انتقاد موشکی نمایندگان در اولین نشست بهاری بهارستان
نخستین نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال 95، صبح امروز یکشنبه 15 فروردین ماه به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدا 212 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند و کرسی 75 نماینده مجلس خالی بود.

ادامه بررسی لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران اولین دستور کار نشست علنی صبح امروز پارلمان بود.

*لاریجانی: بهانه‌جویی‌های غرب در مسئله موشکی ایران از سیاست درازمدت آنها حکایت می‌کند/باید بر تقویت بنیه دفاعی کشور مُصر باشیم

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: شکوه نوروز که در سفرهای زیارتی و تفریحی بسیاری از مردم دیده می‌شد با وظیفه‌شناسی خدمت‌گزارانی از نیروی انتظامی، وزارت راه، وزارت بهداشت، هلال‌احمر، سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست همراه بود به ویژه نیروهای مسلح که امنیت کشور را فراهم کردند آن هم در شرایط بسیار پرماجرای منطقه که اقدامات تروریستی مختلفی را در ترکیه، پاکستان، عراق و بلژیک شاهد بودیم.

وی افزود: لازم می‌دانم از خدمات ارزشمند همه نیروهای فداکار که در این ایام تلاش چشم‌گیر داشتند سپاسگزاری کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بی‌تردید برای نظام و ملت ما مایه مباهات است که ایران عزیز در این شرایط سخت امنیتی منطقه به فضل الهی از امنیت پایداری برخوردار است و حصول این نعمت در پناه هم‌بستگی ملت در دفاع از آرمان‌های انقلاب و استواری دراین راه و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و قدرت دفاعی- امنیتی کشور به دست آمده است.

لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: ما با ملت‌های حادثه‌دیده تروریستی اظهار همدردی می‌کنیم ولی چه باید کرد و از دست که نالید که این فجایع نتیجه جهالت و نااهلی و شقاوت بسیاری از کشورهای غربی و عربی منطقه است که در سال‌های گذشته به طمع استفاده ابزاری از تروریست‌ها و ایجاد و تقویت آنها پرداختند و امروز با حجم زیاد و متنوعی موجودات خطرناک مواجه شده‌اند.

لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش این خطر را درک و به دیگران گوشزد کرد و در حد استطاعت خود با این گروه‌های تروریستی مبارزه کرد و امروز هم به دولت عراق و سوریه در مبارزه با تروریست‌ها کمک می‌کند تا اولا امنیت کشور حفظ شود و ثانیا شر تروریست‌ها از سر سایر مسلمانان رد شود.

وی در ادامه اضافه کرد: باید در این نکته دقت داشت که روحیه مجاهدانه و توانمندی‌های دفاعی عامل اصلی ثبات و امنیت پایدار ما و قدرت ما در سرکوب تروریست‌ها است. بهانه‌جویی های برخی کشورهای غربی در مسئله اخیر موشکی ایران گرچه ناشیانه و از نظر حقوقی بی‌مقدار است اما از سیاست درازمدت آنها حکایت می‌کند که نمی‌خواهند جمهوری اسلامی مقتدر امنیت‌ساز منطقه باشد. به همین جهت باید بر تقویت بنیه دفاعی کشور به ویژه بعد موشکی مُصِر باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در آغاز سال جدید، یادآور شد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در طلیعه سال نو توانمندی اقتصادی را اولویت اول کشور دانستند که تشخیصی بسیار دقیق و سنجیده است. امروز ایران از قدرت بازدارندگی دفاعی خوبی برخوردار است. دارای جمعیت مناسب و منابع غنی، نیروی انسانی کارآمد است. نقطه آسیب‌پذیر کشور در ناکارآمدی اقتصادی است. رهبری معظم به درستی اولویت کشور را در اقتصاد مولد و زاینده دانستند که در پناه اقتصاد مقاومتی این توان حاصل می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی این مسیر را تنها راه‌حل مشکلات کشور می‌داند و در سال‌های اخیر قوانین مهمی را برای رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار به تصویب رساند که می‌تواند تسهیلات مناسبی را جهت اجرای اقتصاد مقاومتی به دولت ارائه کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال که باید که بودجه 95 به تصویب برسد تلاش خواهیم کرد در جهت رونق تولید و تشویق صادرات فرصت‌های جدیدی ایجاد کنیم.

