موگرینی و وزیر خارجه هند شنبه مهمان ظریف

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در حال حاضر به همراه رئیس جمهور کشورمان در سیزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول حضور دارد، فردا (شنبه) 28 فروردین ماه در تهران میزبان فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه 7 کمیسیونر این اتحادیه و همچنین همتای هندی‌اش است.

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح شنبه 28 فروردین ماه به منظور انجام سفری یک روزه و در دومین سفرش به ایران از زمان تصدی در این سمت و اولین سفر پس از اجرایی شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) وارد تهران می‌شود.

کمیسیونر تغییرات آب و هوایی و انرژی، کمیسر بازار داخلی، صنعت، کارآفرینی و شرکت‌های کوچک، کمیسر تحقیقات، علوم و نوآوری، کمیسر کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران، کمیسر حمل و نقل، کمیسر محیط زیست، امور دریایی و شیلات و کمیسر آموزش، فرهنگ، جوانان و ورزش موگرینی را در این سفر همراهی می‌کنند و قرار است این کمیسیونرها در رایزنی با طرف‌های ذیربط در وزارت نفت، مسکن و شهرسازی، صنعت، نیرو، علوم، فرهنگ، انرژی هسته‌ای، محیط زیست، گردشگری و کشاورزی به موضوعات مرتبط با مناسبات دوجانبه بپردازند.

سفر موگرینی که پس از توافق صورت گرفته بین ایران و اتحادیه اروپا برای برگزاری سالیانه دو دور گفت‌وگو در سطح معاونان و یک دور در سطح وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می‌شود، در راستای گسترش مناسبات ایران با این اتحادیه و پس از فراز و نشیب‌های زیاد در سال‌های اخیر به ویژه در دوران اعمال تحریم‌ها علیه ایران، شایان توجه است. 

ظریف و موگرینی قرار است یک سند همکاری‌ را در تهران امضا کنند.

در همین راستا نیز یک مقام ارشد مرتبط با اتحادیه اروپا  در گفت‌وگو با رویترز با بیان اینکه موضوعات مختلف از جمله اوضاع سوریه و بحث افتتاح دفتر نمایندگی دائم اتحادیه در ایران، در این سفر مورد بررسی قرار خواهد گرفت، عنوان کرد که محور اصلی این سفر «تعامل مجدد و تدریجی» اروپا و ایران در دوران پسابرجام خواهد بود.

وی گفت که در نشست‌های دوجانبه، نحوه تشویق بانک های اتحادیه به تعامل با ایران، مطرح خواهد شد.

 

ظریف و موگرینی در تهران

 

فدریکا موگرینی برای نخستین بار بعد از توافق وین در تاریخ 6 مرداد 1394 و در راستای پیگیری‌ برجام و همچنین گسترش روابط تهران و اتحادیه اروپا برای نخستین بار به همراه معاونان خود به تهران سفر کرد. وی در این سفر به دیدار و رایزنی با مسئولان و مقامات ایرانی پرداخت.

پس از این سفر و توافق حاصل شده بین ایران و اتحادیه اروپا برای برگزاری دو نشست سالیانه در سطح عالی، هلگا اشمیت در 19 بهمن به تهران سفر و با عراقچی و روانچی معاونان وزیر خارجه ایران دیدار و ظریف نیز 25 بهمن ماه در سفری دو روزه به بروکسل ضمن رایزنی با مقامات بلژیک با موگرینی و دیگر مسئولان اتحادیه اروپایی در این شهر دیدار و گفت‌وگو کرد.

* رایزنی ظریف با همتای هندی

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان همچنین فردا (شنبه) برای نخستین بار میزبان «سوشما سواراج» وزیر خارجه هند خواهد بود.

این سفر به دعوت وزیر خارجه ایران و در راستای گسترش همکاری‌های دو کشور پس از اجرایی شدن برجام صورت می‌گیرد. تهران هفته گذشته نیز میزبان دارمندرا پرادهان وزیر انرژی هند بود و او ضمن دیدار با بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت با ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان پس از توافق وین (برجام) شامگاه 22 مرداد ماه 1394 و در ادامه دومین مرحله سفر منطقه‌ایش پس از لبنان، سوریه و پاکستان وارد دهلی‌نو شد و در مدت یک روز اقامتش در دهلی‌نو در 23 مرداد ماه با مودی نخست‌وزیر، نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل و کشتیرانی، خانم سوشما سواراج وزیر امور خارجه دیدار و در ضیافت نهار وزیر خارجه این کشور شرکت کرد.

ظریف در اولین مرحله از سفر منطقه‌ای خود پس از برجام به کویت، قطر و عراق سفر و با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌‌وگو کرده بود.

ظریف در دیدار با مودی با ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور ایران به نخست‌وزیر هند و دعوت روحانی از مودی برای سفر به تهران و همچنین تبریک شصت و هشتمین سالگرد استقلال این کشور، اظهار داشت: ما ظرفیت مناسبات دوجانبه را در فضای جدید برای حرکت به سمت گام‌های بلندتر و گسترده‌تر مستعد ارزیابی کرده و خواستار تمرکز رایزنی‌های مقامات عالی دو کشور در اولویت‌های کارآمدتر و عینی‌تر هستیم.

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور کشورمان نیز که برای شرکت در هفتمین اجلاس اقتصادی «گجرات پویا» به هند سفر کرد، در دی ماه 1393 در شهر احمدآباد ایالت گجرات در دیدار با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، پیام کتبی دعوت حسن روحانی از مودی برای سفر به ایران را تسلیم وی کرد. روحانی دراین پیام ضمن ابراز خرسندی از روند رو به رشد روابط ایران و هند از نارندرا مودی نخست‌وزیر هند برای دیدار از کشورمان دعوت به عمل آورد.