وضعیت روابط تجاری ایران و اروپا پس از برجام

خبرنگار نیویورک تایمز در تهران با انتشار گزارشی در مورد وضعیت روابط تجاری ایران و اروپا پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای، نوشته است که اروپایی‌ها قوانین و محدودیت‌های وضع‌شده از سوی واشنگتن را مانع از سرگیری تجارت با تهران می‌دانند. 

نیویورک تایمز با بیان اینکه بعد از توافق هسته‌ای‌ اروپایی‌ها انتظار داشتند روابط تجاری با ایران برقرار شود، نوشته است که حالا با گذشت سه ماه از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، سیاستمداران، دیپلمات‌ها و تجار اروپایی به نحوی فزاینده از «ناتوانی در تکمیل ده‌ها قراردادی که در زمینه انرژی، هوانوردی و ساخت و ساز با ایران منعقد کرده‌اند» گلایه‌مند هستند.

این روزنامه نوشته است: «اروپایی‌ها می‌گویند مانع اصلی، متحدان آن‌ها و نیروی محرکه اصلی برای حصول توافق هسته‌ای تاریخی، یعنی ایالات متحده است. بانک‌های اروپایی نگران از نقض تحریم‌های جدیدی که علیه برنامه موشکی ایران و با ادعای حمایت ایران از تروریسم وضع شده، از تأمین مالی هرگونه قراردادی (با ایران) خودداری می‌کنند، که همین امر در عمل انزوای ایران از سیستم مالی جهانی را تداوم بخشیده است.»

قانون جدید آمریکا که سفرکنندگان به ایران را از سفر بدون روادید به آمریکا منع می‌کند، از دیگر مواردی است که به گفته اروپایی‌ها در تجارت با ایران مانع ایجاد می‌کند. به نوشته نیویورک‌تایمز اروپایی‌ها می‌گویند «این محدودیت‌های مالی و مسافرتی، رسیدن به شرکای ایرانی را تقریبا غیرممکن می‌کند.»

به گفته اروپایی‌ها، موانع ایجاد شده از سوی ایالات متحده، موجب خشم سران ایران شده و در عین حال اصلی‌ترین هدف آن‌ها از توافق هسته‌ای یعنی خروج ایران از انزوای بین‌المللی را در معرض خطر قرار داده است. 

«ماریه اسخاکه» معاون رئیس هیئت پارلمان اروپا در امور رابطه با ایالات متحده، می‌گوید: «اروپا از سوی سیاست آمریکا به گروگان گرفته شده است. ما با هم به توافق هسته‌ای رسیدیم، اما حالا ایالات متحده اجرای آن را مختل کرده است.»

به نوشته نیویورک تایمز، کارشناسان می‌گویند در حال حاضر قواعد تجارت با ایران کامل مبهم است و این امر می‌تواند روابط اقتصادی با ایران را با ریسک مواجه کند. این روزنامه نوشته است که این مسئله «خبری بد» برای حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران است که با وعده بهبود وضعیت اقتصادی روی کار آمد.

در این گزارش عنوان شده است که «تندروها» عدم بهبود اوضاع اقتصادی را نشانه غیرقابل اعتماد بودن آمریکا دانسته و روحانی را به فریب خوردن در مذاکرات متهم می‌کنند. 

به نوشته نیویورک تایمز، مقامات آمریکا می‌گویند که تنها تحریم‌ها مانع بازگشت تجار خارجی به ایران نیست، بلکه عدم به روز رسانی قوانین مربوط به پولشویی در طول سالیان تحریم هم در این مورد اثرگذار است. 

دیپلمات‌ها و افراد مطلع در صنایع می‌گویند شرکت‌های نفتی اروپایی تا زمانی که وزارت خزانه‌داری آمریکا شفافیت بیشتری در مورد نحوه استفاده از دلار در رابطه با ایران ایجاد نکند، هیچ قراردادی با تهران نخواهند بست. 

با این حال نیویورک تایمز در پایان نوشته است که اروپایی‌ها همچنان مصمم به رفع موانع هستند و قصد دارند به ایران بازگردند.