کنگره در پی بررسی موضوع امتیاز پنهانی اوباما به تهران

 پایگاه اینترنتی ورلد تریبیون نوشت: کنگره آمریکا درحال بررسی این موضوع است که آیا باراک اوباما رئیس جمهور این کشور در ازای امضای توافق هسته ای با ایران در سال گذشته به طور مخفیانه به این کشور امتیازاتی داده است یا خیر. 

 

این پایگاه اینترنتی آمریکایی افزود: اعضای مجلس نمایندگان آمریکا این احتمال را مطرح می کنند که رئیس جمهور این کشور به عنوان بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام،) توافق کرده باشد تهران آزمایش موشک های بالستیک میان برد را از سر گیرد و به اقتصاد آمریکا دسترسی پیدا کند. 

 

مایک پومپئو، یکی از نمایندگانی که در راس تحقیقات قرار دارد به واشنگتن فری بیکن گفت:«زمانی که مقامات مختلف ازجمله جان کری - وزیر امور خارجه، جک لو - وزیر خزانه داری و استیون مال - هماهنگ‌‌کننده ارشد اجرای برنامه اتمی ایران در برابر اعضای کنگره شهادت می دهند، ما مشتاقیم صحبت های آنان را باور کنیم. با این وجود شکاف میان قول های آنان درباره توافق هسته ای ایران و واقعیت ترسناک کنونی همچنان در حال عمیق تر شدن است. ما اکنون در تلاشیم به این نتیجه برسیم که آیا این مسئله فریب عمدی دولتمردان ما یا سطوح جدیدی از تسلیم نگران کننده در برابر ایرانیان است.»   

 

در سپتامبر 2015 آدام زوبین، معاون وقت وزیر خزانه داری آمریکا، به نمایندگان کنگره اطمینان داد هرگز به ایران اجازه داده نخواهد شد به معامله با دلار بپردازد. با این وجود در ماه مارس خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی منتشر کرد مبنی بر این که دولت اوباما در حال بررسی کاهش محدودیت های مالی است که مانع استفاده از دلار آمریکا در معاملات ایران می شود، اقدامی که به رشد اقتصادی ایران کمک زیادی خواهد کرد. 

 

برد شرمن، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به رئیس جمهور صدور مجوز دسترسی به دلار برای ایران را باتوجه به مفاد توافق هسته ای کاملا غیر ضروری خواند.    

 

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان نیز دسترسی ایران به دلار و بازار آمریکا را نگران کننده خواند و گفت رئیس جمهور باید این موضوع را رها کند.