وی افزود: در دو روز اخیر شاهد درگیری شدیدی در منطقه قره‌باغ آذربایجان در آذربایجان و ارمنستان بودیم که نگرانی‌های جدیدی در منطقه ایجاد نموده است. درجه بحران در منطقه آنقدر بالا رفته است که جنگ جدید را برنمی‌تابد لذا از پارلمان‌ها و دولت‌های آذربایجان و ارمنستان می‌خواهیم با خردمندی بر آتش‌افروزی جدید مسلط شده و از طریق مذاکرات مناقشات فی‌مابین را حل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به دیگر حوادث اخیر در منطقه اشاره کرد و یادآور شد: حادثه دیگری که در ماه‌های اخیر تامل‌برانگیز شده بحران امنیتی در فلسطین است که نشان‌گر این معناست که جوانان فلسطینی از فشار بی‌حد رژیم صهیونیستی تحمل خویش را از دست داده‌اند و با سلاح سرد به دفاع از خود و مبارزه با صهیونیست‌ها پرداختند و با همین روش جدید آرامش را از صهیونیست‌ها ربوده‌اند.

لاریجانی در ادامه مطلب خود اضافه کرد: اضطراب رژیم صهیونیستی از کشته‌های خود امیدواری را در این روش مبارزه افزون نموده است و افسوس در شرایطی که سعودی‌ها با مدرن‌ترین سلاح‌ها بمب‌های متنوع را بر سر مردم مسلمان یمن فرود می‌آورند، باید ملت فلسطین با چاقو از خود دفاع کند و البته این همت پرهزینه بر آن بی‌غیرتی پرماجرا شرف دارد و پیروزی از آن ملت شجاع فلسطین است.

لاریجانی همچنین تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی پیروزی‌های اخیر ملت و دولت سوریه را در مبارزه با تروریست‌ها که منجر به قدرت‌سازی مناطق مهم در این کشور شد تبریک می‌گوید و امیدوار است این تحولات عمیق میدانی معارضین سرخوش مذاکرات کذایی صلح سوریه را از دامگه شیاطین غرب و عرب به خود آورد.

*صندوق‌های بیمه اجتماعی برای برقراری بیمه تکمیلی بازنشستگی مجاز به افتتاح حساب‌های انفرادی شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولین نشست علنی خود در سال جدید، رسیدگی به جرئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنجساله توسعه را ادامه دادند و ماده 6 آن را به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، به منظور برقراری بیمه تکمیلی بازنشستگی، صندوق‌های بیمه اجتماعی مجازند نسبت به افتتاح حساب‌های انفرادی شخصی جهت بیمه‎شدگان با مشارکت فرد بیمه‌شده اقدام نمایند.

*اسامی غایبان آغاز جلسه علنی امروز مجلس

در ادامه،‌ اسامی غائبین آغاز جلسه علنی از سوی هیات رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارتند از:

1- علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران

2- موسی احمدی نماینده مردم عسلویه

3- سید محمد بیاتیان نماینده مردم بیجار

4- عبدالله تمیمی نماینده مردم شادگان

5- احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه

6- محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا

7- عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر

8- احمد سجادی نماینده مردم فریمان

9- احمد شوهانی نماینده مردم ایلام

10- محمد علیپور نماینده مردم ماکو

11- علی علیلو نماینده مردم شبستر

12- مهدیه عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب

13- نادر فریدونی نماینده مردم فیروزآباد

14- سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد

*کارکنان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی می‌توانند در صورت انتقال به سایر دستگاه‌ها کماکان مشمول صندوق بازنشستگی خود باشند

نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده 7 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، کارکنان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی می‌توانند در صورت انتقال به سایر دستگاه‌ها یا بازخریدی، اخراج، استعفاء و استفاده از مرخصی بدون حقوق، بدون محدودیت زمان کماکان مشمول صندوق بازنشستگی خود باشند. در این صورت حق بیمه سهم بیمه‌شده و کارفرما به استثنای افراد منتقل‌شده به‌عهده بیمه‌شده است.

همچنین دولت موظف شد هر ساله اعتبار لازم موضوع تبصره 2 ماده 28 قانون تأمین اجتماعی مصوب 3/4/1354 را در ردیف جداگانه‌ای در قانون بودجه سالانه پیش‌بینی نماید.

