ایتالیا با انتخاب موگرینی نقش خود را در مذاکرات با موفقیت ایفا کرد

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری با  ماتئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا که امروز سه‌شنبه( 24 فروردین ماه) در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به نخست وزیر ایتالیا و هیئت همراه برای قبول دعوت وی و سفر به تهران اظهار داشت: کشور ایتالیا جایگاه خاصی در میان مردم ایران دارد.

 

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه صنعت و کمپانی‌های ایتالیا همواره در ایران با حسن استقبال روبرو بوده، افزود: ایتالیا دوست قدیمی و ارزشمند ایران است که حتی در دوران سخت و تحریم مواضع متعادل‌تری را نسبت به دیگران داشته است.

 

وی ادامه داد: گرچه ایتالیا در طول مذاکرات عضو گروه 1+5 نبود، ولی با انتخاب خانم موگرینی سهم و نقش خود را در موفقیت این مذاکرات ایفا کرد.

 

رئیس جمهور با بیان اینکه پس از اجرایی شدن برجام و پایان یافتن تحریم اولین سفر من به اروپا به کشور ایتالیا بود، خاطرنشان کرد: امروز هم در کمتر از 3 ماه نخست وزیر ایتالیا از کشور ما دیدن می‌کند.

 

روحانی اظهار داشت: هم سفر من به رم و هم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران هردو حاوی پیام روشنی در جهت اراده دو دولت در زمینه توسعه روابط اقتصادی، علمی، فرهنگی است.

 

رئیس قوه مجریه گفت: ما در زمینه‌های صنعت، حمل و نقل، گردشگری ، علم و فناوری و همچنین در سایر بخش‌های اقتصادی تفاهمات و اسناد خوبی را در گذشته بین دو کشور امضاء کرده‌ایم و امروز هم برای اجرایی کردن آنها قدم‌های موثری را بر می‌داریم.

 

روحانی در ادامه افزود: در ایتالیا حدود 30 سند و در تهران 6 سند به امضا رسیده و اجرای این 36 سند می‌تواند مسیر جدیدی برای روابط اقتصادی به کشور به ویژه سرمایه گذاری و ورود فناوری از ایتالیا به تهران را فراهم کند.

وی در ادامه به روابط بانکی دو کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه روابط بانکی بین دو کشور و همچنین "بیمه صادراتی ساچه" قدم‌های خوبی برداشته شده و ارتباطات برقرار شده است اما هنوز در این زمینه نیاز به حرکت سریعتری برای حل و فصل برخی جزئیات داریم.

رئیس جمهور ادامه داد: گرچه تحریم‌های بانکی برداشته شده و فعالیت بانک‌ها آغاز شده است اما در عین حال بخش روانی‌ایی که از دوران تحریم به جا مانده هنوز به تلاشی برای زدودن آنها داریم اما خوشحالیم در دوران پساتحریم ایتالیا در میان کشورهای اتحادیه اروپا بعنوادن یکی از کشورهای پیشرو برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران قدم گذاشته است.

روحانی افزود: قبل از تحریم، ایتالیا بعنوان بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا بوده و ما امروز هم می‌خواهیم نقش سابق خود را ایفا کنند.

وی خاطر نشان کرد: ایران و ایتالیا در زمینه مسائل علمی، دانشگاهی و فناوری روابط خوبی در سالهای گذشته داشتند و امروز در ایتالیا عده‌ای از دانشجویان، اساتید، پزشکان، محققان فعال هستند و ما این رابطه علمی فناوری در زمینه فرهنگی و هنری را می‌خواهیم توسعه دهیم.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع گردشگری اشاره و تصریح کرد: در زمینه روابط مردم با مردم و گردشگری با توجه به جاذبه‌های فراوان تاریخی که در ایتالیا وجود دارد و همچنین جاذبه‌های فراوانی که در ایران است روابط دو کشور در این زمینه بر مبنای انتقال تجربیات ایتالیا که در زمینه گردشگری و کاوشگری پیشرو است، تماسها و همکاری‌هایمان را ادامه دهیم.

