزند گرامیشان رفتند و مجدد به زندان بازگشتند و به این اقدام ولایت تکوینی می‌گویند.

وی افزود: اباصلت گفت جادوگری به نام حمید بن مهران خطاب به مأمون عباسی گفت که شما ساده لوح هستید و این ملعون به دنبال فرصتی بود تا امام رضا(ع) را زمین بزند اما هرچه کرد نتوانست عالم آل محمد(ص) را مغلوب کند.

امام جمعه موقت تهران در رابطه با دو موضوع حق و باطل عنوان کرد: زیر این آسمان یا حق و باطلی هست و یا نیست، اما قطعاً اعلام می‌کنیم که هست و آن حق راه امامان معصوم(ع) و راه ولایت فقیه بوده است.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: ولایت فقیهی که امروز مطرح می‌کنیم ادامه راه امامان معصوم(ع) و این ولایت احسن الحال است.

وی تأکید کرد: احسن الحال آن است که مسیرمان در خط ولایت باشد و از راه حق و ولایت جدا نشویم و حضرت علی(ع) فرمودند کسی که ما را بفروشد هلاک می‌شود و با حسرت و ذلت از دنیا می‌رود.