واکنش روحانی نسبت به طرح مقابله با بدحجابی در پایتخت

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دیشب در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات پس از پایان سفر استانی دولت اظهار داشت: دولت برای شتاب بخشیدن به روند رشد و توسعه استان سمنان برنامه‌های مختلفی تدارک دیده است.

 

رئیس جمهور اظهار داشت: قدردانی از مهمان‌نوازی گرم مردم استان سمنان و همه آنهایی که از شهرستان‌ها به سمنان آمده‌اند و کار بزرگی انجام داده‌اند، باید در مرحله نخست صورت گیرد.

 

روحانی اضافه کرد: نیازهای استان سمنان در حد توان دولت در سال‌های 95 و 96 اجرایی می‌شود و به جز طرح‌های بلندمدت که ظرف سال‌های آینده اجرایی می‌شود، عمده طرح‌ها در این فاصله زمانی عملیاتی خواهد شد.

 

رئیس جمهور گفت: سمنان استان بسیار با اهمیتی است و حلقه وصل شمال و جنوب و شرق و غرب کشور محسوب می‌شود و به پایتخت کشور نیز متصل است.

 

روحانی ادامه داد: شرایط مواصلاتی استان سمنان در آینده بهتر خواهد شد و راه‌آهن این مسیر نیز برقی می‌شود.

 

وی تصریح کرد: جاده‌های استان سمنان به‌سازی خواهد شد و با این تلاش‌ها جایگاه استان در آینده تغییر می‌یابد.

 

رئیس جمهور تبیین کرد: با طرح‌های ارائه شده فاصله تهران تا شاهرود به حداکثر 2 ساعت کاهش می‌یابد و این بسیار مهم است و دولت نیز بیشترین اعتبارات را در سفر به استان سمنان به امر حمل‌ونقل اختصاص داده است.

 

روحانی با اشاره به برقی کردن راه‌آهن تهران ـ مشهد به عنوان پروژه‌ای ملی، گفت: راه‌آهن تهران به حومه نیز در چند بخش اجرایی می‌شود که مسیر تهران به گرمسار در یک خط امسال و در خط بعدی در سال آینده عملیاتی خواهد شد و تا سمنان ادامه پیدا می‌کند.

 

رئیس جمهور افزود: مسئله آب نیز برای استان سمنان بسیار اهمیت دارد و طرح‌های آبرسانی با اجرای 3 سد عملیاتی خواهد شد و بخش دولتی در کنار بخش خصوصی در این زمینه طرح‌ها را به اجرا می‌رساند.

 

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: برخی طرح‌های آبرسانی نیز بلندمدت بوده که انتقال آب دریاچه خزر به فلات مرکزی ایران و استان سمنان از آن جمله است.

 

وی با بیان اینکه بحث‌‌های زیادی نسبت به اجرای این طرح وجود دارد که در تهران نیز بررسی شده است، گفت: بررسی‌ها در این باره ادامه می‌یابد و باید انتقال آب با رعایت همه اصول محیط زیستی انجام شود.

 

رئیس جمهور افزود: در ارتباط با اجرای طرح انتقال آب دریای خزر نیز سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید وارد میدان شود و البته افرادی اعلام آمادگی کرده‌اند که در این زمینه فعالیت کنند.

 

روحانی ادامه داد: با اجرای سدها و انتقال آب از دریای خزر مشکلات استان سمنان به طور کلی برطرف می‌شود و البته این نیاز به حمایت بخش خصوصی دارد چراکه در ارتباط با انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران نیز امور برعهده بخش خصوصی قرار داده شده است و دولت در کنار آن کمک خواهد کرد.

 

وی افزود: شرایط برای صنعت گردشگری و ارتقای بخش کشاورزی مهیا بوده و در حوزه تأمین آب شرب نیز تلاش‌هایی صورت خواهد گرفت.

 

رئیس جمهور گفت: برای ایران و به ویژه استان‌های کم‌باران بسیار ضرورت دارد که بخش کشاورزی به فناوری‌های نوین مجهز و طرح‌های جدید اجرایی شود و دولت نیز برای این بخش در استان سمنان بودجه سالانه در نظر گرفته است که در سال‌های 95 و 96 اختصاص می‌یابد.

 

روحانی تشریح کرد: طرح‌های فاضلاب شهرستان‌ها نیز اجرایی می‌شود تا بتوان از پساب فاضلاب نیز استفاده کرد.

 

رئیس جمهور متذکر شد: مسئله گردشگری در استان سمنان با توجه به استعدادهای فراوان این استان و جاذبه‌های زیادی که وجود دارد اهمیت قابل توجهی داشته و دولت به این امر توجه دارد.

 

وی، مناطق تاریخی، محیط‌های حفاظت شده و کویر را از ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان دانست و گفت: دولت طرح‌هایی در این زمینه دارد که آنها را دنبال می‌‌‌کند و بیشتر این طرح‌ها به تشویق بخش خصوصی و اختصاص تسهیلات بانکی مربوط می‌شود.

 

رئیس دولت یازدهم عنوان کرد: در کنار این دولت نیز مرمت آثار تاریخی را برعهده دارد که به آن می‌پردازد.

 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه گازرسانی به همه روستاهای سمنانی امسال به پایان می‌رسد، گفت: باید در ارتباط با خدمت به روستاها نیز فعالیت‌های خوبی صورت گیرد.

 

وی گفت: در حوزه ارتباطات نیز برنامه‌های خوبی برای استان سمنان در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه سمنان جمعیت نسبتاً متوسطی دارد و امکانات خوبی در اختیار آن است، می‌توان برخی طرح‌های پایلوت را در این استان اجرایی کرد.

