ورود کمیسیون اصل 90 به واگذاری موزه هنرهای معاصر/ ضرورت پاسخگویی وزیر به نمایندگان

گروه اجتماعی-فاطمه رهبر نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به زمزمه های واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بنیاد رودکی گفت: گرچه این واگذاری هنوز صورت نگرفته و خبر رسمی در این زمینه منتشر نشده اما چنانچه این اتفاق بیافتد، قطعا کمیسیون اصل 90 مجلس به آن ورود می کند و مانع آن خواهد شد.

وی افزود: این موزه به مثابه تنها مرکز فرهنگی هنری معاصر در ایران با گنجینه ای کم نظیر و ارزشمند، یک سرمایه ملی است که واگذاری آن به یک بنیاد خصوصی زیر سوال است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه درج این اخبار در رسانه ها موجب نگرانی هنرمندان و دلسوزان مجموعه فرهنگی - هنری کشور شده، افزود: بر اساس اخبار رسیده به ما «ریاست موزه هنرهای معاصر تهران، که یکی از واحدهای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، قصد دارد تا 21 فروردین یعنی تا روز شنبه موزه را به بنیاد رودکی که یک بنیاد غیردولتی محسوب می‌شود، واگذار کند.

رهبر تصریح کرد:  این بنیاد گرچه زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده و اعضای هیات امنای آن شامل وزیر، معاون امور هنری، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و 2 نفر از صاحب‌نظران منتخب وزیر در امور فرهنگی و هنری است، اما شخصیت حقوقی و امور مالی مستقل دارد.

وی افزود: اگر این اخبار صحت ندارد باید قویا از سوی مسئولین وزارت ارشاد تکذیب شود و اگر هم صحت داشته باشد کمیسیون اصل 90 مجلس به آن ورود می کند و مانع این کار و نابودی سرمایه ملی و میراث گرانبهای هنر خواهد شد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: ما از  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهیم به این موضوع ورود کرده و تعین تکلیف کند در غیر اینصورت از وی می خواهیم تا با حضور در کمیسیون اصل 90 در این زمینه پاسخگو باشد.

موزه هنرهای معاصر تهران که در حال حاضر یکی از واحدهای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، جزو اموال ملی است. این موزه به دلیل معماری ساختمانش و همچنین گنجینه آثار خارجی و ایرانی‌اش بخشی از میراث ملی به شمار می‌رود.

بعد از انتشار اخباری در این زمینه عبد الحسین مختاباد در جلسه شورای شهر تهران گفت: بیناد رودکی در اجرای یک ارکستر سنفونیک عاجز مانده و با وجود در اختیار داشتن 5 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این ارکست نمی تواند کار خود را به خوبی به سرانجام برساند. موزه هنرهای معاصر به هیچ وجه نباید به این بنیاد تحویل داده شود. تابلوهای میلیاردی زیادی در این موزه موجود هستند و نباید اداره یک موزه این چنینی به شرکت های خصوصی که هیات امنای آنها نیز مشخص نیست واگذار شود.