آیا ایتالیا باید تا این حد با ایران صمیمی شود؟
 وب‌سایت «لوکال» در مطلبی نوشت: «ماتئو رنتسی،» نخست‌وزیر ایتالیا، بلندپایه‌ترین مقام اروپایی است که پس از توافق هسته‌ای وین به ایران سفر کرد. به همین دلیل، بسیاری درستی تصمیم وی در خصوص پیشرو بودن در این مسئله را مورد پرسش قرار داده‌اند.

 

به ادعای این وب‌سایت، از نظر یکی از تجار ایتالیایی که در میان 250 نفری بود که رنتسی را در سفر به تهران همراهی می‌کرد، تحریم‌ها، راه مقابله با سابقه بد حقوق بشر در ایران نیست. او در همین خصوص گفت: بهترین روش برای غلبه بر شرایط گذشته، گشودن راه‌های ارتباطی با ایران و توسعه روابط تجاری با این کشور است. 

 

وی با بی‌دلیل خواندن نگرانی‌ها در خصوص برقراری روابط صمیمانه میان ایران و ایتالیا گفت: مطرح کردن انتقاد دشوار نیست. همانطور که می‌بینیم گرچه حکومت ایران اسلامی است، در این کشور به علت وجود آزادی دینی، کلیسا و کنیسه نیز وجود دارد.

 

روحانی و رنتسی بسیار تمایل دارند رابطه دو کشور را به دوران طلایی گذشته بازگردانند. حتی در دورانی که تنش‌ها میان ایران و اروپا بسیار بالا گرفت، ایتالیا روابط دیپلماتیک نزدیک با ایران را حفظ کرد.

 

بنابر این گزارش، در حقیقت دلیل انتخاب ایتالیا از سوی رئیس‌جمهور ایران نیز همین مسئله بوده است. روحانی از این طریق خواست از یک طرف به قاره سبز نزدیکتر شود و از طرف دیگر شرکت‌های اروپایی را به مشارکت در بازسازی بخش‌هایی که به دلیل تحریم‌ها آسیب دیده‌اند، تشویق کند.

 

در ادامه این گزارش آمده است: رابطه تجاری میان این دو کشور پیش از اعمال تحریم‌ها، سالانه تا سقف 7 میلیارد یورو نیز رسیده بود که در دوران 10 ساله تحریم‌، این میزان تا رقم 1.59 میلیارد دلار کاهش یافت.

 

به دنبال سفر اخیر رنتسی به ایران، عده‌ای از مقامات ایتالیایی از جمله «جولیو ترزی،» وزیر خارجه سابق ایتالیا، دور هم گرد آمدند تا درباره برقراری رابطه تجاری با تهران هشدار دهند. آن‌ها به طور خاص به شرکت‌های بزرگ ایتالیایی از جمله «انی،» «فیات» و «فین‌مکانیکا» هشدار دادند که این ارتباط می‌تواند به وجهه آن‌ها لطمه وارد کند.

 

یک تحلیلگر و محقق ایتالیایی در خصوص امور خاورمیانه و منطقه مدیترانه معتقد است منزوی کردن  ایران  در زمانی که می‌کوشد به یک بازیگر اصلی در صحنه بین‌المللی تبدیل شود، نتیجه عکس خواهد داشت. اتحادیه اروپا روز دوشنبه در ادعایی، تحریم‌ها علیه 82  مقام ایرانی را به دلیل آن چه نقض حقوق بشر خواند تا سال 2017 تمدید کرد. 

 

بنابر این گزارش، نباید فراموش کرد برقراری رابطه با تهران، منافع بسیاری نیز برای ایتالیا در پی خواهد داشت. یک کارشناس ایتالیایی در همین خصوص گفت: از آن جا که روابط این کشور و مصر به تازگی رو به تیرگی گذاشته است، بسیاری از شرکت‌های ایتالیایی درباره ادامه فعالیت در آنجا دچار تردید شده‌اند. ایران هم‌اکنون در حال پر کردن جای مصر است.

 

 وی افزود: ایران نیاز به سرمایه‌گذاری در همه بخش‌ها دارد و ایتالیا برای انجام این اقدام آماده است. از طرف دیگر، کالاهای ایتالیایی در ایران طرفداران بسیاری دارد که می‌تواند این کشور را به بازار خوبی برای محصولات ما تبدیل کند.