رهبر فرزانه انقلاب در 20 اسفندماه 1375 در یادمان زیارتی شهدای هویزه حاضر شدند و از مقام شهدای این خطه خصوصا شهید سید حسین علم الهدی تجلیل کردند.

 

رهبر انقلاب در یادمان هویزه+عکس

رهبر انقلاب در یادمان هویزه+عکس

رهبر انقلاب در یادمان هویزه+عکس

رهبر انقلاب در یادمان هویزه+عکس

رهبر انقلاب در یادمان هویزه+عکس

رهبر انقلاب در یادمان هویزه+عکس

 

این یادمان ویژگی هایی دارد که شاید در هیچ جای دیگری پیدا نمونه و نظیر آن پیدا نشود. گذشته از گنبد فیروزه ای و گلدسته های کاشی کاری شده اش که از کیلومترها آنطرفتر جلوه گری می کنـد، نحوۀ شهادت و تدفین برخی از شهدای حماسه هویزه در محل شهادتشان، حال و هوای زائرین منطقه را به روضه های کربلا پیوند می زند.

   معماری زیبا و هنرمندانۀاین یادمان که در همان دوران جنگ توسط نیروهای جهاد سازندگی طراحی و اجرا شده است جاذبه های بصری این بنای مطهر را بیشتر می کنـد. در کنار حرم شهدا نمایشگاه، آشپزخانه، سالن غذاخوری و بازارچه فروش صنایع دستی منطقه برای رفاه بیشتر بازدید کنندگان راه اندازی گردیده است.

   این یادمان به دلیل قرار گرفتن در برنامۀ کاروان های دانش آموزی و دانشجویی بازدید کنندۀ بیشتری نسبت به سایر یادمان های دشت آزادگان دارد. در این زیارتگاه شهیـد گمنام هم دفن گردیده است.

   اغلب شهدای مدفون در این یادمان، در عملیات نصر به شهادت رسیده و بعد از آزادسازی این منطقه در عملیات بیت المقدس، شناسایی و با از خودگذشتگی خانواده های آنها در محل شهادتشان دفن شدند.

   عملیات نصر

·       نام عملیات: نصر (هویزه)

·       زمان اجرا: 15/10/1359

·       مدت اجرا: 3 روز

·       محور عملیات: جاده حمیدیه- سوسنگرد

·       تلفات انسانی دشمن (کشته، زخمی، اسیر): 1800نفر

·       یگان های عمل کننده: نیروی زمینی ارتش، گردان های سپاه پاسداران و تعدادی از نیروهای ستاد جنگهای نامنظم به فرماندهی شهید دکتر مصطفی چمران

   نصر به اهدافش نرسید و در 27 دی ماه 59 شهر هویزه به اشغال ارتش دشمن درآمد. عراق پس از اشغال هویزه شهر را به کلی ویران کرد. ستاد تبلیغات جنگ صدام با اعزام خبرنگاران و تصویربرداران متعدد به منطقه فتوحات نبرد هویزه را به رخ جهان می کشیـد.

   در این عملیات جمعی از نیروهای لشکر 16 زرهی قزوین و عده ای از دانشجویان پیرو خط امام و پاسداران به فرماندهی حسین علم الهدی تا آخرین نفس پایداری کردند و سرانجام د نهایت مظلومیت به شهادت رسیدند.

   برخی معتقدند که مقاومت عاشورایی و ایستادگی شجاعانۀ شهید علم الهدی و یارانش اولین جرقه های لزوم تغییر استراتژی جنگ را زد و لذا بعد از آن استراتژی جنگ از تجهیزات محوری به سوی جنگِ مردمی و شهادت طلبی عاشورایی تغییر کرد.

   شهیـد شاخص

   سید حسین علم الهدی

   حسین فرزند آیت الله حاج سید مرتضی علم الهدی یکی از شهدای شاخص و بزرگ دوران دفاع مقدس است که پس از گذر سالها هنوز هم سیرۀ زندگی انقلابی اش برای ما درس آموز و اثر بخش است. این جوان پرشور و شورآفرین اقدامات موثر و ماندگاری را در منطقۀ خوزستان انجام داد که نشان از عمق بصیرت وی دارد.

   علاوه بر اقدامات مبارزاتی علیه حکومت پهلوی دوم مواردی نظیر برگزاری نمایشگاه پیش بینی جنگ در اهواز و تشرف خدمت حضرت امام (ره) به همراه عشایر خوزستان در کارنامۀ ایشان به چشم می خورد. علم الهدی در هنگام شهادت فرماندۀ سپاه هویزه بود.

   نصرت اله محمودزاده در کتابی بنام «سفر سرخ» شهید سید حسین علم الهدی را معرفی کرده است. در بخشی از این کتاب می خوانیم:

   کیف چرمی را روی میز قرار داد و دفتر یادداشت را بیرون آورد. بحث ولایت فقیه را برای این کلاس انتخاب کرده بود. از دو ماه قبل که شروع کرد، هر روز برای آنها جذابیت بیشتری پیدا می کرد. در ابتدای کلاس یکی از او پرسید:

-         ما هنوز ارتباط بین امام و ولایت فقیه را روشن نکردهایم. عشق به امام بیش ازاینهاست.

-        مشکل ما هم همین است. اگر امام را به اعتبار ولایت فقیه دنبال نکنید، تنها شخصیتی را دوست می دارید که نمی دانید ریشه اش از کجاست. اگر این شخصیت را از دست بدهیم، همه آن ارزشها هم در نظرتان از بین خواهد رفت. ما در تاریخ و مبارزه جوامع مختلف، شخصیتهای زیادی را می بینیم که رهبر خوبی برای مردمشان بودند، اما این جریان تداوم پیدا نکرد. امام به اعتبار ولایت فقیه دوست داشتنی تر و ماندنی تر است. ولایت فقیه ما را به ائمه وصل خواهد کرد. اگر به قرآن و عترت وصل نباشیم، تئوریهای جهان علم ما را خواهند بلعید. چرا مارکسیستها در باتلاق دست و پا میزنند؟ حتی آنها که مسلمان هستند، اما مبانی خود را از ایدئولوژی اینها گرفته اند و در تبیین خود سرگردان شده اند. آرامش امام در این است که وصل به خاندان عصمت و طهارت است.