رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مدیریت امام خمینی(ره) در مسائل سیاسی و جنگی از بزرگترین هنرهای ایشان بود، گفت: هنوز مدیریت امام خمینی(ره) ناشناخته مانده است و شاید به زودی شناخته نشود.

به گزارش فارس، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی چهارشنبه شب در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) که در سالن همایش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: امروز کمتر کسی است که این احساس را نداشته باشد که اسلام تنها با مسائل فردی، اخلاقی و عبادی سر و کار ندارد بلکه بخشی از محتوای اسلام مربوط به مسائل اجتماعی و سیاسی است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به خدمات امام خمینی(ره) به کشور و عالم اسلامی بیان داشت: بنیانگذار جمهوری اسلامی اختصاص دست کم نصفی از فقه به مسائل حکومتی را به روشنی تبیین کرد و جامعه علمی در شرایط خاصی از این مسائل دور نگه داشته شده و کسانی سعی کرده بودند تا ما از این مسائل اسلامی به عنوان مشکل‌گشای جوامع بشری و حلال بسیاری از دشواری‌ها و آفات اجتماعی غافل باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) از نظر فکری با سخنرانی‌ها و نوشته‌ها فعالیت فراوانی در راستای تبیین این مسئله کرد و به طور عملی نیز به ترویج این مسائل پرداخت و عهده‌دار مسئولیت بخش عظیمی از این مسائل شد ولی متاسفانه هنوز نمی‌توانیم این خدمات امام خمینی(ره) را ارزیابی کنیم.

مصباح‌یزدی ادامه داد: برخی اوقات هنوز در گوشه و کنار کشور و حتی حوزه‌های علمیه نغمه‌هایی به گوش می‌رسد که این مسائل جدای اسلام و بیراهه‌ای در اسلام است.

وی با اشاره به اشاره به آیه‌ای از قرآن بیان داشت: کسانی‌که در محیطی محدود به فعالیت و تفکر‌ می‌پردازند عقلشان به درستی کار نمی‌کند تا انسان از بینش جهانی و ذهن باز محروم باشد و مسائل عالم را درک نکند، عقلش به درستی کار نمی‌کند و بسیاری از مسائل را اشتباه می‌فهمد.

*افراد هدایت شده مسئولیت سنگین‌تری بر عهده دارند
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: افراد باید بدانند چه دام‌هایی برای اسلام و مسلمانان گسترده‌اند و چه خطرهایی برای بشریت وجود دارد و چه نیازهایی برای اسلام و معارف اسلامی در سراسر دنیاست که با سرانگشت علمای اسلام به راحتی باز می‌شود.

وی عنوان داشت: کسانی‌که بر اساس حکمت الهی توسط ما هدایت شده‌اند تکلیف سنگین‌تری بر دوش آنها آمده که با مشاهده کمبودها برای برطرف کردن آنها تلاش کنند و دوباره سر بر جیب خود فرو نبرند که گویی موردی مشاهده نکردند.

مصباح‌یزدی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار خبرگان گفت: ایشان در این دیدار تاکید بلیغی بر اهتمام به فکر حکومتی، مسائل سیاسی و اجتماعی داشتند و با لحن ملایمی از روحانیت گله کردند که اهتمام کافی نسبت به این مسئله نکردند.

وی با اشاره به شکل‌گیری انقلاب در ایران به عنوان کشور امام زمان(عج) بیان داشت: این کشور به طور دائم برنامه خود را بر‌اساس اسلام و معارف اهل بیت(ع) برنامه‌ریزی کرده و درصدد است این راه را طی کند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه مشکلات مختلفی در داخل جامعه خود داریم، گفت: بخشی از این مشکلات اهمیت مسائل اسلامی مربوط به مدیریت جامعه، تعامل سیاسی و ارتباط با کشورهای دیگر از نظر علمی و فقهی بوده که برای بسیاری از مردم روشن نیست.

