گشایش مالی و تجاری برای ایران به وجود نیامده است

«پائول پیلار» تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) طی یادداشتی در نشنال اینترست به روند اجرای برجام اشاره کرد و نوشت، شواهد همچنان نشان می‌دهد که اجرای برجام تاکنون تا چه اندازه نامتوازن بوده است زیرا ایران به طور دقیق به تعهدات خود در خصوص برجام عمل کرده است اما گشایش‌های مالی و تجاری که بخش اساسی برجام بود، برای ایران به وجود نیامده است.

این گزارش سپس ادامه داد که تحریم‌های گسترده و پیچیده آمریکا همچنان مانع اصلی اجرای برجام است و همچنان نشان می‌دهد که چگونه این تحریم‌ها می‌تواند نفوذ آمریکا را کاهش دهد.

نشنال اینترست در این گزارش با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران نوشت، نه تنها ایران بلکه اروپایی‌ها نیز با دلایل خوب به این تحریم‌های آمریکا اعتراض خواهند کرد.

تحلیلگر سابق سیا تأکید کرد، در اغلب موارد، مخالفان آمریکایی برجام فراموش می‌کنند که برجام یک توافق چندجانبه است و شامل گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه‌آلمان) به همراه ایران می‌شود.

طبق این گزارش، همپیمانان اروپایی آمریکا به این درک رسیده‌اند که از سرگیری تجارت با ایران بعنوان بخشی از نتیجه توافق هسته‌ای با ایران است اما وقتی تحریم‌های پیچیده و سنگین آمریکا، بانک‌های اروپایی را از هرگونه ازسرگیری احتمالی تجارت با ایران می‌هراساند،  این نشان می‌دهد که اعتبار آمریکا نه تنها در مقابل ایران بلکه نزد کشورهای اروپایی زیر سؤال می‌رود و دچار مشکل می‌شود.

پیلار تأکید کرد، گفت‌وگو بین مخالفان برجام در کنگره آمریکا در خصوص تحمیل تحریم‌های بیشتر علیه ایران، به هر دلیلی، به اعتبار آمریکا بیش از پیش لطمه وارد می‌کند.

یکی از ناهماهنگی‌هایی که در اجرای برجام تاکنون به وجود آمده، مسئله دسترسی ایران به اموال و پولهای بلوکه شده این کشور است. طبق گفته «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، ایران تنها به 3 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده خود دسترسی پیدا کرده است.

برخی از ناظران برجام، وقتی بررسی می‌کنند که ایران ممکن است چه واکنشی به این ناسازگاری آمریکا بدهند، ارزیابی کرده‌اند که تهران همچنان به تعهدات خود طبق برجام پایبند است به امید آنکه بتواند از گشایش روابط اقتصادی با اروپا سود ببرد اما وقتی تحریم‌های آمریکا تا این حد وارد مسیر تجارت ایران و اروپا شده است، دیگر انگیزه ادامه همکاری ایران با برجام نیز از بین می‌رود. به بیان دیگر، دلیل اندکی باقی می‌ماند که طبق آن ایران نخواهد برجام را انکار کند.

پیلار سپس با اشاره به این موارد نوشت، آنهایی که در آمریکا به دنبال از بین بردن برجام هستند، باید مسئول شناخته شوند و به این سوال پاسخ دهند که چطور پایان دادن به محدودیت‌‌های ایران و تقویت نظارت بین‌المللی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌تواند احتمالاً به نفع آمریکا و هرکس دیگر باشد.

وی در ادامه افزود، انگیزه اصلی این مخالفان برجام در آمریکا باید مورد بررسی و بازخواست قرار گیرد زیرا بسیاری از آنها، هرگونه دستاورد «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا را نادیده می‌گیرند و رژیم صهیونیستی را خرسند می‌کنند. آنها باید برای خساراتی که به اعتبار ایران مقابل ایران و اغلب کشورهای اروپایی وارد می‌کنند، پاسخگو باشند.