طبق مصوبه خانه ملتی‌ها، از زمان لازم‌الاجراء شدن این قانون در صورتی که دریافتی ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول صندوق تأمین اجتماعی و بازنشستگی دیگری شود، در صورت پرداخت کسور سهم بیمه‌شده مربوط به حق بیمه صندوق تأمین اجتماعی توسط این افراد و با تحقق شرایط بازنشستگی آنها در هر صندوق، بازنشستگی در هر صندوق به طور مستقل انجام می‌شود و از مستمری بازنشستگی هر دو صندوق بهره‌مند می‌شوند.

بهارستان‌نشینان مقرر کردند ایثارگران و فرزندان شهدا برای یکبار از پرداخت مابه‌التفاوت برای 15 سال سنوات بیمه‌ای ناشی از انتقال سوابق بیمه‌ای از یک صندوق بیمه و بازنشستگی به صندوق دیگر بیمه و بازنشستگی که ناشی از تغییر دستگاه استخدامی است، معافند. این مبلغ به‌عنوان مطالبه صندوق منتقلٌ‌الیه از دولت منظور و توسط دولت پرداخت و تسویه می‌شوند.

با موافقت نمایندگان مجلس

*شورایعالی سلامت و امنیت غذایی تشکیل می‌‌شود

نمایندگان همچنین در ادامه بررسی جزئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده 8 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، شورایعالی سلامت و امنیت غذایی با وظایف زیر تشکیل می‌‌شود:

الف- سیاست‌‌گذاری برای ارتقای سلامت و امنیت غذایی و سلامت مواد غذایی صادراتی و وارداتی

ب- بررسی و تصویب برنامه‌ها و تدابیر بخشی و فرابخشی در اجرای سیاست‌‌های ناظر بر سلامت و امنیت غذایی

پ- تعیین و پایش شاخص‌های اساسی سلامت و امنیت غذایی

ت- تصویب استانداردهای ملی پیوست سلامت برای طرح‌های بزرگ توسعه‌ای

ث- تصویب برنامه اجرایی سامانه «خدمات جامع و همگانی سلامت و امنیت غذایی»

ج- تصویب ساز و کارهای نظارتی و رسیدگی به گزارش‌های نظارتی

چ- ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی مربوط

وکلای ملت مقرر کردند که آیین‌‌نامه اجرایی این ماده مشتمل بر ترکیب اعضای شورا، تشکیلات و شرح وظایف تفصیلی با پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور و وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی تهیه می‌شود و حداکثر ظرف مدت 6 ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌‌رسد.

*عقد قرارداد پرداخت مازاد بر تعرفه تعیین‌شده خدمات بهداشتی در بسته بیمه پایه سلامت توسط شرکت‌های بیمه با اشخاص حقیقی ممنوع است

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده 9 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، عقد قرارداد و هر گونه پرداخت مازاد بر تعرفه تعیین‌شده برای آن دسته از خدمات تشخیصی، بهداشتی و درمانی که در بسته بیمه پایه سلامت اعلام می‌شود، توسط شرکت‌های بیمه تجاری و سازمان بیمه سلامت ایران با اشخاص حقیقی و حقوقی تحت هر عنوان ممنوع است. پرداخت حق سرانه بیمه تکمیلی به جز در مواردی که در قوانین خاص معین شده است، بر عهده افراد بیمه‌شده است. منظور از بیمه تکمیلی فهرست خدماتی است که در تعهد بیمه‌پایه سلامت نیست.

طبق تبصره یک این ماده، همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری موظف به اجرای موضوع این حکم و رعایت تعرفه‌های مصوب هستند.

در تبصره 2 ماده 9 مصوب شد وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی (بیمه مرکزی ایران) و تعاون، کار و رفاه اجتماعی حسب مورد مسئول حسن اجرای این ماده هستند.

با جابه‌جایی در مواد الحاقی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور از سوی نمایندگان مجلس مشکل نیاز برخی از مواد این لایحه به دو سوم آرای نمایندگان به علت مغایرت با قانون برنامه پنجم توسعه حل شد.