*برخی از الفاظ فقهی نتیجه محرومیت از امام معصوم است
وی خاطرنشان کرد: اگر در مسائل فردی مشکلاتی مشاهده شود به فقهای نظام مراجعه کرده و با الفاظی مانند احتیاط، فیه اشکال و احوط کذا مشکل را حل می‌کنند و بکارگیری این الفاظ شاید چاره‌ای نداشته باشد و از تبعات محرومیت از امام معصوم است.

مصباح‌یزدی با اشاره به اهمیت نفی و اثبات مسائل اجتماعی گفت: اگر مصلحت اجتماعی در راستایی تفریط شود ممکن است به قیمت خون هزاران مسلمان بی‌گناه تمام شود و با بکارگیری الفاظی مانند فیه اشکال و احوط کذا مسئله حل نمی‌شود و باید افرادی مسئولیت را بپذیرند و وظیفه مردم را در آن موقعیت تعیین کنند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مسئله جنگ و صلح یکی از این مسائل بوده و هشت سال در کشور مسئله جنگ را تجربه کردیم و شروع، برخورد، اداره جنگ و صلح به طور صرف با فیه اشکال و الاحوط کذا ختم نمی‌شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: علاوه بر مرجعی که مسئولیت اداره کشور را بر عهده دارد، حتی مدیران میانی باید تصمیمات قاطع در مسائل اجتماعی بگیرند و با برنامه به تصمیم‌گیری بپردازند.

وی عنوان داشت: مدیریت قاطع برای پیشبرد فعالیت نیاز است و کسی‌که دستور می‌دهد باید شجاعت، جرأت و تخصص داشته باشد و مسئولیت آن را بپذیرد و این امر با فتوایی در رساله عملیه در پاسخ به مقلد تفاوت دارد.

مصباح‌یزدی تصریح کرد: امور اجتماعی از مسائل حیاتی است و باید بصیرت کافی داشت و مصلحت را تشخیص داد و قاطعانه نظر داد و عمل کرد و در نهایت مسئولیت را بر عهده گرفت.

* مدیریت امام خمینی(ره) در مسائل سیاسی و جنگی از بزرگترین هنرهای ایشان بود
وی با بیان اینکه مدیریت امام خمینی(ره) در مسائل سیاسی و جنگی از بزرگترین هنرهای ایشان بود، گفت: هنوز مدیریت امام خمینی(ره) ناشناخته مانده است و شاید به زودی شناخته نشود و خداوند فراست و بینشی به ایشان داده بود و نسبت به کسانی‌که سالیان دراز در این مسائل تخصص داشتند بهتر می‌فهمید، مدیریت می‌کرد و جرات و شهامت داشت که مسئولیت آن را بپذیرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: این مسائل تمام نشده و فردا مسئله اجتماعی دیگر پیش می‌آید که باید کسانی باشند و بتوانند با درک مسائل به مدیریت بپردازند و مسئولیت آن را بپذیرند و بینهم و بین‌الله آنچه مصلحت اسلام است تشخیص دهند و عمل کنند.
وی ادامه داد: این امور به طور صرف با مطالعه منابع فقهی به ویژه با اختصاص مطالعات به مسائل فردی حل نمی‌شود.

* احکامی مورد نیاز در مسائل اجتماعی در دروس ما کمتر مطرح شده است
مصباح‌یزدی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ درس خارج در حوزه وجود دارد، بیان داشت: امروز موضوع درس‌های خارج پس از انقلاب با توجه به نیازهای اجتماعی چند درصدی مربوط به مسائل سیاسی و اجتماعی است و آمار دقیقی در این خصوص در دسترس ندارم ولی حدس می‌زنم بیش از سه ربع این دروس به مسائل فردی اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: احکامی که امروز در مسائل اجتماع مورد نیاز است در دروس ما کمتر مطرح شده است آیا اینها مسئولیتی برای جامعه به وجود نمی‌آورد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان داشت: اگر فردا انحرافی در مدیران کشور نسبت به اسلام پیدا شد و بخشی مربوط به ندانستن صحیح اسلام بود یا عذری بیاورند آیا ما مسئولیتی نداریم و اگر بخشی از این انحرافات و اجتناب از ارزش‌ها مربوط به جهل به مسائل باشد چه کسی مسئول است.

