در جریان سفر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کمسیونرهای این اتحادیه به جمهوری اسلامی ایران، یادداشت همکاری های جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در زمینه تحقیقات منتشر شد.

طرفین بر شروع شراکت و همکاری در زمینه علوم، فناوری، تحقیقات و ابداعات تاکید کردند. همچنین بودجه ۸۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا در زمینه تحقیقات و امکان مشارکت ایران در برنامه افق ۲۰۲۰ مربوط به آن خاطر نشان گردید. در همین رابطه طرفین بر ایجاد یک گروه کاری با هدف تقویت همکاریها تاکید کردند.

دراین یادداشت بر همکاری در تحقیقات مربوط به انرژی های تجدید پذیر، تغییر اقلیمی، منابع آب، امنیت غذایی، (فناوری های کلیدی توانمند سازی)، اقتصاد کشاورزی و بهداشت تاکید شده است.

در خصوص روش های همکاری نیز طرفین بر افزایش آگاهی و ایجاد ارتباط بین محققین، سازماندهی کارگاه فنی آموزشی برای «نقاط تماس ملی» ایران، مشارکت پژوهشگران ایرانی در ارزیابی افق ۲۰۲۰ و رفع موانع تبادلات دانشگاهی تاکید ورزیدند.

همچنین مقرر شد، نهادهای پژوهشی ایران را برای پیوستن به پروژه های مربوط به زیرساخت های پژوهشی، بهداشت انرژی، آب، تغییرات آب و هوایی، مواد غذایی و اقتصاد کشاورزی برای توانمند سازی این مباحث در علوم اجتماعی و انسانی و فناوری های کلیدی توانمند سازی تشویق شوند.

همکاری در زمینه دیپلماسی علم و تکنولوژی با هدف ترویج فرهنگ همکاری، جلوگیری از درگیری از جمله بندهای این یادداشت است. طرفین همچنین بر تبادل ابداعات و رویه های کاری از طریق دیدار متخصصین، بحث در باره ی سیاست گذاری و تامین مالی ابداعات توافق کردند.

تشویق حرکت دانشمندان ایران در اقدامات «شورای تحقیقات اروپا» و احتمالا امضای سند ترتیبات ارجایی آن از دیگر برندهای این یادداشت بشمار می رود.

طرفین همچنین بر همکاری در تحقیقات هسته ای تحت برنامه اوراتوم اروپا، همکاری ایران با مرکز تحقیقات مشترک اروپا در زمینه ی مهندسی زلزله، طرح ساختاری، مدیریت ریسک و شهرسازی تاکید کردند.

در همین رابطه دو طرف قرار شد تا نماینده ای برای پیگیری مفاد این سند تعیین کنند.