گزارش غرض جویانه حقوق بشر آمریکا علیه ایران/حمایت از سران فتنه

 وزارت خارجه آمریکا در ساعات پایانی روز چهارشنبه گزارش سالانه‌ای که مدعی است به ارزیابی حقوق بشر کشورهای مختلف می‌پردازد را منتشر کرد. واشنگتن در گزارش سالانه سال 2015 درباره حقوق بشر ایران، به تکرار ادعاهای قبلی درباره تهران پرداخته است.

در بخشی از این گزارش 45 صفحه‌ای ادعا شده «حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری ایران  سال 2013، بعد از انتخاباتی غیرآزاد روی کارآمده است.

  وزارت خارجه آمریکا، علی‌رغم اذعان به «مشارکت مردمی بالا» در آن رأی‌گیری و برگزاری «مناظره‌های آزاد»، ادعا می‌کند فرایند تأیید صلاحیت نامزدها با «معیارهای دلبخواهانه» - به تعبیر واشنگتن - موجب «محدود شدن آزاد و منصفانه بودن این انتخابات شده است.»

 از گرارش‌های حقوق بشری آمریکا به دلیل روش‌شناسی نادرست، اتخاذ استانداردهای دوگانه، غرض‌ورزی و عدم رعایت اصل بی‌طرفی، نادیده گرفتن فرهنگ بومی و سبک زندگی سایر کشورها و مداخله‌جویی‌ در امور داخلی کشورها انتقاد به عمل آمده است.

گزارش جدید واشنگتن درباره ایران با یادآوری اینکه آمریکا در تهران سفارت ندارد نوشته این گزارش با استناد به منابع غیردولتی آمریکا تنظیم شده است. 

یکی از منابع مورد استناد وزارت خارجه آمریکا در این گزارش، «مرکز مستندسازی اسناد حقوق بشر ایران» است که تأمین مالی آن را وزارت خارجه آمریکا و دولت کانادا بر عهده دارند و وزارت اطلاعات ایران، سال 1388 آن را یکی از 60 «موسسه خارجی فعال در اغتشاشات» معرفی کرده است.  

گزارش حقوق بشر آمریکا درباره ایران، همانند سال گذشته، بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های فرهنگی-اجتماعی و زمینه‌های مذهبی یکی از محورهای اتهام‌پراکنی علیه ایران را عدم توجه به آنچه حقوق هم‌جنس‌بازان خوانده شده قرار داده است. 

این گزارش، به علاوه از «میرحسین موسوی» و «مهدی کروبی»، سران فتنه سال 1388 هم حمایت کرده و مدعی شده آنها در مواقع بیماری گاهاً از مراقبت‌های پزشکی لازم محروم شده‌اند.