* شبهات مختلفی از سوی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در فضا پراکنده می‌شود
وی با بیان اینکه شبهات مختلفی از سوی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در فضا پراکنده می‌شود، بیان داشت: شیطان وسوسه می‌کند تا جوانان بیشتر به این پایگاه‌ها مراجعه کنند.

مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: اطلاع دقیق دارم از کسانی‌که در حوزه پس از سالیان طولانی تحصیل در حوزه عرصه‌های هولناکی افتادند ولی شما فردی سنگین، موقر، ظاهر آراسته و تحصیل‌کرده را مشاهده می‌کنید و از باطنش بی‌خبر هستید.

وی بیان داشت: بخش عظیمی از این امور به مسائل اصیل اعتقادی بازمی‌گردد ولی این امور و مسائل کجا باید حل شود و چگونه انتقال داده شود البته در همه زمینه‌ها فعالیت‌های انجام گرفته و باید از کسانی‌که به اقداماتی پرداخته‌اند تشکر کنیم ولی نسبت به آنچه ضروری بوده کم است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به گسترش حوزه‌های علمیه و طلاب تحصیل کرده گفت: امکانات کنونی حوزه با ۶۰ سال گذشته قابل مقایسه نیست ولی سؤالی اینجا مطرح می‌شود که چرا با وجود علما، بزرگان، استادان دلسوزی و دانشجویان مستعد در حوزه کمبود مشاهده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این کمبودها مربوط به این است که برنامه‌ریزان از وسعت برنامه‌ریزی محروم بودند ولی بخشی دیگر از نظر روانکاوی مربوط به تعلقات دنیا بوده و با سوءظن تصور می‌کنم تاثیر انگیزه‌های مادی در قصور و تقصیرهای ما کم نیست.

وی با اشاره به گسترش آفات و اختلافات خانوادگی بیان داشت: تماشای فیلم‌های غیراخلاقی مهم‌ترین عامل این اختلافات است و سبب اختلال در تربیت فرزندان می‌شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: زمانی‌که گرایش به لذات مادی، هوس‌ها فراوان می‌شود از احساس مسئولیت و توفیق افراد کاسته می‌شود و شیطان بر آنها غالب می‌شود.

وی عنوان داشت: علاوه بر مسائل درسی و کیفیت تدریس‌ها به خودسازی، تزکیه نفس، جدایی از دلبستگی‌ها به دنیا، لذت‌ها، هوس‌ها، ریاست‌ها، پست‌ها و شهرت‌ها و بصیرت کافی در مسائل سیاسی و اجتماعی برای شناخت وظیفه نیاز داریم.

مصباح‌یزدی افزود: این موارد در کتاب‌های درسی وجود ندارد و باید انگیزه‌ای دیگر در درون خود داشته باشیم تا نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی احساس مسئولیت کرده و بخشی از فعالیت‌های تحصیلی خود را به سوی برطرف کردن نیازها هدایت کرده و به تزکیه نفس و نیت پاک بپردازیم.

وی ادامه داد: این امور در آیه‌های قرآن به صراحت بیان شده ولی متاسفانه سیر برخی از حوزه‌های ما این است که این مسائل در دست فراموشی است و نه تنها در صدد عمل به آنها نیستم حتی تصور می‌کنیم بدعت است و شنیدم که می‌گفتند عالمی با قرائت قرآن گریه می‌کرد و به سجده می‌افتاد که در پاسخ گفتند که این کارهای بدعت‌آمیز چیست.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: اگر امام خمینی(ره) موفقیت و مقام معظم رهبری عظمت، محبوبیت و توان مدیریت را کسب کرد مرهون جوانب اخلاقی، توجهات قلبی، سحرخیزی‌ها و توسلات است.
وی یادآور شد: انحراف دینی و فکری در افراد مغرور به وجود میآید ولی بندگی خدا سبب سعادت دنیوی و اخروی میشود.