چهارمین نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه پس از یک ساعت و نیم در شهر رامسر پایان یافت.

چهارمین نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) به ریاست محمدجواد ظریف، المار محمد یاراف و مولود چاووش اوغلو وزرای خارجه سه کشور در شهر رامسر آغاز به کار کرد.

هدف از برگزاری این نشست تقویت و گسترش مناسبات سه کشور از طریق اجرای پروژه‌های سه جانبه و بررسی تحولات منطقه‌ای است.

قرار است وزرای خارجه در پایان بیانیه‌ای مشترک صادر کنند.

نشست کارشناسان سیاسی سه کشور نیز روز گذشته (دوشنبه) در رامسر برگزار شد.

در پی تنش ایجاد شده بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص قره‌باغ، ظریف امروز پیش از سفر به رامسر با همتای ارمنی خود تلفنی گفت‌وگو و پیش از ظهر نیز با همتای آذری خود در رامسر رایزنی و آمادگی ایران برای ایفای نقش به منظور حل مسالمت‌آمیز این بحران را اعلام کرد.

وزرای خارجه ترکیه و آذربایجان ناهار هم مهمان ظریف بودند.

سومین نشست سه جانبه وزرا اسفند 1392 در وان ترکیه برگزار شده بود.

دومین نشست وزرای خارجه با حضور علی‌اکبر صالحی، احمد داود اوغلو و المار محمد یاروف وزرای خارجه وقت ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در اسفند ماه 1390 در نخجوان برگزار شد. وزرا در این اجلاس سه جانبه درباره راه‌های گسترش همکاری‌های، انرژی، حمل و نقل، تجارت، مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته به گفت‌وگو و تبادل‌نظر پرداختند.

سنگ بنای اجلاس وزرای خارجه سه کشور ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان 27 فروردین ماه 1390 در شهر ارومیه گذاشته شد.

روسای جمهور ایران اسلامی، ترکیه و آذربایجان در سال 1389 درباره برگزاری نشست 3جانبه در سطح وزرای خارجه توافق کردند و نشست مقدماتی وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در سال 1389 حاشیه اجلاس اکو در استانبول برگزار شد.

در پایان نخستین اجلاس سه جانبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان، بیانیه‌ای در هشت بند صادر و به امضا طرفین رسید. 

در بیانیه وزرای امور خارجه سه کشور بر ضرورت تلاش‌های مشترک برای مبارزه موثر با تروریسم، جنایات سازمان یافته فراملی، قاچاق مواد مخدر و تأکید و طرفین توافق کردند کمیته سه جانبه‌ای با حضور مقامات کنسولی سه کشور برای بررسی راه‌های تسهیل و گسترش مراودات مردمی و ... تشکیل شود.