به گزارش خبرنگار فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه 15 فروردین ماه و در هنگام بررسی مواد لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور عنوان داشت: بر اساس نامه‌ای که آقایان مفتح و تاج‌گردون به هیأت رئیسه دادند آخرین ماده الحاقی به این لایحه که تصریح می‌دارد این قانون پس از انقضای قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران لازم‌الاجراست به عنوان اولین ماده لایحه ارائه شود اما به واسطه اشتباه نگارشی به عنوان آخرین ماده درج شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که این ماده به عنوان اولین ماده از لایحه قرار گیرد لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور تا پایان دوره همین مجلس به تصویب خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، وکلای ملت با 138 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع به این اصلاحیه رأی موافق دادند.

*جابه‌جایی یک ماده در لایحه تنظیم احکام با هدف رفع مغایرت با برنامه پنجم

با جابه‌جایی در مواد الحاقی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور از سوی نمایندگان مجلس مشکل نیاز برخی از مواد این لایحه به دو سوم آرای نمایندگان به علت مغایرت با قانون برنامه پنجم توسعه حل شد.

به گزارش خبرنگار فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه 15 فروردین ماه و در هنگام بررسی مواد لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور عنوان داشت: بر اساس نامه‌ای که آقایان مفتح و تاج‌گردون به هیأت رئیسه دادند آخرین ماده الحاقی به این لایحه که تصریح می‌دارد این قانون پس از انقضای قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران لازم‌الاجراست به عنوان اولین ماده لایحه ارائه شود اما به واسطه اشتباه نگارشی به عنوان آخرین ماده درج شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که این ماده به عنوان اولین ماده از لایحه قرار گیرد لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور تا پایان دوره همین مجلس به تصویب خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، وکلای ملت با 138 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع به این اصلاحیه رأی موافق دادند.

*آزمایش اجباری برای تأیید سلامت کلیه رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی مشمول بیمه سلامت شد

وکلای ملت همچنین در ادامه بررسی جزئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده 10 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، شورایعالی بیمه سلامت کشور مکلف شد هر ساله قبل از تصویب بودجه سال بعد در هیأت وزیران نسبت به بازنگری ارزش نسبی و تعیین تعرفه خدمات سلامت برای کلیه ارائه‎دهندگان خدمات بهداشت، درمان و تشخیص در کشور اعم از دولتی و غیردولتی و خصوصی با رعایت اصل تعادل منابع و مصارف و قیمت واقعی در جهت تقویت رفتارهای مناسب بهداشتی، درمانی و مبانی محاسباتی واحد و یکسان با حق فنی واقعی یکسان برای بخش دولتی و غیردولتی در شرایط رقابتی و بر اساس بند 8 ماده یک و مواد 8 و 9 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور مصوب 3 آبان‌ماه 1373 اقدام و مراتب را پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، قبل از پایان هر سال برای سال بعد جهت تصویب به هیأت ‎وزیران ارائه نماید.

طبق این مصوبه خانه‌ملتی‌ها، آزمایش اجباری برای تأیید سلامت کلیه رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی مشمول بیمه سلامت است.

بر اساس مصوبه مجلس

*«مرکز آمار ایران» مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور شد

سپس نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده 11 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، به منظور یکپارچه‌سازی، ساماندهی و رفع موازی‌کاری در نظام آماری کشور:

الف- مرکز آمار ایران مرجع رسمی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور است.

ب- مرکز آمار ایران با همکاری دستگاه‌های اجرایی نسبت به تهیه برنامه ملی آماری کشور مبتنی بر فناوری‌‌های نوین با رعایت استانداردها و ضوابط تولید و انتشار آمارهای رسمی،  استقرار نظام آمارهای ثبتی و استقرار و تغذیه مستمر پایگاه اطلاعات آماری کشور اقدام نماید. این برنامه با پیشنهاد مرکز آمار ایران و تصویب شورایعالی آمار ایران برای دستگاه‌های اجرایی لازم‌‌الاجراست.

پ- دستگاه‌های اجرایی مانند بانک مرکزی مکلفند در حدود وظایف قانونی خود و در چهارچوب ضوابط و استانداردهای شورایعالی آمار ایران، آمار تخصصی حوزه‌های مربوط به خود را تولید و اعلام کنند. در این صورت آمار منتشرشده آمار تخصصی رسمی است.

