همکاری با تهران به نفع شهروندان اروپایی و ایرانی است

فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پس از بازگشت از ایران در یادداشتی در وبلاگ شخصی خود نوشت: تنها راه برداشته شدن موانع بین ما و طرف ایرانی مذاکره و دیپلماسی است و این مسیر اروپا برای حل مشکلات خود با طرف مقابل است.

وی یکشنبه شب در وبلاگ خود نوشت: این دومین سفر رسمی من به ایران بود که در رأس هیأتی از هفت کمیسیون اتحادیه اروپا برای همکاری با این کشور صورت گرفت.

موگرینی با اشاره به توافق هسته ای افزود: در ماه ژوئیه سال گذشته - تنها چند روز پس از امضاء توافق بر سر فعالیت های هسته ای ایران, تمام تمرکز من بر اجرای این توافق بود و سه ماه پس از اجرای کامل آن, زمینه را برای یک همکاری ساختار یافته بین تهران با اتحادیه اروپا فراهم کردم.

وی در خصوص سفرش به تهران و امضاء توافقنامه های همکاری افزود: در این سفر هر دو طرف به تعدادی از بخشهای استراتژیک مشترک مانند انرژی، اقتصاد، فرهنگ، مهاجرت، تحقیقات، حمل و نقل، سیاست خارجی و آموزش و پرورش پرداختند. این همکاری ها به نفع هم شهروندان اروپا و هم شهروندان ایران است؛ بخصوص قشر جوانی که از توافق ایران با غرب با شور و شوق استقبال کرده و در انتظار یک نتیجه مثبت از روابط ما با ایران هستند.

مسوول سیاست خارجه اتحادیه اورپا درباره افزایش همکاری های سازنده بین تهران و اتحادیه اروپا یادآوری کرد: در برخی از موقیعت ها هر دو طرف دارای اختلاف نظر هستند. حقوق بشر یک مثال عینی است اما در طول مذاکرات خود در ایران به این نتیجه رسیدیم تا با راه اندازی یک گفت و گوی ساختار یافته این موضوع را حل کنیم.

این مقام اروپایی در خصوص مذاکرات خود در سطح سیاسی با محمدجواد ظریف نیز گفت: در دیدار با وزیر امور خارجه ایران، چگونگی حل بسیاری از بحران های منطقه از جمله خاورمیانه و بهترین مبارزه علیه تروریست و داعش و همچنین ایجاد ثبات در افغانستان بحث و بررسی شد.