هشدار به اوباما درباره دسترسی ایران به دلار آمریکا

پال رایان، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه، یک روز قبل از دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا، به دولت کشورش درباره احتمال صدور مجوز برای ایران جهت استفاده از دلار در مبادلات خارجی هشدار داد. 

به گزارش آسوشیتدپرس، این نماینده ایالت ویسکانسین، روز پنجشنبه از جان کری به دلیل آنچه به گفته وی رد نکردن احتمال دست‌یابی ایران به منافع اقتصادی فراوان پس از رفع تحریم‌ها است، انتقاد کرد. 

وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش در روز سه‌شنبه گفته بود که دو طرف توافق کرده‌اند برجام، مطابق آنچه متنش اجرایی شود. او همچنین گفته بود که دو طرف باید به امتیازاتی که استحقاق آن را دارند، دست پیدا کنند. 

علی‌رغم آنکه مقام‌های آمریکایی به صراحت در روزهای گذشته گفته‌اند امکان دسترسی ایران به دلار را فراهم نخواهند آورد، قانونگذاران حزب جمهوری‌خواه اظهارات جان کری را نشان‌دهنده توافقی بر سر اعطای نوعی دسترسی به نظام مالی آمریکا برای ایران دانسته‌اند.

محمد جواد ظریف، امروز در مصاحبه با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز تصریح کرد که ایران هرگز خواستار دسترسی به نظام مالی آمریکا نشده اما انتظار دارد واشنگتن مسیر تعامل بانک‌های اروپایی با ایران که از جریمه‌های آمریکا هراس دارند را تسهیل کند. 

شرکت‌های اروپایی، رسانه‌های غربی و مقامات غربی در ماه‌های گذشته اذعان کرده‌اند بانک‌های بین‌المللی از بیم نقض تحریم‌های رفع‌نشده آمریکا علیه ایران از انجام تراکنش‌های بانکی مربوط به قراردادهای تجاری ایران بیم دارند.