*فعالیت‌های مرتبط با نقشه‌برداری و عکس‌برداری هوایی در بخش غیرنظامی بر عهده «سازمان نقشه‌برداری کشور» است

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده 12 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، فعالیت‌های مرتبط با نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی، عکسبرداری هوایی، تهیه و تولید نقشه‌های پوششی و شهری در مقیاس‌های مختلف و نظارت بر آن در بخش غیرنظامی، بر عهده «سازمان نقشه‌برداری کشور» است. استانداردها و دستورالعمل‌های مربوط توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با رعایت جهت‌گیری‌های کشور از جمله آمایش سرزمین تهیه و ابلاغ می‌شود.

همچنین در این مصوبه، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مکلف شدند دستورالعمل اجرایی این ماده را به منظور نحوه اعمال ملاحظات دفاعی و امنیتی در تولید و انتشار نقشه‌ها و داده‌های مکانی، تهیه و ابلاغ نمایند.

*«شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی» برای رفع موانع کسب و کار تشکیل می‌شود

نمایندگان همچنین در ادامه بررسی جزئیات لایحه دائمی شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران، ماده 13 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، به منظور تبادل‌نظر دولت و بخش‌های خصوصی و تعاونی و تسهیل فعالیت‌‌های اقتصادی این بخش‌ها، بررسی و رفع موانع کسب و کار و اتخاذ تصمیم مؤثر برای اقدامات لازم در چهارچوب قوانین و مقررات موجود و ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرایی مناسب به مراجع ذیربط، شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی با ترکیب اعضای زیر تشکیل می‌شود:

1- وزیر امور اقتصادی و دارایی (رئیس شورا)

2- وزیر صنعت، معدن و تجارت

3- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (یا معاون)

4- وزیر جهاد کشاورزی (یا معاون)

5- وزیر نفت (یا معاون)

6- وزیر نیرو (یا معاون)

7- وزیر کشور (یا معاون)

8- رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

9- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (یا معاون)

10- دو نفر از معاونان قوه‌ قضائیه به انتخاب رئیس قوه

11- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

12- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی

13- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

14- رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی

15- سایر رؤسای کمیسیون‌های تخصصی و ویژه مجلس شورای اسلامی (حسب مورد)

16- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (دبیر شورا)

17- رئیس اتاق اصناف

18- رئیس شورایعالی استان‌ها

19- رئیس اتاق تعاون جمهوری اسلامی ایران

20- شهردار یکی از کلانشهرها به انتخاب شهرداران کلانشهرها

21- هشت نفر از مدیران عامل شرکت‌های برتر خصوصی و تعاونی از بخش‌ها و رشته‌های مختلف

تبصره 1- نحوه انتخاب اعضای ردیف (21) و چگونگی تشکیل جلسات و ارائه پیشنهادها و گزارش‌‌ها طبق دستورالعملی است که در نخستین جلسه شورا تهیه و تصویب می‌شود.

تبصره 2- محل دبیرخانه این شورا بدون دریافت کمک از دولت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است.

تبصره 3- جلسات شورای گفت‌وگو، حداقل یک جلسه در هر ماه است.

تبصره 4- مصوبات شورا حداکثر ظرف مدت 30 روز در دستور کار هیأت دولت قرار می‌گیرد تا در جلسه هیأت دولت مطرح و نسبت به آن تصمیم‌گیری شود.

*واکنش ابوترابی‌فرد به تعبیر «جمعه سیاه» در نطق یک نماینده

حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در در ادامه نشست صحن علنی، به فرازی از نطق حجت‌الاسلام باقری بناب نماینده مردم بناب واکنش نشان داد.

ابوترابی‌فرد در پاسخ به این جمله ناطق میان دستور امروز که از روز 7 اسفند (روز برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی) به واسطه بروز برخی تخلفات در برگزاری انتخابات به عنوان جمعه سیاه یاد کرده بود، گفت: اگر همکاران به برگزاری انتخابات در یک حوزه انتخابیه نقدی دارند نباید واژه جمعه سیاه و واژگانی این چنینی را بکار ببرند.

وی افزود: روز انتخابات روز اقتدار جمهوری اسلامی ایران بود و مشارکت بیش از 62 درصد مردم با این انضباط و پاسخ مثبت به رهنمودهای رهبری نشان‌ دهنده اقتدار نظام اسلامی است.

