مخالف دخالت خارجی برای تعیین آینده سوریه هستیم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعد از دیدار با وزیرامور خارجه روسیه در باکو در جمع خبرنگاران، گفت: امروز اولین نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در سطح وزرای خارجه برگزار شد. ایده تشکیل این اجلاس سه جانبه در ملاقات چندی پیش روسای جمهور ایران و آذربایجان در تهران مطرح شد و امروز نیز اولین اجلاس در سطح وزرای خارجه برگزار شد.

 

وی افزود: در حال برنامه‌ریزی هستیم که این اجلاس در سطح سران برگزار شود.

ظریف به برخی از محورهای مذاکرات بین 3 دیپلمات ایرانی، روسی و آذربایجانی در جلسه باکو اشاره کرد و تصریح کرد: ترانزیت و گمرک یکی از مهمترین محورهای رایزنی و گفت‌وگو بود.

 

وی با بیان این‌که با افتتاح فعالیت قطار ریلی آستارا – آستارا و راه‌آهن قزوین-رشت و آغاز ساخت راه آهن رشت – آستارا این امکان فراهم می‌شود که بنادر در خلیج فارس با روسیه و آذربایجان در ارتباط باشند و زمینه برای ترانزیت کالا فراهم شود ادامه داد: این موضوع کمک خوبی به رشد اقتصادی سه کشور خواهد کرد.

 

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین با بیان این‌که در این جلسه در زمینه مبازره با تروریسم، افراطی گری، گسترش همکاری های فرهنگی و تسهیل روادید بین سه کشور و همچنین لزوم مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت‌وگو کردیم به دیدارش با وزیرخارجه روسیه بعد از پایان این اجلاس اشاره کرد و گفت: در این دیدار در مورد بحران سوریه، اجرای برجام و همکاری دو کشور در شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌ها و همچنین تقویت اجرای برجام جهت فشار به کشورهای طرف مقابل در راستای اجرای تعهدات‌شان رایزنی و گفت‌وگو کردیم.

 

وی همچنین با اشاره به رایزنی‌های مقامات مختلف کشورمان در مورد بحران قره‌باغ با مقامات دوکشور آذربایجان و ارمنستان ادامه داد: امیدواریم آتش بس ایجاد شده ادامه پیدا کند.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان این‌که در زمان مناسبی نشست سه‌جانبه روسای جمهور ایران، آذربایجان و روسیه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در گفت‌وگویی که با آقای لاوروف درمورد سوریه داشتیم بر ضرورت گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه حل این بحران تاکید کردیم و این‌که باید مشورت‌ها در این زمینه ادامه پیدا کند، با افراطی‌گری و تروریسم باید مقابله شود و هر دو کشور معتقدند که باید مردم سوریه در مورد آینده کشورشان تصمیم بگیرند. ما مخالف دخالت خارجی برای تعیین آینده سوریه هستیم.