رجب طیب اردوغان – رییس جمهور ترکیه – دیروز میزبان 30 تن از روسای کشورهای اسلامی در نشست استانبول بود. ترکیه می‌کوشد در نشست دو روزه سازمان همکاری‌های اسلامی نفوذ خود را در جهان اسلام بخصوص در سرزمین‌هایی که پیش‌تر در دوره عثمانی زیر سلطه این کشور بود، نشان دهد.

 

بر همین اساس، آنکارا اعلام کرد می‌کوشد با مطرح کردن موضوعات چالش‌برانگیز جهان اسلام از یمن تا سوریه در این نشست، اختلافات میان جمعیت 1.7 میلیارد نفری مسلمانان جهان را کاهش دهد. مدرک مستند برای اثبات این امر، برگزاری این نشست در شهر استانبول است که پیش‌تر پایتخت حکومت عثمانی بود. حکومتی که قرن‌ها از منطقه بالکان تا سرزمین‌های عربی را تحت سلطه خود داشت. 

 

شاه کلیدی مهمانان حضور یافته در این نشست، ملک سلمان - پادشاه سعودی – و حسن روحانی – رییس جمهور ایران – است. این دو کشور در دو نقطه مقابل در منازعات منطقه‌ای سوریه و یمن قرار دارند. این درحالی است که سیاست‌های ترکیه نیز در خاورمیانه بحث‌برانگیز است. آنکارا به همراه چند کشور اسلامی دیگر مدت‌هاست که از شورشیان سوری حمایت می‌کند.

 

اگر چه این نشست یکی از قابل توجه‌ترین گردهمایی‌های سران کشورهای اسلامی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، اما غیبت برخی سران مانند پادشاه اردن و السیسی، رییس جمهور مصر در این نشست محسوس است. پس از سقوط حکومت محمد مرسی ( یکی از متحدان نزدیک اردوغان) در سال 2013 هنوز روابط آنکارا و قاهره بهبود نیافته است. از طرفی اردن و ترکیه نیز درباره جنگ سوریه دارای اختلاف نظر هستند.

 

با این وجود، سفر پادشاه سعودی به ترکیه را می‌توان نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست. اردوغان شخصاً برای استقبال از ملک سلمان به فرودگاه اسنبوگای آنکارا رفت و در ادامه بالاترین نشان افتخار ترکیه را به وی اهدا کرد. پادشاه سعودی سپس به استانبول پرواز کرد و در فرودگاه با ده‌ها ماشین گران ‌قیمت مواجه شد که او را به هتل لوکس بوسفورس هدایت کردند. 

 

در ادامه این گزارش آمده است: روابط گرم رژیم سعودی و ترکیه از دیدگاه‌های مشترک دو کشور درباره موضوعات منطقه نشأت می‌گیرد. پادشاه سعودی و آنکارا برکناری اسد از قدرت در سوریه را تنها راه حل مشکل این کشور می‌دانند و از شورشیانی که با او می‌جنگند حمایت می‌کنند. 

 

این نشریه صهیونیستی در پایان می‌افزاید: تحلیلگران به آنکارا درباره اتحاد با رژیم سعودی به عنوان حامی افراط‌گرایان در منطقه هشدار داده‌اند اگر چه به نظر نمی‌رسد هدف از این اتحاد مقابله با ایران شیعه باشد.