رایزنی‌های برجامی در تهران، نیویورک و وین

در هفته‌ای که گذشت رایزنی‌هایی در تهران و نیویورک در خصوص اجرای برجام انجام شد. از یک سو محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اولین روز هفته میزبان فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که به همراه هفت کمیسیونر این اتحادیه اروپا برای رایزنی در زمینه گسترش مناسبات ایران و اتحادیه اروپا به ایران سفر کرد و در این سفر در خصوص برجام گفت‌وگو شد و از سوی دیگر رئیس دستگاه دیپلماسی به منظور شرکت در مراسم امضای موافقتنامه تغییرات آب و هوایی به نیویورک سفر کرد و در ساعات پایانی سه‌شنبه شب به وقت تهران با جان کری همتای آمریکایی خود در حدود دو ساعت و نیم درباره پیگیری اجرای برجام به گفت‌وگو نشست.

 امروز (جمعه) نیز قرار است سومین نشست کمیسیون مشترک بررسی برجام با حضور هیأت‌های ایران و 1+5 در وین برگزار شود.

در دیدار ظریف و موگرینی دو طرف دیداری دوجانبه و بدون حضور هیأت‌ها داشتند و سپس نشستی دوجانبه با حضور هیأت‌های ایران و اتحادیه اروپا آغاز شد. در پایان این نشست‌ها دو طرف بیانیه‌ای مشترک صادر و برای تسهیل همکاری‌ها و آماده‌سازی گشایش نمایندگی اتحادیه اروپا در آینده بر اساس قوانین و مقررات ایران توافق کردند و مقرر شد در همین رابطه تیم رابط اتحادیه به تهران اعزام شود. همچنین در این بیانیه بر اجرای کامل برجام تأکید شد.

علاوه بر این بیانیه مشترک دو طرف سه بیانیه دیگر نیز در حوزه همکاری هسته‌ای غیرنظامی، همکاری‌های انرژی و همچنین بیانیه‌ای در حوزه همکاری‌های علمی و پژوهشی و تحقیقات صادرکردند.

 

نشست دوجانبه ایران و اتحادیه اروپا

 

ظریف و موگرینی در نشست خبری مشترک خود نیز اظهاراتی در خصوص برجام داشتند و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که در مورد اجرای برجام کارمان به پایان نرسیده و ادامه دارد و امیدوارم هرچه زودتر خواسته‌های دو طرف تحقق یابد.

ظریف نیز مهم‌ترین حوزه همکاری ایران و اتحادیه اروپا را اطمینان از اجرای کامل برجام دانست و گفت که ما اطمینان داریم که منافع اتحادیه اروپا در اجرای برجام است.

 

نشست خبری مشترک ظریف و موگرینی

 

ظریف در این نشست خبری با تاکید براینکه هم منافع سیاسی و هم منافع اقتصادی اتحادیه اروپا در همکاری با ایران در حوزه برجام است، عنوان کرد که ما و اتحادیه اروپا مشترکا برای برداشتن موانعی که برای اجرای کامل برجام باقی مانده است، همکاری خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی برای چندمین بار تاکید کرد که موشک‌های ایران صرفا برای دفاع است و هیچ ارتباطی با برجام و همچنین قطعنامه شورای امنیت ندارد، چون موشک‌های ما برای حمل سلاح‌ هسته‌ای طراحی نشده و هیچگاه ما از این موشک‌ها برای اقدامات آفندی استفاده نمی‌کنیم، اینها برای دفاع ایران است. موگرینی نیز با ابراز نگرانی این اتحادیه از آزمایش‌های موشکی ایران در عین حال تصریح کرد که این آزمایش‌ها نقض برجام نیست.

ظریف همچنین با اشاره به اینکه برجام بحث بانک‌های آمریکایی را شامل نمی‌شده و نمی‌شود بلکه بحث عدم مزاحمت آمریکا برای همکاری سایر بانک‌ها با ایران است، گفت که همواره تأکید کرده‌ایم که بیشترین ضرر را از تحریم‌های اولیه علیه ایران، شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی می‌برند.

به گزارش فارس، ظریف همچنین در ابتدای این هفته میزبان «دلسی رودریگرز» وزیر خارجه ونزوئلا و «سوشما سواراج» وزیر خارجه هند بود و رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در رایزنی‌ها با وزاری خارجه این دو کشور به بررسی راه‌های گسترش مناسبات بعد از اجرایی شدن برجام پرداخت.

 

دیدارهای ظریف با وزرای خارجه ونزوئلا و هند

 

* دیدار ظریف با جان کری در نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان بامداد دوشنبه نیز تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد تا در مراسم امضای موافقتنامه تغییرات آب و هوایی (موافقتنامه پاریس) در مقر سازمان ملل متحد شرکت کند. سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان امور حقوقی و بین‌المللی و اروپا و آمریکا و حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه همراهان ظریف در این سفر بودند.

ظریف بعد از ظهر سه‌شنبه به وقت محلی نیویورک (شب به وقت تهران) با همتای آمریکایی خود به گفت‌وگو نشست و پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت که ما درباره اجرای برجام صحبت کردیم و اینکه چگونه آمریکا می‌تواند تعهدات خود را به شکلی ایفا کند که جمهوری اسلامی در عمل از برجام بهره‌مند شود و موانع رفع شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین از دیدار مجدد در روز جمعه با کری خبر داد و تصریح کرد که قرار شد مقدار بیشتری کار کنیم و در حاشیه اجلاس تغییرات آب و هوایی مجددا ملاقات داشته باشیم.

