لاریجانی گزینه بهتری برای ریاست مجلس است

محسن محمد باقرزاده عضو مؤسس جبهه تدبیر و توسعه ایران و فعال اصلاح‌طلب درباره ارزیابی‌اش از ریاست مجلس دهم، اظهار داشت: شانس آقای لاریجانی در موضوع ریاست مجلس بیشتر از آقای عارف است؛ به عنوان نماینده حتی اگر اصلاح طلب هم باشم و بخواهم بررسی کنم در این فضای موجود همه به سمت آقای لاریجانی گرایش پیدا می‌کنند؛ چرا که جریان مخالف تدبیر وامید(اصول‌گرایان تندرو) هجمه‌های زیادی را برعلیه دولت در سطح عمومی وارد کرده‌ است و با سیاه نمایی هر کاری انجام می‌شود، انتقاد می‌کنند.

وی ادامه داد: البته معتقدم که تمام اصول‌گرایان به دنبال چوب لای چرخ گذاشتن در کار دولت نیستند و در این شرایط می‌بینیم آقای لاریجانی به عنوان یک اصول‌گرای منصف توانسته مجلس هشتم و نهم را خوب مدیریت کند و اجازه ندهد بیش از آن شالوده مدیریت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور از هم بپاشد.

عضو موسس جبهه تدبیر و توسعه ایران گفت: با توجه به اینکه اکثریت نمایندگان مجلس به عقلانیت و تدبیرگرایی گرایش پیدا کرده‌اند، آقای لاریجانی می‌تواند بهتر و قوی‌تر از گذشته نقش متعادل خود را برای اداره مجلس ایفا کند.

باقرزاده یادآور شد: تحلیل بعدی من برای اینکه می‌گویم آقای لاریجانی بیشتر از آقای عارف شانس ریاست مجلس را دارد، این است که آقای عارف مجبور است در برخی جاها به حرف اصلاح طلبان گوش دهد  و ممکن است این جریان مسائل خاصی را مطرح کند که او نتواند پاسخ دهد؛ لذا با طرح این موضوع دوباره مجلس به کشمکش جدیدی گرایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: آقای عارف گرچه نماینده اول تهران است و اصلاح طلبان بعد از 8 سال با اکثریت نسبی به مجلس بازمی‌گردند، اما انصاف براین است که ما مدیریت را فدای احساسات جناحی نکنیم و اجازه دهیم مجلس به نحو احسن مدیریت شود.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: آقای لاریجانی می‌تواند رأی همه طیف‌های سیاسی به غیر از جبهه پایداری را به سمت جذب کند؛ یعنی از هر گروهی می‌تواند افرادی را به سمت خود جذب کند و در اصلاح طلبان افراد زیادی هستند که می‌توانند به او تمایل داشته باشند و دارند و دلیلش این است که او را در لیست خود قرار داده‌اند، علی رغم اینکه آقای لاریجانی اصولگرا بود.

باقرزاده با بیان اینکه تدبیرگرایان و مستقلین می‌توانند به لاریجانی گرایش داشته باشند کما اینکه در خیلی از جاها از او حمایت کردند، افزود: اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل می‌توانند به آقای لاریجانی گرایش پیدا کنند؛ چرا که او می‌تواند چینش خوبی از گروه‌های مختلف دور خود جمع کرده و مجلس مستقل‌تر از همه ادوار در کشور شکل بگیرد؛ مجلسی که همه جریان‌های سیاسی متعادل در آن باشند و در این مجلس مدیریت لاریجانی خوب می‌درخشد.

وی با بیان اینکه با این تعاریف لاریجانی گزینه بهتری برای ریاست مجلس دهم است، گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند علوم انسانی مظلوم واقع شده است. ما در مدیریت‌ها به کسانی که در حوزه علوم انسانی آموزش دیدند و تحصیل کردند و توان کشف ذخایر انسانی را بهتر از بقیه دارند، می‌توانیم گرایش پیدا کنیم و از این منظر باید سعی کنیم به فارغ التحصیلان رشته‌های فنی کارهای تحقیقی و اکتشافی بدهیم؛ اما کار هماهنگی و مدیریتی را باید به فارغ التحصیلان رشته تخصص علوم انسانی واگذار کرد.

عضو هیئت موسس جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی ادامه داد: با این سیاست تحصیلات آقای لاریجانی گرایش بیشتری به علوم انسانی دارد و گرایش تحصیلاتی آقای عارف بیشتر مربوط به علوم فنی و مهندسی است.

باقرزاده افزود: در بحث مدیریت سیاسی علوم سیاسی از رشته علوم انسانی است و تجربه عملی آقای لاریجانی با 8 سال مدیریت سیاسی مجلس نشان می‌دهد که او از آقای عارف جلوتر خواهد بود و تا عارف با تمام گروه‌ها آشنا شده و توازن و تعامل دست پیدا کند، زمان می‌برد و این برای دولت تدبیر و توسعه که می‌خواهد برجام را پیاده کند، کار را سخت‌تر می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد: توان مدیریت سیاسی آقای لاریجانی بهتر از آقای عارف است.