اردوغان: ایران و ترکیه باید درباره مسائل سوریه همکاری داشته باشند

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در نشست خبری مشترک با حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان طی سخنانی اظهار داشت: همانطور که استحضار دارید سیزدهمین نشست سازمان همکاری‌‌های اسلامی در استانبول برگزار شد و به دنبال این نشست امروز در یک چارچوب نشست عالی همکاری‌های راهبردی با شما عزیزان بودیم.

وی افزود: جناب آقای روحانی در چارچوب یک سفر رسمی در حال حاضر در ترکیه حضور دارند و بدین وسیله بار دیگر از میزبانی از آقای روحانی و هیأت محترم‌شان ابراز خرسندی می‌کنم.

رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: سومین نشست همکاریهای راهبردی دو کشور امروز در آنکارا برگزار شد، در این نشست چارچو‌ب‌های روابط دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادیم لذا محدودیت‌هایی در روابط‌مان وجود داشت که نسبت به رفع آنها تصمیماتی باید اتخاذ می‌شد که مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

اردوغان با بیان اینکه در این نشست نسبت به چگونگی اقدامات برای افزایش همکاری‌ها بین تهران و آنکارا صحبت کردیم، گفت: از طرف ترکیه وزیر تجارت و از طرف ایران وزیر ارتباطات نیز به عنوان نمایندگان دو کشور برای بررسی زمینه‌های همکاری و افزایش مبادلات تجاری انتخاب شدند که کارها را پیگیری کنند و ان‌شاءالله زمینه‌های همکار‌ی‌مان را با یکدیگر ارتقا خواهیم داد و ما پیگیر این موضوع هستیم.

وی ادامه داد:‌ متأسفانه ترکیه در سال‌های اخیر با افت مواجه شد البته پیش از این حجم مبادلات دو کشور در یک مقطع زمانی به 22 میلیارد دلار هم رسید ولی به دلایل تحریم‌ها این رقم به زیر 11 میلیارد دلار کاهش یافت ولی باید این را جبران کنیم و هدف ما دستیابی به مبادلات تجاری 30 میلیارد دلاری است.

رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد:در مذاکراتی که امروز انجام شد در راستای افزایش همکاری‌های مشترک طرفین نظرات خود را اعلام کردند همچنین در خصوص سرمایه‌گذاری‌ها هر دو طرف به عنوان مکمل یکدیگر سرمایه‌گذاران خود را تشویق خواهند کرد و طرف ایرانی نسبت به سرمایه‌گذاران خودشان در ترکیه و ما هم سرمایه‌گذاری‌های خودمان را تشویق خواهیم کرد برای حضور در ایران و هر یک بتوانیم از این اقدامات بهره‌مند شویم. حتی برای ورود سرمایه‌گذاران به یک کشور ثالث همکاری خواهیم کرد.

اردوغان ادامه داد: ما در زمینه‌های تجارت، حمل و نقل، گمرک و ... متأسفانه با یکسری مشکلاتی مواجه هستیم که امروز به توافق رسیدیم که برای پایان دادن به این روند همکاری‌هایمان را توسعه دهیم و کارفرمایان دو کشور از همه بخش‌ها برای توسعه همکاری‌ها تلاش خواهند کرد و ما هم برای حمایت از آنها به توافق رسیدیم.

وی با بیان اینکه در زمینه اقتصادی تأکید کردیم که باید همکاری‌هایمان را به عنوان دو کشور برادر بیش از گذشته ارتقا دهیم، تصریح کرد: مسئولان رسانه‌های کشورهای ایران و ترکیه در سطح منطقه‌ای و جهانی، مسئولان بسیار مهمی هستند لذا در حال حاضر مسائل بزرگی منطقه ما با آن مواجه است از جمله تروریسم و مذهب‌گرایی و ما تصمیم گرفتیم برای مبارزه با این مشکلات همراه با هم تصمیم‌گیری کنیم و کشورهای ما برای جلوگیری از خونریزی در منطقه به ویژه در سوریه و عراق حتما باید همکاری داشته باشیم و پیشرو باشیم و در این زمینه با آقای روحانی به طور دوجانبه مذاکره کردیم.

رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد: بین ایران و ترکیه برخی از زمینه‌های موضوعات منطقه‌ای اختلاف نظرهایی دارند که این حقیقت هم است ولی همراه با آن نسبت به لزوم و ممانعت از خونریزی‌ها هر دو طرف با یکدیگر هم عقیده هستند که این منجر به خوشحالی هر دو طرف است.

اردوغان گفت: ما بر این باور هستیم که اتخاذ مواضع مذهب‌گرایی در منطقه به نفع هیچکس نخواهد بود و بر این باوریم که باید از این مواضع دوری کنیم و تأکید داریم که تنها راه ما اشتراک در اتحاد اسلامی است.

وی با تأکید بر لزوم مبارزه با تروریسم افزود: در مبارزه با تروریسم به همکاری‌های بین‌المللی نیاز است و در این چارچوب در مقابله با تروریسم هیچ مسامحه‌ای نشان داده نخواهد شد و ذهنیتی مبنی بر اینکه تروریست بد و خوب وجود ندارد را هر دو طرف بر آن تأکید دارند.

اردوغان ادامه داد: حفظ تمامیت ارضی و اتحاد سیاسی کشورهای منطقه و در رأس سوریه و عراق بر آن اتفاق نظر داریم و خوشبختانه ما می‌توانیم با تقویت روابط سیاسی موجود در بین دو کشور اختلاف نظرهایمان را به حداقل و اتفاق نظرهایمان را به حداکثر برسانیم که این به نفع هر دو کشور خواهد بود که اگر اینگونه عمل شود ما می توانیم برای حل مسائل‌مان از مداخله عناصر خارجی ممانعت به عمل آوریم و خودمان این مسائل را بین خودمان حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هر دویمان می‌دانیم که در این زمینه مسئولیت‌های سنگینی بر دوشمان است  و ان‌شاءالله من بعد هم همکاری‌های خودمان را بر اساس همین ذهنیت ادامه خواهیم داد و من امیدوارم سفر جناب آقای روحانی به ترکیه سبب خیر و برکت واقع شود.