 

روحانی با اشاره به اختصاص 927 میلیارد تومان اعتبار در سفر استانی دولت به سمنان در سال‌های 95 و 96 اظهار کرد: این اعتبارات برای 67 طرح و پروژه هزینه خواهد شد.

 

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در ارتباط با تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه فرهنگ و هنر گفت: اقتصاد مقاومتی برنامه‌هایی متعددی می‌طلبید که تدوین و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است و بخش فرهنگ و هنر نیز در این زمینه سهم قابل توجهی دارد.

 

روحانی فرهنگ و هنر را دارای اقتصادی خلاق دانست و گفت: این بخش با نیروی تحصیل کرده سروکار دارد و دولت نیز تلاش می‌کند با برنامه‌هایی که در دست دارد به نیازهای جامعه درون کشور، کشورهای اسلامی و منطقه و همچنین در سطح جهانی پاسخ دهد.

 

وی ادامه داد: خلاقیت‌های زیادی را می‌توان در قالب فرهنگ و هنر برای فارسی‌زبانان جهان و مسلمانان ارائه داد و زمینه‌های خوبی در این ارتباط وجود دارد.

 

رئیس جمهور افزود: بخشی از اقتصاد مقاومتی به افزایش صادرات غیر نفتی مربوط می‌شود که در این حوزه فرهنگ و هنر نیز بدون تردید تأثیرگذار است.

 

روحانی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری که در ارتباط با هدیه دولت به استان سمنان پرسیده بود، گفت: نمی‌توان محبت و احساسات مردم را وصف کرد و دولت می‌کوشد در حد توان به مردم خدمت کند.

 

وی از استاندار سمنان و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خواست همه برنامه‌هایی که دولت در شورای اداری استان سمنان مصوب کرده است، را با جدیت پی‌گیری کنند و به نتیجه برسانند.

 

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با جذب نیروهای جوان در دستگاه‌های دولتی گفت: دولت در حد توان نیروهای مورد نیاز را جذب می‌کند و هر سال تعدادی از نیروها بازنشسته می‌شوند که باید جایگزینی برای آنها در نظر گرفته شود و در این شرایط اولویت با نیروهای قراردادی شاغل در دستگاه‌ها است.

 

روحانی افزود: باید دیدگاهی را در کشور ترویج داد که بخش غیر دولتی را برای ایجاد اشتغال در نظر بگیریم و نیرویی که وارد بازار کار می‌شود به بخش خصوصی نظر داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: اگر رشد جمعیت کشور به همین صورت پیش رود، هر سال به جمعیت ما بیش از یک میلیون نفر افزوده خواهد شد و این بدان معنا است که همین تعداد به نیروی کار ما اضافه می‌شود و اشتغال این افراد باید تأمین شود.

 

رئیس جمهور ادامه داد: تا زمانی که رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی صورت نگیرد، مشکل اقتصادی برطرف نمی‌شود و دولت به تنهایی نمی‌تواند به حجم تقاضاها پاسخ دهد.

 

وی، اساس کار را در این بخش رونق اقتصادی کشور دانست و گفت: دولت هم به سهم خود نیروهایی را جذب می‌کند.

 

روحانی همچنین در پاسخ به این سئوال که گفته‌های وی را در تبلیغات انتخاباتی درباره برخورد با بدحجابی با طرح‌های فعلی پایتخت مقایسه می‌کرد، گفت: طرح‌هایی در کشور اجرا می‌شود که بخشی از آن به دولت مربوط است و بخشی نیز دستگاه‌ها، قوا و نیروهای دیگر انجام می‌دهند اما دولت به وعده‌ای که به مردم داده است پایبند است و هرجا که امکان‌پذیر است از توانش برای تأمین امنیت مردم استفاده خواهد کرد.

 

رئیس جمهور گفت: متأسفانه در برخی از زمینه‌ها به عکس عمل می‌شود در حالی که نخستین وظیفه ما احترام به شخصیت و جایگاه مردم است چرا که خداوند متعال برای همه انسان‌ها کرامت انسانی قرار داده است و این کرامت باید حفظ شود.

 

وی افزود: مردم ایران بسیار خوب و وظیفه‌شناس هستند و همه باید در برخی زمینه‌ها بیشتر به کارهای فرهنگی بپردازیم.

 

روحانی تصریح کرد: مسئله‌ای که از طریق فرهنگ حل می‌شود نباید آن را از طرق دیگر پیگیری کرد و باید دنبال جدال احسنت و موعظه حسنه باشیم و کوتاه‌ترین و بهترین راه را انتخاب کنیم.

 

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در ارتباط با تدابیر دولت برای جلوگیری از مرگ و میرهای ناشی از سوانح رانندگی در محور تهران ـ مشهد گفت: استان سمنان جدای از رفت و آمد به مقصد استان، مسیری برای زیارت امام هشتم (ع) است و مردم سمنان افتخار می‌کنند که به زائران حرم رضوی خدمات می‌دهند.

 

وی گفت: جاده‌های این محور به همین خاطر پر ازدحام است و طرحی مدنظر دولت قرار دارد که در قالب پروژه حرم تا حرم که بخشی از آن نیز اجرایی شده است، آزادراه‌های مناسبی احداث شود.

 

روحانی افزود:‌ چند بخش دیگر از طرح حرم تا حرم در حال مذاکره و انعقاد قراردادهای نهایی برای اجرا است؛ در عین حال، باید جاده فعلی ترمیم و اصلاح شود و از خطرخیزی آن بکاهیم.

 

رئیس جمهور گفت: آزادراه این مسیر را بخش خصوصی باید اجرایی کند و دولت در حوزه راه‌آهن نیز طرح‌های خوبی برای استان دارد که در سال‌های آینده به مرحله اجرا می‌رسد.