روحانی افزود: امروز بحث‌هایی در زمینه اسلام هراسی صورت گرفت و دوطرف نیز نکاتی را مطرح کردند؛ این ضرورت دارد که دنیا بداند ادیان الهی مثل اسلام هیچ رابطه‌ای با ترور و تروریسم ندارد و همه ادیان اسلامی پیام آور صلح، محبت و دوستی مسالمت آمیز میان انسان‌ها هستند در این زمینه مخصوصا برای قرابت و نزدیکی میان مسیحیت و اسلام و تنفر هر دو دین از ترور افراط و خشونت قرار شد همکاری‌های دو کشور شروع شده و ادامه یابد.

 

رئیس جمهور افزود: معضلات کشورهای منطقه از جمله افغانستان، یمن، سوریه و لیبی یکی دیگر از موارد مورد بحث کشورهای دوطرف بود و در این راستا رایزنی‌های بیشتری بین ایران و ایتالیا برای حل این معضل در منطقه وجود داشت.

روحانی تاکید کرد: علاوه بر اراده دو طرف برای مقابله با تروریسم، اقدامات انسان دوستانه در یمن و سوریه وجود دارد و کمک انسانی به آوارگان و پناه‌جویان در این کشور مورد تاکید دو طرف است.

 

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: تردیدی ندارم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران آغازی برای حرکت و توسعه در روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، علمی، فناوری و گردشگری است، براین اساس، رایزنی در این راستا و از جمله معضلات کشورهای منطقه و جهان میان ما و کشور ایتالیا وجود دارد.

 

در ادامه، ماتئو رنتیسی نخست وزیر ایتالیا با سپاس از سخنان رئیس جمهور کشورمان و هیئت دولت ایران، اظهار داشت: بسیار خرسندم که امروز در تهران حضور پیدا کرده‌ام و لازم به یادآوری است که بنده اولین بار است که به ایران می‌آیم، بسیاری از همکاران بنده در گذشته به این کشور آمده‌اند.

 

وی افزود: به دنبال این مناسبات فرازی تاریخی در روابط میان دو کشور وجود دارد، چرا که در دوران گذشته نخست وزیران کشور ایتالیا در سنوات گذشته به کشور ایران آمده‌اند.

رنتیسی در ادامه افزود: همانطور که جنابعالی می‌دانید شکل گرفتن توافق هسته‌ای در حول اعتماد متقابل شکل گرفت و برای گسترس سطح همکاری‌ها نیازمند این اعتماد متقابل هستیم و در سایه همین اعتماد می‌توان همکاری‌های آینده را شکل داد. بنده تأکید می‌کنم که هرچه زودتر این ارتباطات باید گسترش یابد.

نخست وزیر ایتالیا در ادامه تصریح کرد: جهت گسترش روابط اقتصادی ومالی و در روابط دوجانبه نیازمند نهادهایی جهت این گسترش روابط است و در هیئت همراه ما نمایندگان نهادهای ایتالیایی مالی و بانکی حضور دارند تا بتوان گسترش فعالیت‌های مالی و اقتصادی را ادامه داد.

رنتیسی با اشاره به گسترش روابط علمی و فناوری میان دو کشور ایران و ایتالیا اظهار داشت: در زمینه مطالعات علمی و فعالیت‌های فناوری ارتباطات گسترده‌ای میان دو کشور ایران و ایتالیا وجود دارد که پیش از این به جهت این گسترش روابط شاهد حضور وزیر آموزش و پرورش ایتالیا در دسامبر 2015 در ایران بوده‌ایم.

وی با اشاره به بحث تبادلات در زمینه مسائل حقوق بشر و نگاه جمهوری اسلامی به حل صلح آمیز مسائل در عرصه بین‌المللی تصریح کرد: یکی از مسائلی که برای ما بسیار مورد اهمیت است بحث حقوق بشر است که ما در روابط خود دیدگاه شما را دنبال می‌کنیم که در جهت صلح و آرامش تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته و در آینده نیز این گسترش روابط میان ایران و ایتالیا در این مورد حائز اهمیت خواهد بود.

نخست وزیر ایتالیا با اشاره به نوع پوشش برخی از همراهان خود و دلیل آن اظهار داشت: در هیئت همراه ما افرادی با لباس بدون کراوات به جهت احترام گذاشتن به دیدگاه شما و سطح تعامل با جمهوری اسلامی ایران حضور دارند که نشان دهنده تعامل ما با ایران خواهد بود.