چه کسانی رئیس‌جمهور قزاقستان را در سفر به تهران همراهی می‌کنند؟

مجتبی دمیرچی‌لو سفیر جمهوری اسلامی ایران در آستانه درباره سفر نورسلطان نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان در 23 و 24 فروردین ماه (دوشنبه و سه‌شنبه) و در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به کشورمان اظهار داشت: رئیس‌جمهور قزاقستان را در این سفر تعدادی از وزرا، نمایندگان بخش خصوصی و شرکت‌های اقتصادی همراهی می‌کنند.

وی عنوان کرد: وزیر خارجه، وزیر توسعه و سرمایه‌گذاری، وزیر کشاورزی، رئیس‌ راه‌آهن، رئیس شرکت حمل و نقل ترکیبی، رئیس بانک مرکزی، دادستان کل و نمایندگان وزارت بهداشت قزاقستان از جمله مقاماتی هستند که نظربایف را در این سفر همراهی خواهند کرد.

سفیر ایران افزود: قرار است در این سفر موافقتنامه‌ها و یادداشت تفاهم‌هایی در زمینه‌های اقتصادی و قضایی با حضور مسئولان دو کشور به امضا برسد.

*امضای حدود 35 سند همکاری بین بخش‌های خصوصی 2 کشور

دمیرچی‌لو با اشاره به برگزاری همایش اقتصادی ایران و قزاقستان که قرار است امروز یکشنبه 22 فروردین ماه در تهران برگزار شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود حدود 35 سند همکاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور در زمینه‌های کشاورزی، دارو، صدور خدمات فنی و مهندسی، حمل و نقل، توریسم، بهداشت و درمان، همکاری‌های بانکی و ... به امضا برسد.

وی با بیان اینکه سفر نظربایف به تهران در پاسخ به سفر شهریور 1393 حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به قزاقستان است، اظهار داشت: آقای نظربایف همزمان با مراسم تحلیف رئیس‌جمهور کشورمان به تهران سفر و در این مراسم شرکت کرد. در سفر این هفته علاوه بر مسائل دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز مورد رایزنی مقامات عالی‌رتبه دو کشور قرار خواهد گرفت.

سفیر ایران همچنین گفت که نظربایف دوم دسامبر 2014 ( 12 آذر 1393) در مراسم افتتاح خط آهن سه‌جانبه ایران، قزاقستان و ترکمنستان در شهر گرگان حضور یافت و در واقع سفر هفته جاری اولین سفر رسمی دوجانبه نظربایف به ایران است.

به گفته وی رئیس‌جمهور قزاقستان در زمان اجلاس سران خزر در سال 1386 به تهران سفر کرده بود و در واقع سفر این هفته نظربایف به ایران اولین سفر دوجانبه طی ٨ سال اخیر است.

بنابر اخبار اعلام شده نظربایف پس از تهران 25 و 26 فروردین به ترکیه و از آنجا راهی ازبکستان خواهد شد.