در تذکر نماینده همدان به رئیس‌جمهور مطرح شد

*چرا پس از تحریم‌های پی در پی اقدام قاطعی از سوی هیأت نظارت بر اجرای برجام صورت نمی‌گیرد

تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور در جلسه علنی امروز مجلس (15 فروردین 95) از سوی هیأت رئیسه قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است:

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در تذکری به رئیس‌جمهور اعلام کرد اعمال تحریم‌های پی در پی، نقض مکرر مفاد برجام و فضای مدیریت شده توسط آمریکا در قبال انجام مبادلات مالی و بانکی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا و ابراز نگرانی مستمر مقام معظم رهبری این سوال را مطرح می‌کند که چرا از سوی هیأت نظارت بر اجرای برجام اقدام قاطع و متقابلی صورت نمی‌گیرد. ملت ایران منتظر عکس‌العمل صریح و بازدارنده این هیأت است.

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار پرداخت مطالبات سال‌های 93 و 94 فرهنگیان و حقوق معلمان حق‌‌التدریس شد.

نادر قاضی‌پور در تذکری به رئیس‌جمهور و وزیر کار خواستار تسریع در افزایش حقوق کارگران شد.

*جراره: انسان عاقل از افزایش توان دفاعی کشورش حمایت می‌کند/ رئیس‌جمهور اگر دلسوز است جلوی فسادها را بگیرد

ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز پارلمان در تذکری شفاهی ضمن تشکر از مردم به جهت حضور پر رنگ در عرصه انتخابات، از اظهارنظر برخی افراد درباره صنعت موشکی کشورمان انتقاد کرد و اظهار داشت: به برخی افراد متذکر می‌شوم که بهتر است نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به برجام داشته باشند.

وی افزود: رفع تحریم‌های اقتصادی و بانکی و مالی مهمترین خواسته ملت ایران در برجام بود اما مشکلات در این حوزه کماکان به قوت خود باقی است، متأسفانه در برجام امتیازات زیادی دادیم اما هنوز امتیازات مناسب و اجرایی نگرفتیم.

نماینده بندرعباس در مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره با کشورهای مشروع است و این موضوع را سابقه انقلاب مشخص و بیان می‌کند، افراد معلوم‌الحالی که فکر می‌کنند این کشور به «مذاکره» نیاز دارد و به «موشک» نیاز ندارد، بدانند اگر همین طرف‌های مذاکره‌ای که با آنها سر میز گفت‌وگو می‌نشینند، روزی بخواهند حماقت کنند، آن زمان این افراد می‌فهمند که «مذاکره» به درد می‌خورد یا «موشک».

وی با تأکید بر اینکه هر انسان عاقلی از افزایش توان دفاعی کشورش حمایت می‌کند و ما حمایت قاطع خودمان را از افزایش توان دفاعی و موشکی کشورمان اعلام می‌کنیم، گفت: بنده نحوه واگذاری شرکت آلومینیوم بندرعباس را دارای اشکالات فراوان، شبهه و فساد می‌دانم و آنچه باید با فوریت به آن توجه شود، علت اخراج کارگران و ایجاد رعب، وحشت و تهدیدی است که مجموعه صنعتی کشور را فراگرفته است.

جراره در پایان خاطرنشان کرد: اخراج تعدادی از افراد که پیگیری آنان باعث بازگشت نزدیک به 800 میلیارد تومان اموال بیت‌المال شده است، چه معنایی دارد؟! بنده به هیأت داوری یادآوری می‌کنم آیا نقض قرارداد با اخراج و عدم توجه به تعداد نیروهای شاغل و عدم جایگزینی صورت گرفته است یا نه؟ آقای رئیس‌جمهور محترم اگر دلسوز هستند جلوی فسادها را بگیرند!

*پایان مذاکرات اولین جلسه علنی مجلس در سال 95/ نشست بعدی فردا

اولین نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال 95 که از صبح امروز (یکشنبه) تشکیل شده بود، ظهر امروز با اعلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس پایان یافت.

جلسه علنی بعدی پارلمان رأس ساعت 8 صبح فردا (دوشنبه) با دستور کار تعیین‌شده تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه، چند ماه از لایحه دائمی‌شدن برخی احکام قوانین برنامه‌های پنجساله توسعه جمهوری اسلامی ایران را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

گفتنی است با اینکه طبق روال قبل مجلس، در 6 ماهه ابتدای سال مرسوم بود که جلسه علنی ساعت 12:30 ظهر با پایان برسد ولی در نخستین نشست علنی پارلمان در سال 95 ، مذاکرات رسمی نمایندگان و جلسه راس ساعت 11:50 قبل از ظهر به پایان رسید.