ایران چالش پیش روی واشنگتن!

 اشتون کارتر در موسسه تحقیقاتی موسوم به مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی در واشینگتن حاضر شد و به تشریح دیدگاههایش پرداخت.

 

وزیر دفاع آمریکا ضمن تهدید خواندن ایران بر لزوم توجه جدی به خطر سایبری و نابودی گروه تروریستی داعش تاکید کرد.

 

کارتر در بخشی از سخنانش گفت:« ما با پنج چالش راهبردی مواجه هستیم که عبارتند از روسیه، چین، کره شمالی، ایران و تروریسم. با نگاه به چنین فضایی می خواهم به پرسشهای اساسی در حوزه مدیریت بلندمدت بپردازم. خطر سایبری نیز خطری جدی است. برای مقابله با پنج چالشی که ذکر کردم باید از همه ابزارها استفاده کرد و نه اینکه فقط از ابزارهای سنتی یعنی راههای دریایی و زمینی و هوایی و فضایی، استفاده کرد بلکه باید از فضای سایبری نیز برای این منظور بهره گرفت. 

 

وی افزود: درحالیکه تکیه بر فناوری سبب شده است فرصت و قدرت زیادی برای ما بوجود بیاید، همین مسئله سبب شده است اسیب پذیری هایی بوجود بیاید که دشمنان ما بتوانند از آن بهره برداری کنند. به همین علت است که بودجه ما در حوزه سایبری در پنج سال آینده به سی و پنج  میلیارد دلار افزایش می یابد. همین مسئله نشان می دهد که نگاه ما به مسئله سایبری در فرماندهی وزارت دفاع در حال تغییر است. ما در حال حاضر مرکز فرماندهی سایبری داریم.»

 

وی در ادامه افزود:«ما باید با گروه (تروریستی) داعش در سوریه  و عراق مقابله کنیم. این مقابله باید در حوزه سایبری نیز باشد به این صورت که شبکه های فرماندهی و کنترل آن را مختل کنیم. ما باید امکان برنامه ریزی این گروه برای عملیات علیه ما ازجمله عملیات در خاک آمریکا و منافعمان در سراسر جهان را از بین ببریم. ما باید شبکه های مالی آن  را مختل کنیم. این گروه به دنبال تثبیت کردن ایدئولوژی کثیف خودش است و باید با آن مقابله شود. 

 

وزیر دفاع آمریکا در ادامه گفت: باید گروه (تروریستی) داعش شکست داده شود. این کار باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود. ما از هر فرصتی که بتوانیم برای نیل به این هدف استفاده می کنیم. هدف کلی ما فقط شکست دادن گروه داعش نیست، بلکه می خواهیم این گروه همچنان در وضعیت شکست خورده باقی  بماند به این معنا که پس از شکست دادن آن، بتوانیم صلح را پابرجا نگاه داریم. به همین علت است که با نیروهای محلی در این زمینه همکاری می کنیم. این اقدام بخشی ضروری از راهبرد ما در این زمینه است. من مطمئن هستم که می توانیم گروه (تکفیری-صهیونیستی) داعش را شکست بدهیم. هرچه این کار زودتر انجام شود، به همان اندازه بهتر خواهد بود. به همین علت است که می گویم از فضای سایبری نیز برای این منظور باید استفاده کرد زیرا اعضای این گروه از این بستر نیز استفاده می کنند. البته علاوه بر مقابله سایبری باید به اقدامات زمینی و هوایی نیز توجه داشت.

 

کارتر اضافه کرد:«ما سرعت اقداماتمان را علیه گروه  داعش افزایش داده ایم و به پیشرفت هایی دست یافته ایم. می خواهیم ابتدا در عراق و سوریه در این زمینه اقدام کنیم و سپس در مناطق دیگر در این زمینه اقدام کنیم.»