به گزارش فارس، ظریف همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در این جلسه درباره سوریه هم صحبت کردید؟ گفت که ما در مورد برجام صحبت کردیم؛ قرارمان هم همین بود.

وزیر خارجه آمریکا نیز که بعد از دیدار 2 ساعت و نیمه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش، در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که توافق کردیم که هر دو تلاش کنیم تا اطمینان یابیم که توافق هسته‌ای دقیقا همانطوری اجرا می‌شود که قرار بود اجرا شود و هر دو طرف توافق به نفعی که قرار بود از آن برسند، دست یابند.

 

دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در نیویورک

 

ظریف همچنین در روز سه‌شنبه دیداری نیز با یان الیاسون قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد داشت و دو طرف در این دیدار در خصوص آخرین تحولات سوریه، یمن و عراق و راه‌های خروج از بحران جاری این کشورها گفت‌وگو و رایزنی کردند.

* ادامه رایزنی‌های برجامی در وین 

سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر خارجه که در سفر به نیویورک ظریف را همراهی می‌کردند برای حضور در سومین نشست کمیسیون مشترک بررسی برجام روز گذشته وارد وین شدند تا برای ادامه پیگیری‌های خود در خصوص روند اجرای برجام با هیأت‌های 1+5 بر سر یک میز به گفت‌وگو بنشینند و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه نیز از تهران به وین رفت.

طبق بند «ط» مقدمه برجام، کمیسیون مشترکی متشکل از گروه 1+5 و ایران به منظور نظارت بر اجرای برجام تشکیل شده تا به موضوعات ناشی از اجرای برجام رسیدگی کند و نخستین نشست این کمیسیون 27 مهر ماه  1394 در وین برگزار شد.

به گزارش فارس، در نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 که با حضور عراقچی و تخت‌روانچی معاونان وزیر خارجه ایران، هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان 1+5 در هتل کوبورگ وین برگزار شد، روال کار و محل کمیسیون مشخص و قرار بر این شد که هر سه ماه یک بار این جلسه در وین برگزار شود.

 

کمیسیون مشترک بررسی برجام

 

همچنین در نخستین کمیسیون مشترک اعلامیه‌ای بین سه کشور ایران، چین و آمریکا تدوین و منتشر شد که سه کشور اراده خود را برای مدرنیزه کردن سایت اراک در زمان مقرر اعلام کردند.

اتحادیه اروپا نیز بعد از برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در وین، بیانیه‌ای در این باره صادر و خاطرنشان کرد که کمیسیون مشترک اقدامات اتخاذ شده توسط کشورهای عضو در دو زمینه مسائل هسته‌ای و موضوعات مربوط به تحریم‌ها برای آغاز اجرای «برجام» را مورد ارزیابی قرار داده و پروژه نوسازی رآکتور اراک از دیگر موضوعات مورد بحث بین طرف‌ها در این نشست بوده است. 

اتحادیه اروپا در ادامه اعلام کرده کمیسیون مشترک، وظیفه نظارت بر تحولات مربوط به اجرای «برجام» را ادامه داده و هر سه ماه یکبار در سطح مدیران سیاسی تشکیل جلسه خواهد داد. این نشست‌ها، در صورت درخواست یکی از اعضا، زودتر برگزار خواهد شد.

دومین نشست کمیسیون مشترک برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نیز 16 آذر 1394 با حضور هیأت‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 (آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا، روسیه و چین) و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دو نوبت صبح و عصر در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شد و پیش‌نویس قطعنامه 1+5 به شورای حکام در خصوص بستن PMD در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش فارس، سومین نشست کمیسیون مشترک برجام نیز امروز با حضور معاونان وزیر خارجه ایران و نمایندگان کشورهای 1+5 در وین برگزار می‌شود و این در حالی است که با گذشت سه ماه و چند روز از روز اجرای برجام آمریکایی‌ها با کارشکنی در برخی از موضوعات از جمله مناسبات بانکی مانع اعتماد برخی از بانک‌ها و شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران می‌شوند و کماکان این بانک‌ها و شرکت‌ها از بیم جریمه شدن از سوی آمریکا برای سرمایه‌گذاری در ایران منتظر اجازه آمریکا هستند. 

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه ایران نیز که هم‌اکنون در نیویورک به سر می‌برد در گفت‌گو با «نیویورک‌تایمز» تصریح کرد که وزارت خزانه‌داری آمریکا گام‌هایی را برای اجرای توافق هسته‌ای برداشته است، اما فکر نمی‌کنم که کافی باشد. آنها به یک رویکرد بسیار فعالانه‌تر احتیاج دارند تا به افراد اجازه بدهند بدانند که آنها برای تعامل با ایران تنبیه نخواهند شد.

امروز هم در وین و هم در نیویورک باز هم به برجام پرداخته خواهد شد، ظریف در نیویورک با همتای آمریکایی و عراقچی و روانچی در وین با هیأت‌های 1+5 و وزیر خارجه کشورمان نیز پس از بازگشت به تهران قرار است درباره گزارش سه ماهه اجرای برجام در کمیسیون امنیت ملی حضور یابد.

در هفته‌ای که گذشت گزارش سه ماهه وزارت خارجه درباره روند اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه شد و آنگونه که سبحانی‌نیا نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرده این گزارش پس از تعطیلات هفته آینده مجلس با حضور وزیر امور خارجه، رئیس کل بانک مرکزی و سایر مسئولان مرتبط با مسئله مذکور در این کمیسیون بررسی می‌شود.