اوباما با پذیرش توافق بر پوست تخم مرغ قدم گذاشت

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در کپیتول هیل به نمایندگان سنا هشدار داد اقدام نسنجیده علیه آزمایشات موشکی ایران می‌تواند به برهم خوردن کامل توافق هسته‌ای منتهی شود. این مقام آمریکایی در ادامه افزود: نباید موضوع آزمایشات موشکی ایران را به توافق هسته‌ای ربط داد. ممکن است ایران با کوچکترین بهانه‌ای از این توافق خارج شود و دیگر حاضر به نشستن پای میز مذاکرات نباشد.

 

سخنان این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در حالی بیان شد که سناتورهای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نهایت نگرانی و ناامیدی خود را از عملکرد دولت در قضیه توافق هسته‌ای ابراز می‌دارند. این سناتورها مدعی هستند دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، با پذیرفتن توافق هسته‌ای ایران، بر روی پوست شکننده تخم مرغ قدم گذاشته است. توافق هسته‌ای موجب شد ایران در استمرار رفتارهای تحریک‌آمیز خود آزادی عمل بیشتری به دست آورد زیرا پس از اجرایی شدن برجام (برنامه اقدام جامع مشترک) بر تعداد آزمایش‌های موشکی ایران افزوده شده است.

 

نمایندگان جمهوری‌خواه به دنبال تصویب تحریم‌های جدیدی علیه ایران هستند که آزمایش‌های موشکی تهران را هدف قرار می‌دهد. "توماس شانون،" معاون سیاسی وزارت امور خارجه آمریکا و مشاور وزیر امور خارجه این کشور، به کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد: استفاده از ابزارهایی که برنامه موشکی ایران را متوقف کند ضروری است؛ اما باید مطمئن شویم این اقدامات بازدارنده خللی در برجام بوجود نمی‌آورد. نباید بهانه‌ای به دست ایران داد تا میز مذاکرات را ترک کند. بسیاری از سناتورها واکنش تندی نسبت به این سخنان بروز دادند.

 

"بن کاردین،" سناتور دموکرات مریلند، در این باره گفت: به ایران اجازه نمی‌دهم تعیین‌کننده روند برجام باشد. سخنان شانون به این معنا است که باید بهانه‌های ممکن برای خروج ایران از برجام را کاهش دهیم. با این نظر مخالف هستم زیرا ایران تفسیر خود را از برجام دارد و نمی‌توانیم به استانداردهای مورد نظر ایران درباره توافق هسته‌ای تن دهیم.

 

"رابرت منندز،" سناتور دموکراتی که به تصویب توافق هسته‌ای رای منفی داده بود، نیز گفت: اظهارات شانون به این معناست که باید مراقب آنچه در ارتباط با ایران انجام می‌دهیم باشیم، زیرا نمی‌خواهیم ایران از مذاکرات خارج شود. چندی پیش "جان کری،" وزیر خارجه آمریکا، اظهار داشت می‌توان مقابل تمام اقدامات ایران که تهدیدکننده امنیت و منافع ملی آمریکا است ایستاد؛ اما به شرط آنکه خللی در توافق هسته‌ای بوجود نیاورد. این سخنان نشان می‌دهد مجبور هستیم همواره در برابر رفتار با ایران جانب احتیاط را رعایت کنیم. من چنین سیاستی را درک نمی‌کنم.

 

سی‌ان‌اس نیوز در پایان نوشت: آزمایش موشک‌های بالستیک ایران، این کشور را در معرض تحریم‌های جدید قرار داده است. احتمالا سازمان‌ها و نهادهایی که در امر طراحی و ساخت این موشک‌ها دخیل بودند، افرادیکه به اشکال مختلف در پروژه حضور داشتند و کشورهایی که تجهیزات و فناوری اولیه ساخت موشک بالستیک را به ایران عرضه کرده‌اند در معرض تحریم‌های اقتصادی قرار دارند.